Hej Lars, hej alle sammen.
Med fare for, at i griner ad mig, drister jeg mig alligevel til at skrive dette indlæg, vedr. slibning af "almindeligt gammeldags" værktøj.
Jeg gennemførte uddannelsen som bygningssnedker tilbage i 1970 - 1973.
Det var et gammeldags snedkerværksted, hvor vi arbejdede rigtig meget med håndværktøj.
Vi filede selv savbladene til rammesavene, savklinger og bånd til båndsaven.
Vi sleb høvljern og stemmejern på hånd carborundumsten og sluttede med polering på belgisk brok.
Med disse to sten kunne vi lynhurtigt hjemme på værkstedet,- som ude på arbejdspladsen,- slibe værktøjet, så det blev "pivskarpt". - Uden jig eller andet hjælpeværktøj.
Engang imellem blev det nødvendigt lige at rette jernene af på en elektrisk slibesten.
Jeg er godt klar over, at vi ikke nødvendigvis ramte helt den samme slibevinkel hver gang, og specielt høvljernene blev også lidt runde i enderne, grundet at slibestenene blev lidt hule, men til det arbejde, vi udførte, havde det ingen betydning.
Det var effektivt og hurtigt at holde sit værktøj i orden.
Jeg har kun ganske kort tid arbejdet som bygningssnedker, efter at jeg blev svend, så jeg har ikke fulgt udviklingen i slibeteknikker ude i den virkelige verden.
Derfor læser jeg med stor iver om jeres erfaringer med nye teknikker, og afventer nye input fra jer.
Indtil videre sliber jeg dog stadig mine høvl- og stemmejern på "gammeldags vis", da det virker for mig.
Dog har jeg ikke filet en eneste sav siden min læretid!!
NB! Mine drejejern får en tur på Tormek,
Jeg er ligeledes OBS på, at der nu om dage findes værktøjsstål, som man ikke kan slibe på ovennævnte gammeldags slibesten.
Bedste hilsen
/Jørn