www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedgård
Jeg har flere gange forsøgt at lave skåle i sammenlimet træ, men jeg kan ikke undgå at få sprækker.
Jeg har en Ferax FRP 1250 afretter/tykkelseshøvl, den er åbenbart ikke præcis nok da jeg ikke kan få træet i vinkel, er der nogen der har forslag til en bedre høvl, eller noget andet der kan være til hjælp.
Ved godt det er en billig høvl, men den er udmærket til det formål den er købt til

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Hej Peter!
Jeg vil tro det er dit lan der ikke er i vinkel med bordet, check det med en vinkel du ved er nøjagtig og juster evt. dit lan til 90grader, hvis du ellers holder træet tæt til lanet og ikke til bordet, skulle du ikke have problemer med at holde det i vinkel, men hvis du styrer efter bordet, så skal det blive skævt.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

Ny bruger
Brugeravatar

Hej Ole
Jeg kan garantere dig for alt er prøvet, og det er også OK et kort stykke tid, men det er for bøvlet at skulle kontrollere for hveranden pind, jeg tror simpelt hen landet er for svagt, og maskinen simpelt hen er for dårligt/billigt lavet, så måske er jeg nødt til at investere i noget bedre. Jeg håbede egentlig også bare på om nogen kunne anbefale mig en god maskine.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
De helt små maskiner er landet altid noget dallerværk. Jeg har dog selv fundet en af de mindre maskiner hvor landet faktisk er iorden. HMS 1050 fra scheppach.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
De nyere maskiner kender jeg ikke meget til, jeg har en tung klods af en Kity hvor det hele er støbejern og der kan stadig fåes knive til.
Jeg vil tro at med de nyere maskiner hænger pris og kvalitet sammen.
Hvad med at kigge på dba eller gul og gratis, hvis du har plads, kommer der jævnligt gode tilbud på gamle maskiner også proffe.
Hvis du går efter en ny, vil jeg tro du skal gå efter en med støbejernslan, held og lykke med jagten.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

Ny bruger
Brugeravatar

Høvlen har længe irriteret mig så jeg var tæt på at fare ud og bruge en hulens masse penge på en ny, men tænkte så nej dæleme nej og gik så i tænkeboks. Så nu har jeg selv lavet et land der bliver hvor det skal, så nu kører det fint. Det kan så ikke stilles i grader, men det har jeg heller ikke brug for. :P

spånbunke

Geografisk sted: Nykøbing F.
Godt du selv har løst problemet. Jeg googlede lige din maskine, og kan se at det er en meget lille model. Jeg kender den ikke. Jeg kan huske Harald Nyborg engang havde en 5 i 1 maskine, med rundsav, fræser, tykkelelseshøvl, afretter og langhuldsbor. Mener det var 7000 kr, det var i al fald over 5000. Der var alt så småt og så spinkelt at intet af det var til noget seriøst. Så kunne man hellere købe en bosch bordrundsav til 2-3.000 der får man noget man kan bruge.

Min erfaring er, at hvis det er noget man bruger en del, så køb det bedste du synes du har råd til. Vil ikke nævne nogle mærker, da jeg ikke har erfaring andet med min egen Lurem 5 i 1 som er en udemærket maskine. Men der er ofte hvor jeg tænker, at jeg gerne ville have haft den næste level for at få den ekstra fornøjelse ved at arbejde ved maskinen. Hvis jeg skulle købe en maskine i dag ville jeg vælge en maskine med spialhøvl, da de eftersigende larmer meget mindre. Men det er også maskiner i en helt helt anden prisklasse. Så hvis man kun retter noget af hvert andet år i små dimensioner så kan det måske være svært at retfærdiggøre over for sig selv at man skal op i den "rigtige" maskiner.

Jeg er jo meget til at få den rigtige maskine fra starten, derfor har jeg også selv spurgt så meget ind til erfaring med slibeværktøj på en anden tråd. Man kan jo lige så godt trække på de erfarnes skuldre :D

mvh
Henrik

Ny bruger
Brugeravatar

Hej Henrik
Jeg er da også glad for jeg har fået lavet det tilfredsstillende.
Nu ligger det sådan at jeg købte høvlen længe før jeg begyndte at dreje i træ, den skulle bare bruges til at høvle nogle fyrrebrædder med, og det var den jo ganske udmærket til. For øvrigt giver jeg dig fuldstændig ret i at man skal købe godt værktøj fra starten og jeg betaler gerne for kvalitet, og det ender nok også med der kommer en bedre her.
Venlig hilsen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]