www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vådt egetræ
Indlæg: 14 apr 2008, 17:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Vådt egetræ.. til de der ikke ved det, så er det noget forbistret stads at arbejde i.. det bliver pænt før eller siden, men det stinker groft.. Derudover sætter det sig fast på jernene. Det er her mit spørgsmål kommer ind i billedet..
Det går i direkte forbindelse med stålet i min patron (træet bliver helt sort).
Hva' Stig.. er det dig der skal komme med en forklaring på det (eller i andre)? Er det garvesyren i træet, der er meget kraftig eller hvad er det? noget tyder i hvertfald på at man skal huske at gøre sin bænk og jern ren efter at have arbejdet med vådt egetræ, for det reagerede ret kraftigt med min patron.. Som sagt sidder det fast på mine jern, men er det meget vigtigt at få det af, eller er det ikke så reaktivt som det virker?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 apr 2008, 17:46 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Det er ganske rigtigt garvesyren der har et lidt anstrengt forhold til jern, det er også det der gør, at man ikke skal benytte ståluld til at rense genstridige ting af egetræsmøblementet, med mindre man er ude efter det sorte look ;)
Umiddelbart skulle stålet ikke tage skade af at blive benyttet i træet, jeg har i hvertfald ikke set det i mine tilfælde.

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 apr 2008, 19:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
okay.. det vil jeg så lade være med.. Det jeg tænkte på var at hvis man nu drejer en skål, og så sidder der noget tilbage på jernet, og så lader man det ligge i en uge til man skal bruge den igen.. risikerer man noget, hvis man ikke renser sine jern?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 apr 2008, 09:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Rens dine jern. Især i Buen i U-et eller V-et. Hvis der kommer korrosion der, er æggen ødelagt for evigt, medmindre du polerer det op igen. Ydersiden er ligegyldig, den sliber vi jo væk.
Iøvrigt, hvis du synes eg er slem, så skulle du prøve frisk hickory. Jeg havde violetblå hænder i en uge efter at have grovdrejet en Hickorystamme.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 14:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Det er en god ting at huske på, at når man vælger ar dreje i VÅDT træ - og her betyder VÅDT at træets RM (relative fugtighed) er over 25%. En fugtgrænse på mellem 20-25% er nogenlunde hvor træets naturlige "tørregrænse" ligger. D.V.S at hvis man kommer under denne grænse sker der ikke væsentlig reaktion mellem stål og træ - men hvis træet omvendt er så vådt at man næsten står i "regnvejr" når man drejer, så kommer der meget let en kemisk (pH-reaktion) mellem træ og stål.

Egetræ reagere voldsomt, men også en masse andre sorter reagere, mange i form af at man ser "blåsplint" (ikke at forveksle med bakterieangreb), og en del "tunge - mørke" træsorter har relativt let til at danne grønlige farvetoner på grund af pH-reaktionen mellem vand/lav pH-værdi og træets naturlige pigmenter.

Drejer man i TØRT træ, Rm under 20% ses denne form for reaktion sjældent, MEN, har man et stykke træ med højt kiselindhold kan reaktion forekomme, det er der sikkert mange drejere som laver penne som har oplevet når man færdigbehandler sin pen med div. olietyper, så kommer denne "sjove" farve frem som man absolut ikke havde regnet med. ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 20:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det er netop reaktionen mellem garvesyre og jern, vi udnytter når vi "ebonizer" egetræ med jernsulfat, jernacetat eller hvad folk ellers bruger.
Jeg aner ikke, hvad ebonizing hedder på dansk: "at få til at lige ibenholt" lyder oversættelsen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team