www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 13:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 nov 2021, 20:17 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 31 okt 2021, 23:02
Indlæg: 7
Geografisk sted: Værløse
Hej

Jeg har netop købt min første drejebænk, en ældre en af slagsen.
Tilgiv lige min manglende ordforråd inden for trædrejning; men det virker til at de spor man skruer f.eks. en chuck på ikke er standard størrelse:
De er 22mm i ydre diameter, og et sted mellem 2.65 og 2.8mm i pitch (det er lidt svært at måle)

Så mine spørgsmål er: Er nogen der ved hvad jeg skal søge på for at finde en chuck der passer til den her? eller udstyr generelt?
Findes der eventuelt en "step-up" møtrik med spor der passer min maskine indvendigt, og med M33 spor udvendigt?

Har søgt forgæves på nettet, håber der nogen der kan hjælpe?
På forhånd tak
//Anders
Vedhæftet fil:
dreje1.jpg

Vedhæftet fil:
dreje2.jpg

Vedhæftet fil:
dreje3.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2021, 21:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Hej Anders!
Velkommen på forum, og så vil jeg starte som sædvanlig med en ny bruger, udfyld feltet med hvor du bor, så er der større chance for at få lokal hjælp.
Det du eftersøger, hedder en adapter der går fra de 22mm. du har på akslen og op til de 33,5 som er udbredt standard idag til næsten alt tilbehør.
Sådan en adapter kan fås flere steder eller laves, feks. Trædrejerbutikken og Promat Maskinfabrik, når du har adapteren kan du bruge næsten alle spændepatroner og tilbehør idag.
Alternativt kan du få drejer en ny aksel m. 33,5mm. gevind, men det er jo en dyrere løsning, men anvendelig hvis du også skal skifte lejer pga. slør, så det er jo nok værd at checke med det samme inden køb af evt. adapter.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2021, 22:30 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 31 okt 2021, 23:02
Indlæg: 7
Geografisk sted: Værløse
Hej Ole, tak for svar!

Der er absolut ingen slør i akslen, så det vil næsten være synd at udskifte den.
Jeg forsøger at gå adapter-vejen, kan ikke umiddelbart finde en på de 2 hjemmesider, men jeg forsøger at smide dem en mail :-)

//Anders


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2021, 22:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Rigtig mange patroner kan fåes med adapter i forskellige størrelser, og planskiven på det ene foto ligner da noget, som kun følger med en rimelig fornuftig bænk.
Det kunne i øvrigt være spændende at se fotos af bænken også.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2021, 23:21 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 31 okt 2021, 23:02
Indlæg: 7
Geografisk sted: Værløse
Her er nogle flere fotos Nils, samt lidt af det udstyr der følger med, der er også en bordrundsavsklinge og bord der er lige til at smide på, der har jeg dog noget mere moderne allerede :-)
Vedhæftet fil:
dreje5.jpg

Vedhæftet fil:
dreje4.jpg

Vedhæftet fil:
dreje6.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2021, 23:54 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 31 okt 2021, 23:02
Indlæg: 7
Geografisk sted: Værløse
Jeg målte lige ordenligt efter, pitchen på sporene er 2.83mm, Det svarer cirka til 1/9 tomme, det vil sige 9tpi, og de 22mm i diameter svare til 7/8 tomme.
Så jeg ser om jeg kan finde en 7/8" 9tpi til M33 adapter :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2021, 09:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Ja, selv om bænken ser lidt gammeldags ud, virker den dog utrolig solid, så med en ordentlig gang knofedt og (nymaling ?) og olie, skal den nok kunne dreje noget træ rundt. Håber du finder en adapter.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2021, 09:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Såvidt jeg ved, kan begge steder lave adaptere på mål.
som Niels skriver, den ser bundsolid ud!
OBS!!!!
På det øverste billede på den nye serie ser det ud til du har en elradiator hængende på væggen, vil nok anbefale at du skifter den ud med en varmeblæser, der kan du se når der kommer støv på varmelegemet og nå at rense inden der opstår en brand, det kan du ikke på radiatoren, så for din egen sikkerheds skyld ville jeg skifte.

Det ser også ud til at det på sigt, når du bliver rigtig bidt af drejning kan betale sig at sætte en frekvensomforner på, så du får trinløs hastighedsregulering.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2021, 10:58 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 31 okt 2021, 23:02
Indlæg: 7
Geografisk sted: Værløse
Ja den er virkeligt solidt bygget! lejerne lavede lidt lyd da jeg fik den, men jeg sprøjtede lidt cykelkæde olie ind fra begge sider hvilke fik den til at være meget stille, rigtigt praktisk at der også er slibesten på, da jeg har et meget lille værksted, den skal dog lige centreres.
Har allerede drejet en del håndtag til de gamle jern der fulgte med, men hvor håndtaget var gået tabt. og nogle fine små dekorative svampe.
Den har dog også nogle mangler (tror jeg). I den ende man holder træet fast med modsat den anden ende med motoren (Igen, min trædrejer lingo er helt på plads endnu) vil tro det er det der hedder en medløber? er fast og drejer ikke rundt. men hvis jeg lige giver den en klat wd40 i det hul den laver i træet så går det fint. Der udover er den ikke helt centreret i forhold til motorsiden. men hvis jeg lige skubber et lille vinkelbeslag ind under i den ene side passer de perfekt (den kan man spotte på billedet hvis man kigger godt efter), dog er akslerne ikke 100% parallelle, hvilket jeg mistænker bliver et problem hvis jeg vil sætte borrepatronen på og bore et hul ind i et emne. men det må jeg jo så leve med. alt i alt er det en fin maskine, bund solid! :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2021, 20:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Sæt et CBN hjul på istedet for slibestenen.
En åben sten uden afskærmning er mega farlig.
Den dag den springer, er det som at stå op ad en håndgranat.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2021, 23:04 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 31 okt 2021, 23:02
Indlæg: 7
Geografisk sted: Værløse
Tak for sikkerheds tips, både Stig og Ole :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2021, 23:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Anders, hvis du hurtigt vil have styr på de grundlæggende betegnelser (og en del andet), så kig på denne side:

http://www.lignars.dk/Traedrejning/Dans ... aenken.htm

Websiden er ikke grafisk fancy, men den giver et udmærket startsted.

I takt med at du begynder at supplere din viden med engelsksprogede videoer, så har han også en nyttig "Engelsk-Dansk Ordbog" med træ- og drejeudtryk:

http://www.lignars.dk/Traedrejning/Dans ... fagord.htm

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team