www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 20:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 okt 2020, 09:09 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 15 aug 2016, 09:48
Indlæg: 34
Geografisk sted: Hørsholm
hej alle, affødt af en diskution i salgstråden om køb af ny bænk hvor der blev foreslået en bænk med frekvensomformer spurgte jeg hvad jer der har den slags bænke/ jer der sælger den slags bænke anbefaler i den forbindelse.
Jeg har købt en gammel bænk med håb om at ogradere den med ny motor og frekvensomformer - begge dele er indkøbt, men bliver så gjort opmærksom på at der skal et nyt HPFI relæ i for at være "sikker" når man har en frekvensomformer - min er en 1x230v ind 3x230v ud type, der faktisk kommer fra et løbebånd, jeg har kigget manualen til løbebåndet igennem og der er ingen steder nævnt at man skal have en special type HPFI, går man ind på producenten af frekvensomformeren´s hjemmeside står det i dokumentationen til den :?

jeg forespurgte ved en lokal installatør og fik prisen 7000 kr + montering for et HPFI-B relæ - det er en del mere end jeg har givet for bænk og motor, og jeg kan godt se at de kan fås meget billigere på nettet, men han sagde (ikke overraskende) at pris og kvalitet følges ad, og da vi i yderste konsekvens taler død og ødelæggelse af personer og hus hvis det går galt har jeg heller ikke lyst til at spare på sikkerheden.

Men jeg føler lidt det er en jungle, så jeg leder efter råd og vejledning på hvad man skal købe - nogle steder læser jeg at en frekvensomformer kun er "sikker" med et tybe B relæ, andre steder at en 1 faset kan bruges med et type F relæ

som jeg forstår det er problemet med at bruge en frekvensomformer med et almindeligt type A HPFI at en mulig fejlstrøm fra frekvensomformeren kan "blokere" hpfi relæet så det ikke slår fra hvis der skulle opstå kortslutninger/problemer andre steder i huset, så det er kun i tilfælde af swiss cheese effect at det egentlig bliver et problem.

mvh Flemming


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2020, 15:31 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Der er ikke synderlig forskel på dyr og billig hpfi relæ, og sikkerhedsmæssiget er de det samme. De blokerer ikke noget, men dit relæ slår fra når du stater motoren, så der sker ikke noget ved at forsøge. Mener der burde kunne monteres nyt relæ for Ca 2500. ( jeg er tidligere elektriker)
Prøv at montere det og lav forsøg med start, og husk der SKAL jord på motoren.
Held og lykke

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2020, 15:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Jeg har kørt i flere år med Vicmarc drejebænk med frekvensomformer (før den en anden også med frekvensomformer) og HPFI relæ der er jordet og har aldrig haft problemer.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2020, 13:00 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 316
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Jeg har snakket med min elektriker og hans input er følgende:
Det er svært at sige om et almindeligt HPFI relæ kan klare en frekvensomformer, da det afhænger af kvaliteten/specs på frekvensomformeren, kabellængder og mange andre parametre.
HPFI relæer kan tilsyneladende "mættes" over tid, så de kan klare det i en årrække, men kan pludselig begynde at slå fra. Det ses i landbrugets ventilationssystemer, og nogle vælger at købe nye HPFI relæer til 800,- med års mellemrum istedet for at investere 3000,- i et type B relæ der kan klare mosten.

Nogle frekvensomformere er udstyret med filtre der kan fjerne den lækstrøm fra frekvensomformeren, der er årsagen til at HPFI relæet trigger.

Min egen MC1847VF er udstyret med en Taiwan DELTA MS300 inverter/frekvensomformer, hvilket ikke står nogen steder i hverken producentens eller forhandleren dokumentation, og den er vi ved at undersøge specs på for at se om den har et filter.
Jeg kan bare konstatere at min bænk kører (på 230V), den er jordet korrekt med en Shuko adapter og jeg har et almindeligt HPFI relæ, der også er jordet korrekt.

Andreas

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2020, 15:20 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jul 2008, 17:46
Indlæg: 345
Geografisk sted: Hillerød
Jeg havde først en lille siemens frekvensomformer på Promatbænken, det gik uden problemer.
Trækkraften var imidlertid for svag , da motoren blev fodret med 3x 230 volt.
Efter at have monteret en Danfoss VLT frekvensomformer gik hfi-relæet hver gang.
Derfor måtte jeg erstatte del alm HFI på værkstedet med et PFI-relæ, så kørte det.

HFI-relæ afbryder hvis der er mere end 30mA strømforskel på udgangsledningerne, og en frekvensomformer
kan sparke en række forstyrrende signaler tilbage så relæet reagerer.

PFI-relæet afbryder først når fejlstrømmen er over 300mA ( altså 10 gange mere ) så forstyrrende signaler ikke
påvirker relæet.

Et PFI- relæ kan købes hos Greenline el for kr.389,- od så skal der jo nok en prof elektriker til at montere det.

Hilsen Birger

_________________
PROMAT - Hva´ellers ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2020, 15:25 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jul 2008, 17:46
Indlæg: 345
Geografisk sted: Hillerød
PS.

Den lille frekvensomformer sidder nu på søjleboremaskinen.
Det er muligvis rent overkill,- men hold op hvor er det lækkert.

Hilsen Birger

_________________
PROMAT - Hva´ellers ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2020, 15:55 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 316
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Er PFI lig med HPFI Type B?

Det lyder umiddelbart mærkeligt at et relæ, der er billigere end et almindeligt HPFI, kan klare det som en elektriker siger skal koste 3000,- ...

Andreas

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2020, 20:55 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 316
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Så fik jeg lige spurgt min elektriker, og det er tilsyneladende ikke lovligt at sætte et PFI i stedet for et HPFI, hvis der er udtag efter relæet, hvor enhver kan sætte en elektrisk maskine til.
Hvis PFI relæet kun beskytter faste installationer, så er det fint.

En fejlstrøm på 300 mA gør temmelig nas og kan potentielt slå ihjel. Så lad nu være med at skifte HPFI ud med PFI i værkstedet, med mindre der bliver lavet en separat installation efter PFI relæet uden udtag.

Og så har jeg svaret på mit eget spørgsmål, PFI er ikke lig med HPFI Type B.

Andreas

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 00:45 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
En frekvensomformer laver meget elektrisk støj, så skal filtreres væk, for at overholde forskellige standarder. Det filter laves oftest med nogle spoler og kondensatorer. Bla en kondensator, som forbindes til jord. Det er der lækstrømmen kan være mere end 30mA, og dermed får et HPFI relæ til at slå fra.
Det problem løser et type B (AC/DC)relæ ikke.
Problemet med type A relæ og frekvensomformer er, den DC strøm frekvensomformereren genererer. Den kan over tid magnetisere jernet i HPFI relæet, så det hænger, når det skal slå fra. Derfor er det vigtigt, med jævne mellemrum at teste om det virker.
Når der trykkes på testkampen, skal det slå fra øjeblikkeligt.
Hvis det virker bare lidt trægt, SKAL det skiftes.
Jeg tester mit hvert kvartal.
Overvejer at skifte til type B.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 09:18 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jul 2008, 17:46
Indlæg: 345
Geografisk sted: Hillerød
Så glemte jeg nok at understrege at PFI-relæet kun skal bruges til den trefasede tilslutning som bruges til drejebænkens motor og ikke andet. Resten af værkstedets installation skal selvfølgelig være med et HFI-relæ.
Hilsen Birger

_________________
PROMAT - Hva´ellers ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 12:32 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Ja der er forskellige opfattelser om hvad og hvorfor. At kernen i hpfirelæet skulle blive magnetisk mener jeg er en skrøne, da 30ma som det max kan være, efter min opfattelse ikke ændrer hysterekurven når den øvrige strøm (ampere) gennem spolen kan være op til 40 amp x 1,73 ( trefaset relæ).
Det øvrige er jeg med på, da interferens fra frekvensomformere er problemet, men de nyere omformere er bedre.
Alt i alt prøv, det sker der ikke noget ved, oghvis det går galt så skift til type B.
God weekend til drejenisser

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team