www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 okt 2024, 16:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro, København
Jeg er den lykkelige ejer af en Elektra Beckum/ Metabo BAS 600. Men den driller mig! Klingen hopper frem og tilbage i skæreretningen. Altså ikke sideværts og jeg kan ikke få den til at "spore" ordentligt. Den trækker til siden og jeg har lidt på fornemmelsen at den på en eller anden måde sløver ydersiden af klingerne.

Der er tilsyneladende ikke noget der støder på i tomgang. Jeg har justeret klingen til at køre næsten på toppen af det øverste hjul, så tænderne lige går fri. Den har fået nye lejer på det øverste remhjul og nye gummibånd på begge. Jeg synes ikke at kunne finde et sted at justere det nederste remhjul. Jeg har konsulteret manualen men den er lidt mangelfuld hvad det angår. Jeg har i øvrigt vedhæftet den her...

Nogen bud på hvad der kunne afhjælpe problemerne?

PS. er der i øvrigt nogen som har nogle gode bud på alternativer til klingestyr? Huset på det øverste er skævt i støbningen og det nederste er meget klejnt mm.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Hej Lars!
Har du kun den samme klinge? For mig lyder det til at klingen er skæv, hvordan er din opspænding af klingen, den må gerne spændes rimeligt hårdt.
En billig kvalitet på klingen kan også være medvirkende, den længde du skal bruge burde kunne fås i en rettet udgave der hvor profferne køber. Mener i har en omkring Køge.

Det underste hjul kan ikke justeres, det er stationær.
Hvis du løsner alle styr, strammer klingen op og justerer det øverste hjul så klingen løber fint på midten af hjulet og så bagefter justerer alle styrene på plads, sidestyr gerne lidt bag tanden så de ikke påvirker det klingen er lagt ud, bageste styr frem så der lige er kontakt til klingen, så skulle det gerne køre.
Hvis klingen stadig slår, så er det ud med den, så er den skæv. klingens retning kan løseligt checkes ved at lægge den ud på et plant gulv eller en jævn bordplade og du så tager en stærk lille lommelygte og lyser fra centrum og ud mod klingen, så vil du kunne se lys under kanten de steder hvor den er skæv.

Hvis du ellers kan justere de øverste styr så de ligger korrekt an, er der ingen grund til at skifte det, det nederste styr er normalt meget lidt belastet derfor er de som regel lidt klejnere end de øverste.
Skulle du efterfølgende få lyst til at skifte styr, mener jeg Axminster i England har løse styr der kan købes.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Tænderne skal gå midt på det øverste hjul.
Så trækker saven ikke til nogen af siderne.
Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Lars, hvis du er nogenlunde gode venner med engelsk, så kig den her video:

https://m.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU

Trods navnet så er hr. Snodgrass en kompetent herre, der er god til at vise og forklare opsætning af en båndsav. Start med at sætte en ny klinge i, så ved du at du ikke slås ned en ubekendt fejl.

Det med at den hopper i længderetningen, lyder unægtelig som en dårlig klinge. Jeg ville først kigge på samlingen og se, om ikke der er niveauforskel dér.

VH, Lars

spånbunke

Geografisk sted: Nykøbing F.
Man støder ofte på udtrykket at en båndsav er en enkelt maskine sammenlignet med andre maskiner. Men min erfaring (er dog tæt på en rookie med båndsaven) så er båndsaven er ret kompliceret maskine. Sammenlignet med en rundsav der står snor lige så er der nok en grund til at der i bogstaveligste forstand er hundredevis af videoer på youtube om hvordan man sætter en båndsav op og undgår drifting og sådan noget. Jeg købte for nogle år siden en størrelse 540. En gedigen maskine, men der var også en del drillerier, selv om jeg har set Snodgrass og mindst 20 andre eksperter. Og mange af dem siger det samme, men der er også nogle der siger noget andet. Den klassiske er jo at bunden af tanden skal løbe på det højeste punkt, men der findes også andre skoler. Ofte synes jeg det er det med drifting der er det største problem. Engang troede jeg, at jeg havde løst det, men så et par gange efter gik det ikke. Før jul købte jeg sådan en stållineal med magneter og en slidse til tandudlægget som man sætter på båndet, så man kan se hvordan retningen på båndet er. Og der kan jeg se, at selv om det bagerste af båndet løber lige før bagstoppen (og dermed skulle være samme sted på hjulet hver gang), så er der forskel på retningen af båndet sideværts når jeg har haft taget spændingen på båndet, som jeg jo gør når arbejdet med saven stopper. Og så kan jeg se at hvis landet skal have samme retning som linealen så skal der faktisk justeres en anelse hver gang. Og det gav faktisk en del på præcisionen rent drifting-mæssigt. Nu er jeg begyndt at bruge landet hvis jeg skal følge en lige streg, det har været svært før synes jeg. Jeg har kun lavet savning på højkant som prøve og under 10 cm, men det ser ud til at det vil gøre alverden at få landet og klingen parallelle. Når men det var bare lige lidt baggrund. Jeg kan anbefale denne lineal. Den kostede vist 165 kr hos D&D og det er i øvrigt ikke stål men alu.

Jeg købte inden jul også et Luna bånd. Det skærer rigtig godt man det vibrere sideværts, som jo nok er den normale måde at vibrere på. Det gør så at spån blive noget tykkere. Det vil jeg tro at det ligger i dårlig kvalitet af båndet. Jeg synes ikke jeg har haft det med mine gamle bånd der dog blev sløve meget hurtigt selv om det var kvalitetsbånd. Ved ikke om jeg har fået dem varme på et tidspunkt og de så har mistet skarpheden.

Så jeg vil tilslutte mig det hold der siger at båndet har en skævhed, selv om det er foran/bagved og ikke sideværts. Test med dit gamle bånd hvis du har et. Hvis ikke det er båndet, så er du vel nærmere den uheldige ejer af denne båndsav :D

mvh
Henrik

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Et lille ekstra pust:
Jeg har lillebroderen til din båndsav Metabo bas 315 (tror jeg den hedder) og har døjet en del med skæve klinger fra Luna, så det bliver ikke dem jeg køber næste gang.
Det bliver nok Viking fra et sliberi der selv lave dem.
De svenske Uddeholm kilnger har heller ikke imponeret i standtid.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

spånbunke

Tak for dit besyv. Nu er vi ganske vist ved at overtage det egenlige emne. Jeg havde dem fra Uddeholm som jeg købte direkte hos Felder. Og de holdt som sagt ikke længe, men der var jeg også helt ny ved båndsaven, så måske jeg har gjort noget forkert så de er blevet varme og mistet hærdningen. Har du en henvisning til Viking, jeg kan selvfølgelig selv google og se om jeg finder noget.

Det er ikke for at forklejne din maskine, men bas 315 er nok nærmer en efternøler, da den Felder BS 540 er en ret stor maskine :D. Ulempen ved en stor maskine er dog at den ikke arbejder under 10 mm klinger. Jeg har ikke prøvet at se efter hvor der evt. skulle være ujævnheder måske det er over hele linjen. Største ulempe er at spånen bliver op i nærheden af en rundsav, det vil også gøre det hårdere hvis man skal op på højkant (resawing) over 20 cm. Og jeg har nogle gange brug for at lave lameller, da jeg laver buer (altså bue og pil buer) og så går der jo alt for meget materiale til spild. Så kan man lige så godt sætte det på rundsaven.

mvh
Henrik

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Hej Henrik

Du er vist den eneste der er ved at overtage tråden, Ole svarede på OPs indlæg, ikke dit.

Andreas

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Korrekt! Det var udvidet svar til Lars.

En lille rettelse: det er ikke bas 315 men bas 317 jeg har.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

spånbunke

Helt fint. Det var mindst lige så meget en kommentar til mig selv.

mvh
Henrik

spånbunke
Brugeravatar

Det er kun dejligt med en livlig tråd!

Tak for de mange inputs. Jeg har set snotgræs før, men har nok glemt det lidt. Jeg tager altså ikke bordet af. det vejer jo 40 kg eller sådan noget. Men gode pointer han har. Jeg har tidligere brugt Axminsters klinger med godt resultat. Men det blev lidt dyrt med fragt osv hvis det kun er det man skal bruge, og efter Brexit...! Jeg gider ikke engang prøve. Det skal siges at vi er flere som bruger værkstedet og det er lidt surt når nogen skriver at de havde overset et søm :evil:
Men dem jeg har pt er fra IGM Tools. De er rimelig billige men det kunne meget vel være deres kvalitet der er lodden. Jeg har vidst 3-4 stykker i varierende bredder og det er dem alle som gør det. Hvis nogen kan pege mig i retning af gode klinger skal de være velkomne.

Det skal siges at lejerne var meget slidte så de trængte alt andet lige til at blive skiftet

Der er en ganske upræcis opspændingsindikator men jeg lægger mig altid på den gode side.

Styrerne er noget bras. Sidestyrerne er ikke parallelle med klingen men "klemmer" mod forkantet og de bagerste ruller sætter sig fast, så de er fyldt med mærker efter klingen. Jeg har sågar fået dem drejet glatte igen éen gang og givet dem grafit til "smøring". Det hjalp ikke... Ja klingen kører den rigtige vej :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Der er et firma i Eskildstrup på Falster, som laver båndsavklinger i det mål, man ønsker.
De har altid fungeret for mig.
Nils Frederiksen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Lars.
Her er et link til et for dig lokalt firma der selv svejser Vikingklinger op, kender ikke priserne, men der kan jo forespørges.

viking1913.dk. HELMUTH A. JENSEN A/S • Islevdalvej 187 • 2610 Rødovre

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

spånbunke

Hej Niels
Det firme i Eskilstrup det må jeg da vist lige tjekke op på, for det er jo kun 10 km fra hvor jeg bor. Er det Arni. Der ligger et firma i Toreby, Thrane Maskiner, er det ikke dem du tænker på. Der har jeg købt kombimaskine og støvsuger. De sælger nemlig alt til træindustrien.

Hvis de fungerer for dig Niels, så er de sikkert gode, det ser jo rimelig proff ud det du laver, har jeg set på din hjemmeside.

mvh
Henrik

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Min egen båndsav herhjemme er en absolut mini, som kun kan bruges til at save pibeklodser på.
På skolen, hvor jeg arbejdede, havde vi en stor båndsav, hvor klingerne var fra Eskildstrup, men jeg kan altså ikke huske navnet. Jeg må spørge min efterfølger på posten.
Nils Frederiksen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Klarskov nær Vordingborg
HenrikAn skrev:
Hej Niels
Det firme i Eskilstrup det må jeg da vist lige tjekke op på, for det er jo kun 10 km fra hvor jeg bor. Er det Arni. Der ligger et firma i Toreby, Thrane Maskiner, er det ikke dem du tænker på. Der har jeg købt kombimaskine og støvsuger. De sælger nemlig alt til træindustrien.

Hvis de fungerer for dig Niels, så er de sikkert gode, det ser jo rimelig proff ud det du laver, har jeg set på din hjemmeside.

mvh
Henrik

Firmaet i eskildstrup er dette:

http://fclarsen.dk

Der står en NOVA COMET II på værkstedet

spånbunke

Tak Ole, og her går man rundt og tror at man er lokal. Dem til jeg tjekke ud næste gang, jeg skal have klinger, her kan man selv hente og spare porto, så tæt ligger de jo på :D

mvh
Henrik

spånbunke
Brugeravatar

Tak Niels og Ole for anbefalinger. Jeg tager fat i Helmuth i Rødovre. Det er dejlig tæt på..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]