I min kikken på drejebænke har jeg set en del på beskrivelserne af hastighedsreguleringen. Og jeg kan forstå at den enkelte bænks hastighedsstyring i høj grad hænger sammen med prisen af maskinen og kvalteten af maskinen og så alligevel ikke altid.
I det jeg har set er der 2 overordnede princippet, som igen kan deles ind i forskellige måder.
1: Mekanisk
2: Elektrisk
MekaniskDe mekaniske kan som jeg ser det må udelukkende være styret af udvekslingen mellem motor og spindel. Og som jeg lige kan tænke mig frem må der være 2 måder hvorpå det kan ske (der er måske andre jeg ikke lige kan regne ud)
1: Faste hastigheder hvor man ændre bæltet og dermed udvekslingen mellem motor og spindel. Det er vel sådan mange af de gammeldags maskiner virker og det er også sådan den billigmaskine jeg har lånt virker. Der er 4 udvekslinger på min. Det er meget upraktisk, men hvis det var lavet smart som nogle af de nye modeller har, hvor det ændres med et snuptag, så kan jeg på en måde godt se fordelen. Det må være billigt, og så må det jo bevare momenter, da motoren jo arbejder på sit optimale hele tiden.
2: Glidende overgang, sådan en slags milliongear. Jeg har set hvad det hedder et sted men kunne ikke lige finde det. Jeg kan se af en af JETs modeller 1440 bruger det system, så det må jo kunne et eller andet siden så lækker en maskine bruger et sådan princip, hvor andre i samme prisklasse bruger frekvensomformer. Synes jeg så et sted at det skulle støje noget mere ved ikke om det er rigtigt.
ElektriskDet er vist sådan de fleste moderne maskiner fungerer, jeg har kun set det makaniske på en dyrere maskine altså den omtalte JET 1440
1: Lysdæmper systemet som jeg har set det omtalt. Jeg har set jer erfarne omtale det som det dårligste system, da det forringer momentet ved de lave hastigheder
2: PWM (puls bølge modulering): Det bruges bl.a. af den lille Laguna 1216, og omtales som steppet op fra "lysdæmper". Det blev også i en test beskrevet som at det normalt ikke blev brugt i de små og prisbillige modeller. Så kan det noget momentmæssigt i forhold til, eller hvad gør det som bedre.
3: Frekvensstyret (VFD): Som jeg ser det, så bliver alle de dyre kvalimaskiner denne metode. Det beskrives som at det er den bedste metode for at holde højt moment ved lave hastigheder.
Og så er der oveni spørgsmålet omkring AC og DC motorer. Som jeg har set så virker VFD kun på AC motorer. Jeg har så også set at DC motorer skulle have op til 4 gange så meget moment som AC motorer. Den lækreste bænksliber jeg har set på markedet en Tradesman DC skriver selv at deres DC motor generere 600% mere moment end AC motorer. Og hvis frekvensstyring skulle være det bedste momentmæssigt og det kun virker på AC motorer hvad bruger de så af hastighedsregulering, for de har også variabel hastighed. Det må da være et meget meget dyrt princip eller ville alle de andre vel også bruge det princip. Deres bænkslibere er i øvrigt enormt dyre, så det er sikkert noget der koster at lave, siden ikke alle går som dem.
Men er alt det bare noget snak, og har det meget lidt betydning i den virkelige verden. Håber der er nogle elkyndige derude. Har i al fald set nogle input med folk der selv sætter motorer og hastighedsreguleirng på gamle maskiner I må jo vide lidt om disse ting.
Ved godt jeg spørger om meget
for en person der lige er begyndt at dreje i søndags på en lånt maskine fra en byggemarked.
mvh
Henrik