www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 nov 2024, 03:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Laguna 12/16
spånbunke

Geografisk sted: Nykøbing F.
Er der nogle Falster der har denne maskine så man kunne komme forbi og se den i aktion. Lolland, syd/midt Sjælland eller Møn er også OK.

Og hvis der er andre der har denne maskine, hvad er jeres erfaringer. Kan se at den har visse forcer frem for JET 1221. Selv om den er mindre så kan den dreje større diameter på grund af at den kan dreje på den modsatte side af motoren, hvis man har en ekstra vange. Og så skulle den variable hastighed være bedre. Det har jeg i øvrigt lige skrevet et indlæg om, da jeg ikke ved om det har så stor betydning. Men de mærker der ikke bruger lysdæmpnings metoden, som jeg tror JET bruger i 1221 fremhæver det i al fald som noget med ekstra moment. Den JET 1221 virker jo ellers som det oplagte valg ved en kvali maskine i mini/midi format, den ser i al fald gedigen ud.

Ja nu hvor jeg har prøvet at dreje på en lånt bænk, så skal jeg altså have min egen og gerne nogle step op til den TRU 800 (hedder vist mange forskellige navne) som jeg har lånt. Den fungere fint, men skal jeg have min egen skal det være en ordentlig maskine.

Laguna 12/16 er en lille maskine man man kan jo få (købe) en forlænger, som også bruges til udenbords drejning. Jeg tænker ikke at blive den store fad drejer, men tænker at med en forlænger kan man jo dreje over 60 cm og det tror jeg dækker det meste. Men jeg er så grøn som man kan blive.

mvh
Henrik

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Hej Henrik!
Når du nu har fået mod på drejningen, vil jeg foreslå dig at tage et kursus, mener der er en omkring Møn der holder kurser ellers søg lokalt, så får du den rigtige start og undgår at opfinde den dybe tallerken igen, du lærer forskellige drejebænke at kende + og - ved dem, lærer forskellige jern og deres kvaliteter og ikke mindst, lærer den grundlæggende teknik.
Så er du fri for mange fejlinvesteringer og en masse uvaner og måske aldrig komme rigtig igang.
Held og lykke med projektet.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

spånbunke

Tak Ole
Skal jeg også helt sikkert. Der er nok bare ikke lige decideret kurser lige p.t.

Og ja der er ikke noget værre end fejlinvesteringer., jeg er til det rigtige fra starten. Det er også derfor jeg er så aktiv her på sitet. Jeg har været derhenne, at det rigtige var at købe en vicmarc fra starten, men det er måske lige at gå til slutproduktet med det samme, jeg ved jo trods alt ikke om jeg bliver så bidt. Men jeg kan nu godt lide maskiner der oser af kvalitet. Og jeg har derfor tænkt i baner af en mindre maskine med af en ordentlig kvalitet, og her har jeg hørt godt om Laguna 1216, da den kan dreje udenbords med 250 mm forlængeren, så det gør den ret alsidig, selv om det er en lille maskine. JET 1221 skulle jo også være en klassiker, og jeg ved der er en hernede der har en 1220 og ham har jeg fået lov at besøge på et tidspunkt. Stratos Midi 2 har jeg også overvejet. Men når man er inde på den ultimative maskine. Du har jo en vicmarc. Er det bare den tand bedre der gør at det skal koste det dobbelte mindst. Og skal man nærmest stå at dreje hele dagen før det kan retfærdiggøre en sådan maskine.

Jeg er gør det selv mand til fingerspidserne, men man kan også være for meget gør det selv så man opfinder den dybe tallerken igen, der har du en rigtig god pointe. Og med trædrejning er det jo en rigtig god analogi du der bruger, hvis du havde tænkt den ind :D

mvh
Henrik

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestamager
Jamen velkommen i flokken.
Hvis det er en hobby du er rimelig sikker på at ville dyrke nogle år frem i tiden, og allerede fabler om en VicMark,
vil jeg mene at en 1221VS er et fjollet valg.
Den vil have en størrelse, hvor du ret hurtigt ønsker dig en større....
Jeg ville kigge på en af TDB's maskiner, eller hos Sminge (Dorch & Danola).

/Kim

spånbunke

Ja det med Vicmarc var også fordi Ole havde svaret, og jeg kan se på hans signatur at han drejer på Vicmarc, og de ser i al fald ud til at være toppen af poppen. Jeg tror nu ikke jeg kommer til at blive decideret drejer, til det laver jeg alt for mange træ gør det selv ting. Jeg har spredt mig ret meget, derfor er der heller ikke noget jeg er specielt go til. Men man kan jo drømme :D,

Jeg har ude hos en drejer i dag, der har drejet rigtig meget på en JET 1220, altså den gamle model. Han havde været meget tilfreds. Nu var havde han en Stratos FU 230 på bord. Det var en lækker maskine. Han var desværre i gang med at færdiggøre nogle skåle, så jeg kunne ikke komme til at prøve vidunderet.

Men det med maskinens pris har jeg faktisk tænkt har en mindre betydning. Det er selvfølgelig rigtigt at en maskine til 20.000 koster 10.000 mere end en maskine til 10.000. Men den er ikke dobbelt så dyr, den er måske kun 25 % så dyr. For det er jo ikke maskinens pris der er bestemmende for hvad det koster at blive drejer. Det er jo den samlede pris. Og inden du får købt 4-5 gode jern, en bænksliber med 2 CBN hjul, og nogle forskellige gribe dimser, så er vi jo oppe i helt andre beløb, og så kan det måske godt betale sig at slippe noget mere for at få den ultimative maskine. Når men det har I erfarne sikkert allerede udtænkt.

Men måske er der slet ikke noget der kender den maskine, altså Laguna 1216. Det er tiltalte mig var at man kunne have noget på højre side så man kunne dreje udenbords, og det der især var min ide, som man gik helt den modsatte vej end at skulle have det hele, var at have 1 CBN hjul fast derude, og det skulle kun tages af når man havde brug for at dreje større end hvad der kunne drejes over vangerne. Ja skørre ideer har jeg nok af :D

Men er der andre drejere nede omkring mig i Nykøbing F. end trædrejeren i Krattet som jeg har besøgt i dag, som ville lægge maskine til en halv times tid. Det var jo nok lidt inden kurser kommer op at køre.

mvh
Henrik

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestamager
I bund og grund skal en drejebænk bare kunne dreje et stykke træ rundt, og være stabil ;)

/Kim

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]