www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 02:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg har skrevet et indlæg omkring køb af bænksliber og har også fået nogle fine input. Men jeg ville rigtig gerne have input til noget generelt om slibemaskiner, så jeg prøver lige med et særskilt emne omkring maskintyperne og ikke omkring anbefalinger af hvilken konkret maskine det så bliver, hvis man f.eks. vælger en bænksliber. Jeg sliber en del grej. Køkkenknive, snitteknive, stemmejern, høvle, økser, huljern og andet skærende. Jeg er endnu ikke begyndt på trædrejning. Jeg har også lavet et par simple knive af håndsmedet klinger.

Der er jo forskellige systemer til slibning med hver deres fordele. Til knive bruger jeg en Edge Pro, der har den fordel at det er ret let at holde en rimelig konstant vinkel og samtidig ikke tage så meget materiale af kniven da det jo er manuelt arbejde. Da jeg arbejdede med håndsmedet grej (ikke noget jeg selv laver, men en rigtig smed) var der en del efterarbejde for at få æggen og falsen rigtigt op og spille som jeg gerne ville, bl.a. lave en plan side på øksen. Det blev gjort med båndgrej, og det tog en krig da det jo var hærdet stål. Hvis jeg skal lidt videre med sådanne ting, altså knive økser og på sigt også drejestål måske så vil jeg gerne købe den rigtige maskine fra starten da jeg gerne vil købe en ordentlig helt fra starten og det koster jo lidt mønt.

Der er jo forskellige metoder man kan vælge.
Båndslibere ofte 2x72 tommer eller lignende. Jeg kan se at det ofte er en maskintype som knivbyggere bruger. Den kan jo lave en lige fas (det der ofte kaldes scandigrind på bushcraftknive, og snitteknive). Man hvis man kører uden støtte bag ved båndet kan den også lave konveks. Den vil også kunne bruges til at lave slibning i træet. Ulempen er vel at man oftere skal skifte bånd, og man hele tiden skal sørge for at metallet ikke bliver for varmt. Hvis man skal have noget kvalitet så er vi også oppe på 6-8.000. Linaa har den der hedder Mili 94, er der i øvrigt nogen der kender den. Den er til at betale, men stadig dyr. De rigtig proff maskiner koster jo rigtig mange penge, og så stort et behov har jeg heller ikke.

Bænksibere
Det er en maskine jeg aldrig har skænket en tanke, for jeg for ret nyligt hørte om CBN hjul. Utroligt at jeg ikke kendte til dem, men det er måske fordi jeg ikke før har tænkt bænksliber. Jeg tænker at det er noget trædrejere bruger meget da de jo meget ofte skal slibe. Og efter hvad jeg har set mig til så skulle CBN jo være meget lidt varmeudviklende især hvis man bruger de "langsomtkørende" slibere. CBN har jo også den fordel at de holder faconen så de ikke skal rettes til. Og hvis man har et hjul med CBN på siden så kan man jo vælge om man vil lave lige fas eller konkav på selve hjulet. Lige fas er jo ofte godt på knive, især hvis man vil håndslibe en kniv i felten, der er det noget lettere at ramme en scandi æg end end konveks æg. Konkav som kan laver på hjuler har så den fordel at når man honer efter slibning så har men indbygget et "land" i selve æggen, da stene jo kun rammer æggen og ryggen. Og så skulle de jo også kunne fjerne noget materiale hvis man ønsker det. Der brugte jeg i al fald lang tid da jeg skulle efterbehandle mit håndsmede grej.

Tormek
Jeg har p.t. en Harald Nyborg udgave og det er ikke det samme, der er jo også næste en faktor 10 i prisen. Jeg tænker at Tormek har de samme kvaliteter som en bænksliber, især hvis man har et CBN hjul eller et diamant hjul, så man også kan bruge siden. Men med CBN på en bænksliber så tænker jeg at den er mere alsidig end en Tormek, da bænkslibgeren jo også kan fjerne noget materiale.

Så jeg vil gerne høre fra nogle af jer erfarne folk, hvad I bruger (ikke kun jer drejer men også knivfolkene) og hvad I kan se af fordele og ulemper. Lige nu er jeg selv mest på en langsomtkørende bænksliber med 2 CBN hjul men jeg er ikke så erfaren. Og jeg vil gerne købe 1 ordentlig maskine end 2 halvsløje man ikke får brugt.

mvh
Henrik

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hej Henrik.
Jeg er ikke den rigtige til at besvare spørgsmål, der mest handler om slibning af knive.
Jeg holder knive skarpe men arbejder ikke med det som hobby, og p t. er der ikke mange aktive knivfolk her på forum. Du får nok bedre råd om det på et dedikeret knivforum.

Jeg kan dog sige så meget, at hvis jeg udelukkende arbejdede med knive, ville jeg bruge en båndsliber - og dér er du jo dækket ind med din Sorby-sliber.
Mit forbrug af knive omfatter ikke nogen, som jeg ville ønske at have en hulslibning på, så til det specielle brug, ville jeg ikke gøre noget særligt ud af en bænksliber.

Til gengæld bruger jeg kun sjældent en ProEdge til drejejern, finder den lidt kluntet.

Den store forskel for mig er, at slibning af drejejern handler om utrolig hyppig slibning med ønske om *præcis* samme slibning, ofte flere gange i timen (et drejejern bevæger sig med knallert-hastighed igennem træ!). Med så hyppig slibning handler det om at fjerne mindst muligt materiale hver gang. Jeg har yderst sjældent hak og andre større uregelmæssigheder, der skal slibes væk når jernet én gang er slebet til sin rigtige form.
Til det brug er Tormek-typen og bænksliberen mest velegnede i mine øjne.

HAR du nu en gang en ProEdge, så væn dig til den og klø på med drejejernene indtil du har fået rutine i at slibe drejejern og investér først i et andet system når/hvis du synes, du støder på begrænsninger.
Som nybegyndere er vi slemme til at prøve at finde *dét* rigtige grej at starte med, men de fleste af os ved først, hvad det rigtige er, når vi har fået en del erfaring. De allerskrappeste bruger hvad som helst.
VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Kan kun bakke lars op. Startede selv med en kombi våd/tør sliber. Sleb uden jig og er nu endt med langsomt gående med tormek jig og cbn hjul. Vejen dertil har været med en del udskiftning undervejs til jeg fandt min version. Det har været dyrt!! Og har også været omkring vådsliber som nu bare står og samler støv sammen med resten af andet udstyr som jeg mente jeg måtte eje :D

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

spånbunke

Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for besyv
Først forstod jeg ikke hvad det var du skrev Lars, da jeg havde svært ved at se hvordan man kunne slibe drejejern på en Edge Pro, jeg plejer selv at være opfindsom på jigs, men kunne ikke lige se det smarte. Og så skrev du Sorby system. Godt man har Google. Kan se at der findes en båndsliber fra Sorby der hedder Pro Edge aha. Det er nu ikke en sådan jeg har, men et amerikansk knivslibesystem (manuelt) der hedder EdgePro Apex. Hvor man lægger sin kniv på et land og så flytter kniven frem og tilbage. Lidt som Landski og som andre lignende systemer. Super til køkkenknive.

Jeg vil prøve at følge dit råd med et knivforum. Hvor skriver knivfolkene hovedsageligt. Kan se at der nu er en del her på siden der eller kan det der med knive.

Jeg vil nu sige at det skulle være mere universamt. Selv om jeg bedst kan lide manuelle systemer, så er det dog svært at komme uden om at især hvis man skal fjerne noget materiale så skal man have noget på strøm, og det var så det jeg ville høre hvad folk havde bedst erfaring med, og for ikke at komme ud i at man skal mange systemer igennem. Og som sagt så var bænksliber slet ikke noget jeg havde tænkt på før jeg læste om CBN og at det minimerede varmeproblemet betragteligt især hvis man brugte en langsomt kørende maskine. Og hvis man så oven i købet har CBN med sidebelægning så kan man jo både slibe hult og lige.

mvh
Henrik

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
My bad, jeg kendte ikke amerikaneren.

En anden mulighed med kombinationen bænksliber+CBN med belægning på siden af hjulet er at bruge Tormeks grej.
Det kræver en Oneway-base plus udtræk

https://m.youtube.com/watch?v=9ZYnlg1k6DI

og en adapter fra Tormek
https://www.tormek.com/sweden/sv/tillbe ... verterare/

så kan du bruge Tormeks bøjler og jigs - inlusive den her dimmer til at slibe på siden med:
https://m.youtube.com/watch?v=SRAa8MA-Nr0

Noget omstændeligt og ikke billigt, men mange sætter pris på Tormeks fine og præcise jigs til alt mellem himmel og jord. Så har du også emner til ønskesedler mange år frem.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Tormek 186 kan erstatte oneway wolverine slibejig så du kun har et system.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]