www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 07:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 okt 2020, 15:50 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 143
Geografisk sted: Hinnerup
Hvor nødigt jeg end vil indrømme det, er pinoldokken (er det ikke benævnelsen for agregatet, der holder pinolen?) på min Axminster 1628VS ikke som den skal være. Højden er for lav, hvilket selvklart giver problemer når man feks borer. Der skal lige et stykke sandpapir under inden den spændes til. Det er irriterende.
Det drejer sig om ca 0,4 mm, måske 0,5. Et stykke sandpapir korn 120 i hver side.
Der må være andre før mig, der har haft problemet. Kender nogen til et produkt eller trick, der kan bruges? Kan man købe tynde strimler metal, der kan lægges imellem? Fra træindustrien kendes tynde mellemlægsringe af messing og stål ned til 0.1 mm
til opstillinger med fræserjern.
Nogen bud?
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 16:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Hej Jørgen!
Hvis du er helt sikker på målet der mangler i højden, kan du i forretninger der handler med autoværktøj og reservedele købe målebordsblade (tror jeg de hedder) der har ca. samme størrelse som et nedstrygerblad og de springer 0,1mm. i tykkelse, de bruges når man justerer ventiler og tændrør, så det burde være muligt at finde en tykkelse der passer dig.
En anden mulighed er: hvis du har det nøjagtige mål, kan hoveddokken tages af og slibes i bunden så højden passer.
Jeg vil egentlig sige at hvis der er så stor højdeforskel, så er det en fabrikationsfejl.

Held og lykke med operationen!

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 19:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Jørgen, har du testet, om spindel og pinol flugter i sideled?
Prøv at sætte en medbringer og en pinol i og se, hvordan de to spidser mødes lodret OG vandret.

Prøv så at lægge et vaterpas på vangerne og tjek, om de er 100% vandrette - OGSÅ i begge retninger.

Jeg har mødt mere end én drejebænk, der blev rettet op ved at sørge for at understellet/bordet blev 100% vandret og fladt.
Det er da værd at prøve før du lægger shims ind.

Selv min 300 kg tunge bænk blev først helt præcis da jeg fik justeret maskinfødderne.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 21:35 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 143
Geografisk sted: Hinnerup
Jeg er sådan set enig i, at der må være tale om en fabrikationsfejl. Det er bare alt for lang tid siden, bænken var så ny at der kunne klages over det.
Det meste af det, jeg har lavet, har været af en beskaffenhed, hvor det ikke har voldt de store problemer. Meget i vådt træ. Intet kunstdrejeri a la Gunner Nygård.
Men nu er jeg bare så irriteret over det.
På min model kan hoveddokken drejes. Det gør, at det med den vandrette justering er vanskeligt at tage stilling til. Der er en lille smule frigang når den står i udgangspositionen.
Stellet er et støbejernsstel, og jeg har bare sat kiler i, så bænken ikke vipper. Så burde vangen ikke blive tvunget.
Jeg tror, at løsningen er en form for "indlæg".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 21:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4563
Geografisk sted: Gislev
Det bestemmer du selvfølgelig selv. Tænkte bare at en halv time med et vaterpas og i givet fald fire maskinfødder lød mere overkommeligt.

God arbejdslyst.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 22:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Den første bænk jeg havde, kunne også dreje hovedet, den smule slør der var gjorde at det var svært at ramme så hoved og pinol var præcise, det blev løst med en dobbelt konus, så man kørte hoved og pinol sammen og så spændte, det løste mit problem med retning, kan godt se det nok ikke løser dit problem med højde.
Jeg synes du først skulle prøve Lars´s forslag med vatterpas, det er et ment forsøg at starte med.
For som Lars også skriver: selv en 300kgs. bænk kan vride.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2020, 23:10 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 143
Geografisk sted: Hinnerup
Jeg tror også, at jeg vil prøve Lars' forslag senere når jeg vender hjem fra Kbh. selv om jeg har svært ved at være optimist. Men det er jo en billig- og nem- løsning.
Jeg plejer at sætte 2 pinoler i, en i hver side. Det fungerer fint for mig ved indstilling,....hvis det altså ikke lige var for højdeforskellen.

Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2020, 15:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg tror, at en coladåse er 0,2mm tyk, så måske kunne den bruges?

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2020, 15:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg tror, at en coladåse er 0,2mm tyk, så måske kunne den bruges?

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2020, 11:22 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 143
Geografisk sted: Hinnerup
En fuldstændig "udvatering" af drejebænken hjalp ikke på Pinolhøjden. Men så er det prøvet.
Lige nu kører jeg med to strimler 240 sandpapir med velcrobagside. Med velcro siden ned mod vangen glider det fint.
........alt imens jeg slår mig selv i hovedet. Altså indimellem. Det kører jo godt. Bare ikke godt nok. Problemet skulle slet ikke være der.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team