Man støder ofte på udtrykket at en båndsav er en enkelt maskine sammenlignet med andre maskiner. Men min erfaring (er dog tæt på en rookie med båndsaven) så er båndsaven er ret kompliceret maskine. Sammenlignet med en rundsav der står snor lige så er der nok en grund til at der i bogstaveligste forstand er hundredevis af videoer på youtube om hvordan man sætter en båndsav op og undgår drifting og sådan noget. Jeg købte for nogle år siden en størrelse 540. En gedigen maskine, men der var også en del drillerier, selv om jeg har set Snodgrass og mindst 20 andre eksperter. Og mange af dem siger det samme, men der er også nogle der siger noget andet. Den klassiske er jo at bunden af tanden skal løbe på det højeste punkt, men der findes også andre skoler. Ofte synes jeg det er det med drifting der er det største problem. Engang troede jeg, at jeg havde løst det, men så et par gange efter gik det ikke. Før jul købte jeg sådan en stållineal med magneter og en slidse til tandudlægget som man sætter på båndet, så man kan se hvordan retningen på båndet er. Og der kan jeg se, at selv om det bagerste af båndet løber lige før bagstoppen (og dermed skulle være samme sted på hjulet hver gang), så er der forskel på retningen af båndet sideværts når jeg har haft taget spændingen på båndet, som jeg jo gør når arbejdet med saven stopper. Og så kan jeg se at hvis landet skal have samme retning som linealen så skal der faktisk justeres en anelse hver gang. Og det gav faktisk en del på præcisionen rent drifting-mæssigt. Nu er jeg begyndt at bruge landet hvis jeg skal følge en lige streg, det har været svært før synes jeg. Jeg har kun lavet savning på højkant som prøve og under 10 cm, men det ser ud til at det vil gøre alverden at få landet og klingen parallelle. Når men det var bare lige lidt baggrund. Jeg kan anbefale denne lineal. Den kostede vist 165 kr hos D&D og det er i øvrigt ikke stål men alu.
Jeg købte inden jul også et Luna bånd. Det skærer rigtig godt man det vibrere sideværts, som jo nok er den normale måde at vibrere på. Det gør så at spån blive noget tykkere. Det vil jeg tro at det ligger i dårlig kvalitet af båndet. Jeg synes ikke jeg har haft det med mine gamle bånd der dog blev sløve meget hurtigt selv om det var kvalitetsbånd. Ved ikke om jeg har fået dem varme på et tidspunkt og de så har mistet skarpheden.
Så jeg vil tilslutte mig det hold der siger at båndet har en skævhed, selv om det er foran/bagved og ikke sideværts. Test med dit gamle bånd hvis du har et. Hvis ikke det er båndet, så er du vel nærmere den uheldige ejer af denne båndsav
mvh
Henrik