www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 07:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Bænksliber
Indlæg: 27 jan 2021, 22:02 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg er ny her på forummet. Jeg havde ellers skrevet et lang spørgsmål omkring valg af Bænksliber, men kan ikke se indlægget. Nu tester jeg bare med en ultrakort udgave af spørgsmålet.

Hvilken langsomkørende bænksliber skal man vælge hvis man går efter stabilitet og lidt støj

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2021, 08:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Hej Henrik.
Et par muligheder

Den hvide her findes med flere navne (bl.a. "Drechselmeister") og klarer sig efter sigende fint. Jeg har selv kun brugt den få gange men den virkede solid.

Selv bruger jeg CBN-hjul, så jeg har ikke brug for skærmene. Derfor kan jeg bruge en 150 mm Creusen. Den har kun en halv hestes motor, men igen: Med CBN-hjul bruger jeg et meget let tryk, når jeg sliber.

Du kan sikkert få flere råd af andre. Det er ikke nogen regel her på forum, men det er velset at skrive i sin profil (ca.) hvor man bor. Det øger i hvert fald chancen for at få svar på sine spørgsmål.

VH, Lars


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2021, 08:47 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 140
Geografisk sted: 8670 Låsby
Hej Henrik.

Privat har jeg den fra Axminster som Lars viser, den har det med at blive varm, og ikke alle har været lige heldige med at få hjulene til at kører lige på dem.
Jeg var heldig, at anden drejer fik lavet nogle nye bøsninger ved en metal drejer til mig, det hjalp.

Vi har valgt den fra Drechselmeister, da vi syntes den er i en bedre kvalitet generelt end de billige.
I vores værksted i Hadsten, bruger vi den selv til at slibe vores drejejern på.

Drechselmeister langsomkørende bænksliber

Hilsen
Henrik fra Drejeshoppen.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2021, 09:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Har den model fra Trædrejerbutikken der ligner den fra axminster med 200mm. cbn og har ingen problemer med varme.
I den anden side sidder en diamantsten der skiftes med en hvid hvis jeg skal slibe profil på et nyt jern.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2021, 09:56 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for svar. Ærgerligt at mit første indlæg forsvandt som var en lang række spørgsmål.

Jeg uddyber derfor lige mit spørgsmål.

Jeg har gjort det i den del slibearbejde, altså ren hobby, det startede med almindelige køkkenknive, hvor jeg bruger en Edge Pro, som fungerer rigtig godt til køkkenknive. Skærende værktøj som stemmejern og høvljern slibes i hånden med almindelige slibesten, så jeg er godt forsynet med almindelige slibesten og de smalle som Edge Pro bruger. Jeg har for lidt tid siden købt noget håndsmedet grej, øksehoved, stikøkse, båndkniv og nogle små snitteklinger. De var sådan set slebet, men for at få dem helt op og spille var der faktisk en del arbejde, hvis man selv til styre hvilke vinkler og hvilken fas der skal på. Øsken skulle f.eks. have den venstre side helt plan (de yderste 4 cm ud mod æggen) som et stemmejern, ligesom en bredbile, dog i miniformat (<500 g), da det er som forarbejde til snittearbejdet med kniv. Men jeg skulle bruge rigtig mange timer på at få det som jeg ville have det. Jeg er ikke kommet ind på trædrejning endnu, men nu har jeg set en del om det og det ser jo interessant ud. Jeg har tidligere været inde på at en 2*72 båndsliber var det rigtige, men de koster jo og så er der det med varmen i emnet, og da jeg så fornyelig fik øjnene op for CBN hjul så tænkte jeg at det mest alsidige måtte være en langsomtkørende bænksliber med CBN hjul, så man både kan slibe konkav og lige æg, hvis man har et af de hjul som har CBN på siden. Jeg har ellers dyrket slibning en del år, så det overraskede mig en del at der var et så oplagt materiale jeg slet ikke kendte til, det viser at jeg blot er en novice :D .

Men en langsomtkørende bænksliber med CBN hjul er det det I erfarne "træmænd" også ser som det mest alsidige, eller bruger I noget andet. Jeg tænker at trædrejerne som ofte skal have slebet værktøjet helt sikkert bruger bænksliber, men jeg spørger også ind til f.eks. knivfolkene da jeg har noget interesse for det. Jeg kommer ikke til at smede selv dog. Jeg gider nemlig ikke have 5 forskellige halvsløje maskiner, så heller give lidt mere og så få en rigtig go maskine.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2021, 11:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Du skal nok lige have med i dine overvejelser, at CBN-hjul *udelukkende* er til hærdet værktøjsstål.
Alt andet risikerer at fylde CBN-belægningen op, og jeg har i hvert fald ikke haft held af at få det til at løsne sig igen trods diverse velmente råd om metoder.
En nybegynder fik lov at prøve systemet (Oneways Wolverine) om kom til at strejfe hjulet med selve jiggen (ikke-hærdet stål) og låseskruen (messing). Små striber af begge materialer sidder der stadig. Hjulet fungerer perfekt, men hvis det var over det hele, ville det være lige til at smide ud.
Ellers har jeg kun pænt at sige om CBN. Ikke en livsnødvendighed, men virkelig velfungerende med nul gnister, nul stenstøv og nul varmeudvikling.

@Henrik: Tak for rettelsen, jeg troede at Drechselmeister og Axminster var variationer af samme bænksliber. Og enig: Ordentlige bøsninger er helt nødvendige for at udnytte CBN-hjul optimalt. Plastik-mellemringe er i hvert fald noget bras.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2021, 15:28 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for input. Jeg har godt set det med at blødt uhærdet stål er no go på CBN, men godt at få det præciseret at det er ødelæggende så man ikke lige prøver en skrue der lige skal gøres noget ved.

Til Henrik fra drejebutikken. Kan se hos D&D at maskinen er på 400 w (kunne ikke se data på drejebutikken). Jeg har set at hvis man er på ca1/2hk så er de meget langsomme til opstart med de tunge CBN hjul. Ved godt at man ikke bare kan gå ud fra watt alene. Men bør man ikke gå efter 1 hk.

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2021, 15:59 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 140
Geografisk sted: 8670 Låsby
hej igen Henrik..

Min egen er på 900W, og den vi sælger i drejeshoppen er som du har fundet ud af på 400w.
Jeg kan ikke mærke nogen forskel på opstarts tiden på de to maskiner.
Når jeg sliber et par jern, kan jeg ikke mærke nogen forskel, forsøger jo osse at slibe så lidt af som muligt af gangen.

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2021, 22:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Mit korte svar vil være nej.
Det tager nogie sekunder længere for bænksliberen at komme op i omdrejninger, men hvis du ikke sliber på frihånd, bruger du sikkert dén tid til lige at sætte drejejernet i en jig og indstille den.
Husk bare *ikke* at belaste motoren før den er oppe i fuldt omdrejningstal.
Hvis motoren går det mindste ned i omdrejninger, når du sliber på et CBN-hjul, så presser du for hårdt.

Det er mere relevant at se efter en ikke for tynd aksel og god og vibrationsfri gang.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jan 2021, 13:43 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for svar igen.
Det med akselstørrelse, jeg troede de brugte samme standart. Hvad skal diamateren mindst være. Jeg går helt sikker også efter dem med mindst vibrationer.

Jeg har set en JET 1/2 hk sammenlignet med en 1 hk, der tog det som jeg husker omkring 2 sek for 1 hk og 9 sek for 1/2 hk at starte op med 2 CBN hjul. Men det er heller ikke utænkeligt at den kvali maskine på 1/2 hk er stærkere end en 1 hk billigmaskine.

Er der andre forslag til maskiner, der er jo et hav på markedet. Ingen har nævnt JET som vel er meget brugt. Kender nogen til KEF de koster jo det dobbelte af andre sikkert gode maskiner, men er de det værd. Jeg vil som sagt gerne have den rigtige maskine fra starten så heller give lidt mere det så er en fryd at bruge den hver gang.

Jeg har f.eks. en shepach vådsliber med 200 mm hjul. Købt på et åbningstilbud hos den lokale Harald Nyborg for 500, så den er helt klart OK til prisen, men her har man i al fald ikke fornemmelsen af kvali, og her kan man godt forstå hvorfor Tormek, som er det samme princip, jo er noget helt andet, men det er prisen jo også.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jan 2021, 20:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Hvis du kan/vil ofre en frekvensomformer til at sætte hastigheden ned til det halve, så er det bedste bud på en solid maskine, der holder evigt en 400V KEF (Slibette) med 20cm sten.
De ligger omkring en tusse og opad brugt.
Som arbejdsdreng på Haustrup i syttenhvidkål var min første arbejdsopgave kl 7 om morgenen at tænde de 4 Slibetter i hvert sit hjørne af smedeværkstedet. Natmanden slukkede dem igen lidt før midnat.
Afhængig at ordremængde kørte de 6-7 dage om ugen i 50 uger om året. De fik skiftet lejer med års mellemrum og ellers så kørte de bare.

15-16 mm spindel er godt og solidt for en bænksliber.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2021, 18:46 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak Lars
Jeg har godt set på KEF, og jeg har 400 V. Ved du om KEF har de langsomt kørende, så man ikke skal over en frekvensomformer, De er også I den dyre ende men hvis det holder evigt så er det jo ikke dyrt. Kan se du også har svaret på min anden tråd, der skriver også lige lidt senere.

15-16 mm skriver du. Er der så mange forskellige standarter. De skal jo også helst passe til stenene, eller skal man altid over en omformerbøsning eller hvad de kaldes. Min bror har en engelsk rundsav, den kører med tomme hul til klingerne, og det er noget irriterende da standarten herhjemme ofte er 30 mm.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2021, 22:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Mig bekendt har KEF aldrig lavet langsomtgående bænkslibere.

Og ja, det er irriterende med manglende standarder.
De fleste hjul og slibesten leveres nu med en langt større indvendig diameter end nogen almindelig bænksliber er lavet til, og så følger der noget billigt plastikstads med. Jeg har selv 3D-printet bøsninger og de virker fint til den lave hastighed. Det krævede bare flere forsøg for de var præcis nok.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jan 2021, 22:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Hov Lars det var da en smart løsning. Tænker alle har eller kender en med en plastik printer!!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2021, 13:45 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Findes der virkelig ikke metal ordninger, det lyder da som noget slinger at have plastic bøsninger. Men skulle da tro at sten og maskiner var lavet sammen eller i det mindste var nogle fælles standarter og der så var nogle ordentlige metalbøsninger, når men det viser bare at jeg er novice på bænksliberområdet.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2021, 16:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Det er absolut at foretrække med bøsninger i alu eller stål, men jeg kender ikke lige en maskinarbejder, der vil bytte med en pæn skål, drejet i træ, så jeg eksperimenterede mig frem.
Indtil videre kører det fint.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2021, 11:33 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Så i går aftes at D&D har metalbøsninger i al fald til 15 og 18 mm som er beregnet til overgangen mellem bænksliberen og CBN hjulet, så det kan fås.

Jeg blev lidt lun på den JET med variabel hastighed, den går fra 900-3000 omdr/min, og har en 1 hk motor. Måske det er den jeg ryger på hvis det bliver en bænksliber. Men hvis jeg kender mig selv ret så er jeg lang tid om at undersøge efter den rigtige.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team