www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 10:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Skrubstål
Indlæg: 08 mar 2021, 10:08 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Nye viden gider blot nye spørgsmål. Og I må gerne grine hvis jeg skriver noget der er volapyk eller forkert.

I min søgen har jeg set flere steder påpeget, at man ikke må bruge et spindeljern på en bowle. Jeg antager at det er noget med designet af jernet (det er ikke mit spørgsmål).

Stubstålet/roughing gouge bruges jo efter hvad jeg har fundet ud af ind til nu, til at gøre et firkantet stykke træ rundt, når man arbejdet på spindlen. Og her er der jo samme typer fibre den møder hele tiden. Men hvad med at gøre en bowle rund, hvor det hele tiden skifter mellem endetræ og langsgående træ, altså hvis man har orienteret træets retning den vej som vel er det normale.

Er det skrubstålets vinkeler der gør at det er no go eller er det fordi der er risiko for at den knækker i overgangen mellem håndtag og rundingen af metallet, der er der jo et relativt svagt punkt, da stålet her måske kun er 4-5 mm alt efter hvor kraftig dit jern er. Og jeg taler kun om ydersiden, jeg ved godt at den ikke skal ind og udhule :D

Jeg har gjort mig mine spæde erfaringer med en bowle, og der har jeg brugt et 10 mm bowlgouge fra trædrejebutikkens egen serie. Til det grove arbejde uden på for at gøre træet rundt virker den jo lidt klein, men nu var det altså den jeg startede med at købe. Eller bruges der bare en kraftig bowlgouge på f.eks. 16mm til det.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 11:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Du kigger på denne video

https://youtu.be/IOhHeyoZLaY

Så ved du hvorfor!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 15:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Eller denne!!!!!!!!!!!

https://youtu.be/lHHyCq-nBRc

Så bliver du endnu mere overbevist om hvorfor ikke.

Dette bekræfter endnu engang at man ikke behøver at lave de fejl alle de andre har lavet, men lære af deres fejl istedet!

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 15:37 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Takker.
Hvad laves der så skrub med når man starter en skæv bowle. Jeg er med på at man bør runde så meget som muligt på båndsaven, og jeg har heldigvis en god båndsav.

Men det er skrubning når man står på siden af bowlen, altså tilsvarende hvis man lavede skrubning af et firkantet stykke træ på spindlen. Så umiddelbart er det samme bevægelse tænkte jeg, men jeg er klar over at det med at ved en bowle så ændres der hele tiden mellem endetræ og sidetræ, hvor spindel er sidetræ. Så er det det der gør udslaget i bogstaveligeste forstand, eller er det mere det med at vingerne får fat, for så kunne man jo "bare" lave skrubstålet anderledes tænker jeg, og tage vingerne af.

Så det er ikke kun det med formen af skrubstålet som ofte er lige op og ned (ved ikke hvad det hedder) altså man ikke kan taget kanterne af vingerne.

Men hvad bruger I så til en ujævn bowle i starten, er det bare en stor bowlgouge. Jeg tænker jo at der skulle være noget masse til at stå i mod de stød der kommer, for det kan vel ikke undgås, når jernet skifter mellem træ og luft.

Jeg gik i gang i morges men min første bowle af noget der var 20 cm i diameter, og jeg brugte en 10 mm bowlgouge. Det gik OK med tænkte bare at der brugde være noget mere masse i det jern til det første arbejde. Og det er ikke fordi jeg beder om et online kursus, selv om det kan lyde sådan :D :D :D .

Der er stadig den lånte TRU 800 med træanlæg. tænker også det har noget at sige. Jeg måtte ændre det stykke træ der sidder oven på, da det var meget "dybt" måske 3 cm. Og ankerpunktet blev så på den del af træet der var væk fra ens emne og ikke tæt på. Det var som nat og dag at ændre på landet så der kom et nyt træland på hvor forhøjningen er skarpere og hen mod emnet (måske dårligt formuleret). Men det gav jo et moment på 3 cm mindre. Så jeg kan godt forstå hvorfor det siges at denne trædrejebænk er uegnet (det er den som også sælges i HN under Sheppac navnet). Jeg ved dog ikke om den har et bedre anlæg.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 15:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Pu ha - det er godt nok nogen lange indlæg, du skriver Henrik.
For at få “balance”/jævnet et irregulært stykke tværsopspændt stykke træ, kan man med fordel bruge lidt den samme teknik som ved shear-scraping; sænk håndtaget til ca lommehøjde og træk i stedet for at skubbe, som man bruger, når flade/træet er jævnt - altså et push-cut.
Kan garanteret findes på YouTube.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 15:55 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
Nu har jeg kun egne erfaringer at få ud fra - jeg er, som det lyder til du også er godt på vej til, fuldstændig autodidakt ud i at dreje.. har kigget på mange youtube-videoer, læst bøger om trædrejning m.v.. og har kun drejet et par år..

Men jeg gør, som du selv nævner, når jeg skal dreje et ujævnt stykke træ rundt til en skål: bruger en bowl-gouge.

Jeg synes den helt store forskel på dette, og at bruge fx et skrubstål er, at selve det skærende punkt er meget mindre på en bowl-gouge, end på et skrubstål (eller "roughing gouge" hvis vi skal holde os til de engelske termer), og dermed griber den mindre fat i træet, og er lettere at kontrollere, når træet kommer "Punktvis", når det er ujævnt.
Ved et skrubstål, vil det tage alt for voldsomt fat, når der kommer et "punkt", og dermed risikere både at rive en flig af træet ud, eller ligefrem at knække skrubstålet i overgangen til håndtaget, som du også selv nævner som det svage punkt.

Jeg har en 12mm og en 21mm bowl-gouge, og skifter lidt imellem dem - det er ikke nødvendigvis et større jern gør det bedre, på en større skål. Det handler mindst lige så meget om omdrejningshastigheden på emnet, hvor hurtigt man kan få det drejet i ligevægt, end hvor stort jernet er.

Håber ovenstående kan hjælpe dig på vej.

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 17:48 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Takker. Det giver meget mening det I skriver.

Jeg har en "arbejdsskade" som stammer helt tilbage fra 9. og 10. klasse. Jeg havde maskinskrivning som valgfag (man kunne ikke vælge trædrejning :lol: ). Så jeg skriver med 10 fingre og så sprøjter bogstaverne ud af mine fingre, med en hastighed som spåner gør fra jeres jern :D :D :D . Så derfor bliver mine indlæg nok lidt lange. Det kniber dog med stavning en gang i mellem.

Jeg vil jo prøve at holde det lidt minimalistisk, i al fald her i starten, så derfor spørger jeg meget ind til hvad man skal bruge og hvad der er det rigtige. Jeg tror jeg kommer til at lave en del spindelarbejde. Så jeg tænker at skulle have et skrubstål. Grunden til at jeg ikke købte det da jeg købte mine nu 3 jern var at jeg ikke lige kunne finde et som var uden skaft. Som jeg har lavet et indlæg om tidligere, så er det bl.a. for at kunne lave skafter til forskelligt værktøj at jeg gerne vil dreje, og så giver det god mening at dreje dem selv. Andre kan have andre tilgange, der er jo lidt mere udfordring for en erfaren drejer at dreje svære skåle end et skaft. Og ja jeg ved godt at man hurtigt kan blive bidt af det som mange er, og så er det drejningen og udfordringen i det der tæller. Men så må jeg bare hoste op, og få en masse jern til den tid.

Men jeg kender en smed som jeg godt kunne tænke mig smedede et skrubstål til mig. Men hvis man lige så godt kan bruge et andet stål til at rette ud, som måske ovenikøbet er bedre så er der jo ingen grund til det, og nu taler jeg ikke bowler, men spindel

Men god pointe i det med at skrubstålet ikke nødvendigvis skal være stort for at give stabilitet, da den ekstra masse opvejes af at spånerne bliver tilsvarende større og det giver tilsvarende rystelser.

Så er et skrubstål, hvis jeg vælger at få lavet sådan et, bedre i 25 mm i ydre bredde end 30 eller 35 mm. Har set dem over 40, og tænkte at det måtte da være det mest stabile, men Rene fra trædrejebutikken var godt nok inde på det med størrelse ikke er lig stabilitet når det gælder skrubstål. Smeden vil sagtens kunne lave så overgangen ikke kun er den tykkelse som det ombukkede stål, vil jeg tro. Og jeg er lidt vild med sådan noget smedet grej. Jeg er klar over at moderne stål nok holder æggen lidt længere hvis det er M42 eller tilsvarende, men tro godt det kan måle sig med almindeligt HHS M2, uden dog at vide det.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 18:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Du kan fint bruge en bowl gouge som skrubstål. Skrubstål har jeg levet fint uden. Personligt retter jeg af med mejsel, når jeg langsdrejer.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 21:14 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
En lille sløjfe på de kommentarer, du allerede har fået:
Et traditionelt skrubjern (engelsk model) er smedet op i næsten halvcirkelformet form.
Som allerede nævnt giver det fremragende muligheder for at hugge i med en skål, OG...
Overgangen til håndtaget er ikke hærdet! Tangen, som man kalder den, skal kunne bøje eller knække nemt. Hvis den var hærdet og sprang med et knald, ville stumperne være som granatsplinter.
Det er slemt nok alligevel. Der omtales dokumenterede dødsfald i USA - folk, der har fået et knækket skrubjern lige i hovedet. Mange flere har fået alvorlige skader.

Det er meget godt med hjemmelavede og hjemmesmedede jern, men der kræver ENTEN at drejeren også er en erfaren smed ELLER at smeden kender til brugen af drejejernene.
Og hvor mange af os er skrappe til begge dele?

Glem et øjeblik alle de smarte løsninger og køb nogle ganske almindelige drejejern af mærker som Crown, Hamlet eller Stubai. Gør de første erfaringer med dem inden du køber superjern fra USA, M42, pulverstål osv. INGEN nybegyndere kan udnytte forskellen alligevel, og pengene til et godt standardjern er ikke spildt, det kommer du til at bruge helt ned til håndtaget selv om du senere får andre og mere fancy jern.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2021, 23:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Her kan du læse om lidt grundlæggende teknik, når man vil dreje skåle:
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=3658
Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 mar 2021, 15:32 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Takker igen
Den henvisning var guld værd. Jeg har som mange selvfølgelig set en masse youtube Videoer men det er nu første gang jeg har set hele processen forklaret. Og jeg var også bevidst om det med at man først grovdrejer for så at langsomt tørre. Men jeg har ikke set det så godt beskrevet som her. Jeg bruger lidt samme teknik når jeg lave buer. Jeg benytter mig i øvrigt af den "fidus" at veje emnet for at følge udviklingen i svindet og dermed tørringen. Det kan man til buer (de vejer under 1 kg), men nok ikke til større skåle så skal man have en god vægt der kan måle præcist ved større vægt.

Tak for påmindelsen omkring det med hærdning. Det ville jeg også tale med smeden om, men jeg tror nu han har styr på det, det er Jonas Bigler. Men det er jo nogle lidt andre kræfter der er på spil end ved en stikøkse og en båndkniv, som jeg har fra ham. Så man skal passe på, og tak for at I erfarne lige minder om faldgrupperne.

Men mit tillægsspørgsmål omkring størrelsen på skrubstålet. Jeg skal vel have et skrubstål til spindelarbejde, som sagt vil det være meget det jeg vil gøre mig i, i al fald i starten. Der er det vel sikkert nok og beregnet til det, ved godt at man ikke bare skal jage det ind, men er der også her bedre metoder.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 mar 2021, 16:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Jonas har styr på sit metal!!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 mar 2021, 16:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Et standard-skrubjern er ca 1¼" lig med omkring 32 mm *målt udvendigt*.

Joda hr. Bigler ved godt, hvad han har med at gøre. Du har sikkert også en grund til at ville have et håndsmedet jern.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 mar 2021, 17:25 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for svar Lars. Jeg tror jeg snakker med Jonas om det. Og ja han kan godt slå med en hammer :-).

Det var efter et buekursus hos Jonas jeg kom i gang med at bygge buer, ikke fordi jeg gør det hele tiden, men en 10 stykker er det da blevet til. Siden har jeg købt noget skæregrej hos ham, jeg kan godt lide det håndsmede look, og det skære også godt.

Nu skal jeg så lige have bestilt drejebænken, med diverse slibetilbehør. Der var desværre noget i restordre. Men jeg har lagt mig fast på den Laguna 1216.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2021, 23:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
"Skrubstål" kan være 2 ting ( Som sædvanligt er det danske sprog hamrende upræcist)
Milled or ground, jeg ved faktisk ikke , hvad det hedder på dansk.

Milled er lavet af et fladt stykke jern, som bliver hamret i form, det er dem, som bruges til at gøre ting runde ved langsdrejning.
Mit største er på 50mm og jeg vil sgu gerne se nogen runde et stykke træ til en trappeopgangsmægler af hurtigere med en mejsel, end jeg kan med det!
Milled gouges har en meget lille "tang" ( Hvad hedder det på dansk?) og duer derfor ikke til ting, hvor de kan hakke i.
"Knæk" og så sidder de i panden på drejeren.
Især når "drejeren" ikke har en skid forstand på at dreje, som i de to videoer.

Ground gouges er lavet ved at man tager et stykke rundstål og sliber indmaden ud.
Jeg har et ordentligt møgsvin, som Promat har lavet.
Ubrugeligt til egentlig drejning, men fantastisk til at bringe en skæv klods i form, og vel at mærke, umuligt at knække.

På en drejebænk, altså.
Læg det mellem 2 mursten og kør en Abrams tank over, så knækker det nok.
Måske.

Det er den forskel, du skal have for øje, når du køber skrubstål.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2021, 23:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Smedet hhv. fræset.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2021, 08:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Tak!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2021, 11:59 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak i kloge og erfarne gutter.
Jeg er lidt med på det med det svage punkt lige mellem håndtaget og så der for jernet krummer op, dvs, den del af tangen der lige sikker frem. Nu ved jeg ikke med godstykkelsen på sådan er jern, men er det omkring 5-6 mm. Jeg har skrevet sammen med Jonas Bigler og han er frisk på opgaven. Jeg har sagt at det er vigtigt det med at overgangen ikke bliver svag. Jeg har her til morges lavet en ultrahurtig udgave i noget affaldstræ, og der har jeg lavet en firkantet tank på 12 mm, det er vel tilstrækkeligt.

Jeg har også set dem der er fræset ud af et stykke rundstål, har set at carten &son har nogle og Thompson har også nogle der er lavet på den måde. Men tænker I ikke at de 12*12 m tang er på den sikre side.

Jeg får lige overført mine billeder så jeg kan vedlægge den helt rå rågave i træ.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2021, 12:26 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Her er så den hurtige udgave som jeg har sendt billeder af til smeden, det var lettere end jeg skulle forklare med ord hvordan jeg have tænkt den, og jeg har indtænkt det med at overgangen ikke må være for svag. Som nævnt har jeg tænkt tangen til 12*12 mm, så jeg kan presse den ind i et 13 mm hul. Det bliver jo ikke lige på 0,1 mm når det båndsmedes. Jeg har også nævnt at tangen skal være sej og ikke sprød, så det kun er de yderste ca. 10 cm som bliver hårde. Jeg tænker at Jonas kan det der.

Ja jeg ved godt at jeg besværliggøre det hele for mig, men det er lidt det der unikke håndsmedede der tiltaler mig. Jeg har dog købt en bowl gouge og et spindel gouge, mere håndsmedet skal det heller ikke være :lol: . Jeg er nok også den eneste der bestiller nogle smedede jern uden han har bestilt sin maskine endnu (jeg venter stadig på sælger, da der er nogle af slibetingene jeg har bestilt der vist er i restordre, eller måske er på vej i en container).

Men giv mig gerne input om jeg er helt gal på den.

mvh
Henrik


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2021, 17:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Henrik, du er selv i stand til at træffe dine valg, men prøv lige at læse mit indlæg tidligere i tråden.
Der er en grund til at tangen laves som det svage led, og grunden er IKKE at værktøjssmedene i Sheffield ikke aner, hvad de laver eller vil spare penge.

Jo stærkere tang, jo mere kraft overføres der til din hånd, hvis du virkelig hugger i.
Den "svage" tang er en sikring. Præcis lige som en gammeldavs el-sikring, så er den lavet til at give efter før uønsket energi bliver ført et sted hen, hvor vi ikke ønsker den.

Jeg har ikke en kæphest, jeg vil prygle, så jeg blander mig ikke mere.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2021, 18:39 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Endnu engang tak Lars.

Det giver mening det du skriver, men det forvirre mig nu en del. Jeg troede at grunden til at kan skulle være påpasselig med strubstålet (og jeg tænker kun at bruge det på spindel, den er jeg med på) var at mange have det svagt led lige i overgangen. Og det var derfor at der er nogle, lige som Stig skriver, der fræser det ud af et stykke meget kraftigt rundstål, så kraftigt som selve den yderste del. For hvis det knækker så kan det flyve rundt og lave meget stor skade. Nu er du inde på, at det faktisk er en sikkerhed for at man ikke skal få slaget fra håndtaget. Det giver på en måde mening med den sikkerhed, man jeg kan ikke få det til at passe med det andet, at det er farligt hvis det knækker.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team