www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 08:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 jan 2024, 19:08 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2023, 12:39
Indlæg: 6
Jeg er ny på forumet og har fået foræret en Kramper i dele. Jeg ved meget lidt om drejebænke men har længe gerne ville have en trædrejebænk. Og lige pludselig landede denne her hos mig. Noget større end hvad jeg havde tænkt mig og jeg ved endnu ikke om den er komplet og om motor/lejer er OK. Men eftersom den var gratis har jeg jo ikke så meget at tabe. Jeg vil gå igang med at samle den snart, og har et par spm inden jeg går igang :

Motoren er en Siemens, jeg kan ikke læse mere på skiltet end det. Er det originalmotoren ?

Motorakslen roterer frit og uden "hak", men den rumler lidt. Slidte lejer ? Inget slup i akslen. Jeg kan ikke se noget sted motoren kan smøres, skal den kunne smøres ? Alt andet på bænken som skal rotere ser friskt ud og der er fedt i de smørekopper jeg kan finde.

Nogen har bygget en kontrolbox til den med frem/bak/stop. Er der noget jeg skal checke der før jeg prøver at sætte strøm til den ? Kan jeg prøvestarte motoren uden belastning eller har den ikke godt af det ? Den tidligere ejer ved desværre ikke noget om den, og han har aldrig haft den samlet.

Er der nogen som har en tegning/manual til den ?

Sig gerne til hvis der ser ud til at mangle noget vigtigt på billederne. Udover det som er på billederne så fik jeg en kasse med drejejern med, og den rundstang som sidder mellem benene på den er der også et sted.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2024, 21:28 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 jan 2010, 19:09
Indlæg: 143
Geografisk sted: næstved
hej peter hvor bor du jeg har prøvet det samme mvh hans nielsen

_________________
ting tager den tid ting tager


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2024, 22:10 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2023, 12:39
Indlæg: 6
Jeg (og drejebænken) bor i Sverige


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jan 2024, 01:22 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 jan 2010, 19:09
Indlæg: 143
Geografisk sted: næstved
hej peter det ser ikke ud som der mangler noget jeg ville gerne have hjulpet dig men der er lidt langt mvh hans

_________________
ting tager den tid ting tager


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jan 2024, 08:26 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2023, 12:39
Indlæg: 6
Tak Hans, det var ellers et fint tilbud.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jan 2024, 20:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1188
Geografisk sted: Skjern
Jeg har også en Kramper, men bor endnu længere væk.
Du kan få fotos, hvis det kan være til nogen hjælp.

Nils Frederiksen
www.nf-woodcraft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2024, 15:17 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2023, 12:39
Indlæg: 6
Hej Nils,

Du må meget gerne lægge et par billeder ud her eller sende på mail, jeg sender en besked til dig med min mailadresse.

Dels angående slæden, skal der sidde en smørenippel i hullet på billedet nedenfor, eller noget andet ? Og gerne detaljebilleder på låsemekanismen til slæden, altså den lodrette bolt/aksel som går fra låsehåndtaget ned gennem bænken og som låser slæden fast til bænken, hvilke dele indgår der ? Jeg synes min lås føles lidt "slatten" når jeg spænder den.
Desuden ved jeg ikke om jeg har alt hardware som behøves for at spænde et emne fast. Jeg har det på billedet nedenfor plus en slibeskive som sidder på en rund holder med det store gevind som passer på motorsiden. Men jeg har ikke noget med medløb, hvad jeg kan se. Hvad mangler der ? Gerne et billede fra begge sider på et emne opspændt. Tak :-)

Vedhæftet fil:
DSC_0861.JPG

Vedhæftet fil:
DSC_0862.JPG


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2024, 16:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1188
Geografisk sted: Skjern
Udover at den ser ud til at trænge til en voldsom masse knofedt, ser det da umiddelbart ud til, at de “nødvendige” dele er der. En patron er selvfølgelig altid rar at have også.
Lige præcis pinoldokken (den du kalder slæden) er også det “svage” punkt på min. Jeg var overbevist om, at det bare skulle klares, lige da jeg fik den, men på 10 år bruger jeg en kraftig skruetvinge at spænde op imod, da den eksisterende spændeanordning godt kan holde dokken ned mod vangerne, men ikke fast nok til at sætte noget forsvarligt i spænd.
Anlægsholderen skiftede jeg med det samme til en fra Promat, som er meget hurtigere at arbejde med end originalen, som skulle spændes med en skrue nede under vangerne.
Og som du kan se på foto, er der ingen smørenippel på min heller.
Håber du kan bruge de her input.

Nils Frederiksen


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2024, 18:54 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2023, 12:39
Indlæg: 6
Hej Nils, tak for svaret. Jeg kan godt se at den anlægsholder er lidt smartere end den originale. Og ja, kosmetisk trænger den i den grad til en omgang. Min plan er at først checke at alt mekaniskt fungerer/bevæger sig som det skal, og så overveje om den skal shines lidt op. Indtil videre så har jeg fået den samlet, smurt alt som kan smøres, och checket at motoren virker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2024, 18:40 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 143
Geografisk sted: Hinnerup
Jeg har også en Kramper. Den havde de samme problemer som jeres. Jeg endte med at købe det største spændegreb, jeg kunne få og montere det med nogle kraftige skiver og en møtrik. Det fungerer faktisk fint. Når jeg flytter pinoldokken, er jeg dog nødt til at løsne ad 2 gange. De støbte “ben” på dokken kommer i vejen for håndtaget, før det er tilstrækkeligt løsnet. Og når jeg skal spænde igen er det også over 2 gange. Men det rokker sig ikke, når jeg drejer……. og det var en billig og let løsning
Som Niels har jeg købt en anden anlægsholder hos Promat.

Mvh Jørgen ST


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 feb 2024, 15:42 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2023, 12:39
Indlæg: 6
Nu har jeg fået den samlet og startet op, alting ser ud til at virke som det skal. Fik drejet et hammerskaft også som en første test.

Et par nye spm dukkede op :
Der er to smørekopper på spindeln, der er fedt i dem hvilket vel er et godt tegn. Jeg gætter på at de fungerer ved at man skruer kopperne ind lidt efter lidt for at presse nyt fedt ind. Kan jeg bruge entreprenør/universalfedt som jeg har hjemme, eller bruger i noget andet ? Og hvor ofte trykker i nyt fedt ind ? Og er der nogen der genkender Siemens motoren på billedet i mit første indlæg ? Jeg kan ikke aflæse typeskiltet og vil gerne vide hvor mange A den trækker for at justere motorrelæet/beskytteren som fulgte med.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team