www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 12:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: CBN hjul
Indlæg: 23 aug 2021, 08:21 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Nu er jeg langt om længe blevet indehaver af et CBN hjul, som jeg sat på min Sheppach vådsliber (ved godt at hjulet skal køre tørt).

Jeg vil derfor høre hvad I har af erfaringer med CBN og hvad de kan tåle af stål. Jeg er helt klar over at blødt jern og uhærdet stål er absolut forbudt område, desuden alle mulige andre metaller.

Jeg er ejer af en del håndsmedet skærende grej også et par drejejern af samme stål. Der er jo tale om forholdsvis simpelt stål som er banket i form, uden alt for mange øvrige komponenter end kul. Tror at kulstofindholdet er ca. 0,65% eller 0,75 %. Det er hærdet og har en hårdhed på i al fald 55 hrc samme hårdhed som en del M2 stål har. Men smedestålet har ikke samme mængder andre komponenter som M2 f.eks. og jo slet ikke som de nyere endnu hårdere og specielle legeringer. Så selv om smedestålet måske har en rimelig hårdhed så er det ikke HSS eller værktøjsstål, da det mangler de stoffer der gør det mere varmetolerant.

Man hører jo diverse skrækhistorier så heller være på den sikre side, så jeg spørger også lige forummet. Jeg har selvfølgelige først rådført mig med min dreje mentor Lars, og jeg har spurgt hos Woodturners Wonders. WW siger det er OK bare det er hærdet stål. De skriver, at kan skal se efter gnisterne, da hærdet stål laver færre gnister. Da det er en langsomtgående sliber, altså ikke bare en langsomtgående bænksliber med 1500 omdr/min men en Tormek Klon og der for kører måske 100-120 omdr/min. Tænker ikke at den hastighed i sig selv trækker særligt mange gnister så jeg kan jo let blive snydt og tro at stålet er ok. WW foreslår også et smøremiddel der hedder slick stick.

Er der nogle der har erfaringer med lidt simplere, men stadig hærdet ståltyper og kan sige om volder problemer.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CBN hjul
Indlæg: 23 aug 2021, 22:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
jeg sliber til daglig alle mine drejejern på langsomtgående sliber fra TDB (1400omdr.) og jeg har aldrig set en gnist fra cbn hjulet korn 400, så hvis du kan få gnister ved 100-120 omdr. så er der noget helt galt et sted!!!!
Skal jeg have et megaskarpt jern, får det en ganske let tur på diamanthjul korn 800.

Mine forskellige jern er : hss, m42, cryogenic. titaniumbelagt og enkelte carbidplatter.
Det eneste sted jeg ser gnister er på den hvide sten korn 180 på hurtigtgående bænksliber, den bruges faktisk kun når jeg skal lave min egen profil på et nyt jern.

Du skriver ikke hvad korn du har på cbn hjulet? Hvis det er korn 80 kan der måske godt opstå gnister.

De megaskarpe jern bruges til sletdrejning, så behøves der faktisk ingen pudsning med sandpapir inden slutbehandling med olie; voks eller shellak.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team