www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 07:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 okt 2023, 17:13 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 okt 2023, 17:04
Indlæg: 8
Hej forum

Jeg er relativt ny inden for det med at arbejde i træ. Men jeg har altså anskaffet mig en Hikoki c10rj bordsav, som passer godt til mit behov, og er nem at fragte ind i sikkerhed for vind og vejr, idet jeg ikke har et værksted som er isoleret.

Ind til videre har jeg bare brugt den klinge der fulgte med saven, og den er sådan set også fin nok til det meste. Men jeg overvejede at anskaffe mig måske en klinge med lidt flere tænder til fx krydsfiner og måske lidt pænere tværsnit.

Den klinge der fulgte med saven er en 254x30x2.8 40T. Som jeg har forstået det er det diameter x hul-diameter x klinge-tykkelse med 40 tænder.

Jeg er usikker på det med klinge-tykkelsen. På min sav kan spaltekniven ikke afmonteres. Så betyder det at jeg skal vælge klinger der er tykkere end de her 2.8mm?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2023, 17:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Det er rigtigt, klingen skal være tykkere eller samme ellers vil spaltekniven klemme om træet

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2023, 18:54 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 okt 2023, 17:04
Indlæg: 8
Tak for svar.

Jeg tror at spalte kniven i min sav muligvis er en smule smallere end den klinge der fulgte med. Det skal jeg lige undersøge nærmere.

Hvis der er nogen der har anbefalinger til en konkret klinge så lytter jeg gerne.

Er der i øvrigt nogen forskel på klinger til bordsav versus hånd rundsav eller kapsav fx? Jeg er selvfølgelig med på at klingen skal være godkendt til de omdrejninger som den pågældende sav leverer. Men jeg er usikker på om der eller er specifikke klinger til de forskellige typer rundsave?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 nov 2023, 10:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Hej Brugernavn

Hvis du undrer dig over, at der ikke er meget respons på dit spørgsmål, så er her en mulig forklaring:
Ret få her på forum bryder sig om at korrespondere med folk, der hverken vil præsentere sig med navn eller ca. hvor de bor.

Jeg ville f.eks. gerne invitere dig til at kigge på mine klinger og tjekke resultatet, men når du foretrækker at være anonym, respekterer jeg det - og desuden aner jeg ikke, om du bor 3 eller 300 km fra mig.

Inden jeg lader dig i fred, vil jeg foreslå dig at bruge søgefunktionen oppe i højre hjørne.
Der er virkelig mange guldkorn at hente blandt de over 75.000 indlæg.
For eksempel dette af Gunner Nygaard (næstsidste indlæg på siden):

viewtopic.php?f=4&t=7882&p=69342&hilit=Dewalt#p69342

VH, Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 nov 2023, 19:59 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 okt 2023, 17:04
Indlæg: 8
Hej. Tusind tak for svar. Jeg havde nær opgivet.

Det er naturligvis fair nok hvis folk ikke bryder sig om at svare. Måske opretter jeg en mere "fuldblods" profil på et tidspunkt.

Jeg har selv kigget en del efter en klinge, men jeg er stadig ret usikker på hvilken konkret en jeg bær vælge. Har hørt godt om CMT klinger, men søger stadig efter en der passer til netop min sav.

Jeg vil prøve mit held med søgefunktionen. Tak for det forslag. Måske er der noget generisk viden der er godt at indhente. Tak også for det konkrete link, det vil jeg kigge på.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2023, 07:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Gunners indlæg er særdeles konkret med modelnummer og det hele.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2023, 11:02 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 okt 2023, 17:04
Indlæg: 8
Ja, jeg har nu haft lejlighed til at kigge på det. Det er nogle fine forslag.

Jeg døjede med at finde en klinge på 254mm minimum 2,8mm tyk. Men efter at have læst den tråd du linkede til tror jeg at planen måske er at sigte efter en 250mm da udvalget er noget større. Muligvis de Dewalt klinger som Gunner taler om.

Endnu engang tak for svar. Det er værdsat!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2023, 16:51 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg har hentet klinger hos axminster.co.uk de har alt muligt mystisk i størrelser.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2023, 17:03 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 okt 2023, 17:04
Indlæg: 8
Tak for forslaget med axminster. Kan godt se at de har et ret pænt udvalg. Det kunne meget vel være at jeg ender med at bestille der fra!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2023, 22:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Hvis det kun er til hobbybrug, kan du sagtens bruge en klinge på 250mm, de 2,8mm. er sporbredden på savsnittet dvs. den bredde du måler på tænderne, selve savklingen er lidt tyndere, som regel 2,6mm.
Hvis det er en almindelig bordsav, så vælg en klinge med en positiv vinkel, en afkortersav bruger som regel negativ vinkel på tænderne.

Stadig hvis det er hobbybrug, kan du købe klinger af ikke så kendte fabrikater til under halvdelen af prisen på kendte mærker og til hobbybrug vil du ikke kunne mærke forskel.
Den størrelse du efterlyser kan findes i ethvert byggemarked, bauhaus, jem og fix og hn + alle de andre til ca 200kr. pr. stk. så det kan ikke betale sig at få slebet de klinger, det er bare ny på, men til hobbybrug holder de mange år.
Med hensyn til spaltekniven, skal den være tyndere end savskæret, ca. på tykkelse med selve savklingen. Hvis du tager dækslet af omkring klingen, er jeg næsten sikker på at du derunder kan afmontere spaltekniven, har aldrig set en hvor det ikke kunne lade sig gøre.

Med hensyn til tandantal siger man som regel at jo flere tænder jo renere snit, det gælder snit på tværs af træet, på langs bliver en klinge med for mange tænder let lidt sløv i det, så en klinge med ca. 40 tænder klarer det meste med pænt resultat.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2023, 12:38 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 okt 2023, 17:04
Indlæg: 8
Min sav er en bordrundsav. Hikoki C10RJ (bliver i andre dele af verdenen solgt under Metabo navnet, tror kun det er i EU det hedder Hikoki).

Den er god nok at spaltekniven er fastmonteret på saven. Det er muligt at bruge et dremmel tool (eller lign.) til at skære bunden af spaltekniven af således at den kan afmonteres. Men det kræver altså at man modificerer saven. Moddet kan ses på den her korte video: https://www.youtube.com/watch?v=04qUXcxbgOI

Efter at have kigget mig omkring er jeg kommet frem til at det nok bliver de her klinger jeg går efter i første omgang:
https://www.axminstertools.com/eu/axcal ... 24t-951520
https://www.axminstertools.com/eu/axcal ... 60t-951522

Jeg tror at det er rimelig fornuftigt. Og jo, det er helt sikkert kun til hobby brug. Jeg er på ingen måder professionel, og har kun ind i mellem tid til at arbejde lidt i træ. Jeg har et ønske om at lave et sæt havemøbler til foråret, og regner med at bruge klingerne i den forbindelse.

Jeg tror at min største bekymring med de her klinger er at skærbredden er noget bredere end de 2.8 som den nuværende klinge har. Jeg kan være lidt bekymret for om motoren i min sav måske vil få problemer pga det. Men jeg har desværre ikke kunne finde en klinge i 254mm med 2.8mm bredde, med undtagelse af en klinge fra Irwin, som jeg umiddelbart synes var lidt for dyr. Men de to der fra axminster synes jeg ser ud til at passe uden at de koster spidsen af et jetjager.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2023, 17:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Jeg kan ikke forstå du synes Irwin er for dyr, de to du linket til koster henholdsvis 500 og 900 kr.
Irwin i 250mm m. 40 tænder koster 273kr. ved jem og fix og Dewalt hvis du søger på pricerunner på DT1957-QZ så fås den fra 166kr.

Hvad med told fra Axminster, det skriver de ikke noget om kun moms

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2023, 19:51 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 okt 2023, 17:04
Indlæg: 8
Du har ret. Jeg havde tidligere kig på denne, og af en eller anden årsag havde jeg mentalt noteret prisen til at være 960,- i stedet for de 760,- den faktisk står til. Så den er faktisk billigere end den dyrere af de to jeg linkede til fra axminster.

Edit: (hov jeg glemte linket, men det var altså denne jeg havde haft kig på): https://www.verkter.dk/slibe-skaereskiv ... m-z80.html

Mht told, så undrede jeg mig også over den del, og må indrømme at jeg blev snydt af den popup de giver når man kommer ind på siden. Du har nok ret i at der er potentiale for import afgifter når det er et UK site.

Jeg tror at du har ret, at med mit behov, så giver det måske bedre mening at køre med en billig klinge og så evt skifte den ud efter nogle år. Jeg opbevarer min sav indendørs, så det er heller ikke fordi at klingen vil komme til at stå og ruste.

Tak for input, det tager jeg med i overvejelserne!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2023, 10:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Den klinge du linker til, er med negativ fortanding og beregnet til en afkortersav.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2023, 12:34 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 okt 2023, 17:04
Indlæg: 8
Det med vinklen på tænderne blev jeg først opmærksom på efterfølgende. Men ja, den klinge er heller ikke med i overvejelserne længere. Det var blot for at forklare hvor jeg havde ideen om at den var dyrere fra.

Men ja, jeg vil i stedet kigge efter en lidt billigere model, evt. den dewalt klinge som du foreslog.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team