www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 21:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 jun 2019, 10:37 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 jan 2014, 20:26
Indlæg: 24
Geografisk sted: Salten
Jeg skal have anskaffet mig en slibesten til min Tormek.

Hvilken en er "bedst" til prisen?
Er diamant stenene til omkring de 2000 det værd? Skal man så vælge korn 600 eller 1200?
Eller kan man "nøjes" med en sten på korn 220?
Japanske sten på korn 4000?

Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jun 2019, 12:21 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Du har to udfordringer lige nu.
Det ene er at ændre formen på dine gamle drejejern og give dem en slibning, der egner sig til de drejeopgaver, du vil bruge dem til.
Dét er ikke lige Tormeks spidskompetence. Der bruger du lettest en bænksliber og i 2019 vil de fleste nok foreslå at ofre en CBN-"sten", så er du godt kørende fremover, når du vil ændre slibning eller slibe nye jern.
Til den opgave egner diamant sig ikke.

Når du først har fundet frem til den/de slibninger, du vil bruge i længere tid fremover, så er en Tormek rigtig fin til at *vedligeholde* slibningen på - altså holde jernene skarpe uden at ændre væsentligt på formen.
Dér kan det være hip som hap om du vælger diamant eller CBN - ved langsom slibning går diamantbelægningen ikke i opløsning.

Overvej om ikke du skulle starte med en bænksliber og et jig-system som f.eks. Oneway. Det vil du kunne bruge fremover, og indtil du er blevet fortrolig med slibning, kan det fint levere super skarpe jern.

Hvis du så senere får lyst at bruge Tormek, kan du jo bare købe.

Lidt firkantet formuleret: Du kan klare dig med en bænksliber men uden Tormek men det omvendte er uendelig langsomt.

"Korn"-størrelsen på diamant/CBN er lidt en modesag. Efterhånden som der er kommet finere og finere "korn" på markedet, har mange købt 400 - 600 - 1200 og endnu højere, men lige nu går en del tilbage til de lidt "grovere", 80 og 180.
Jeg har flere men bruger næsten kun 80 til formgivning og jern, der har fået hak og 320 til at friske slibningen op med.

Min Tormek 7 har 600 CBN, men det er efterhånden stort set kun mejsler, der kommer forbi den. Til gengæld er den super til høvljern, billedskærer-jern, stemmejern osv.
Skulle jeg vedligeholde slibningen af drejerør osv. på den, ville jeg vælge korn 400, men der har andre mere erfaring end mig.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jun 2019, 16:44 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 jan 2014, 20:26
Indlæg: 24
Geografisk sted: Salten
DenKedelige skrev:


Tak for det! Det giver god mening.

Min tanke var kun at bruge Tormek og ikke en bænksliber også - springer et trin over i forhold til at finde vinklen på jernene.

En bænksliber har jeg adgang til på anden vis nemlig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jun 2019, 19:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Nu ved jeg ikke, hvordan "adgang til" skal forståes, men for mig er det vigtigt, at min sliber er max tre skridt fra drejebænken. Ellers er jeg/man tilbøjelig til *lige* at dreje lidt mere i stedet for at slibe, straks man mærker at jernet bliver lidt sløvt.

Det er ret nemt at komme til at bruge Tormeks jigs på en bænksliber. Min pointe er, at først når man har været i gang et godt stykke tid, ved man, hvad der passer én bedst. Fejlinvesteringer er dyre og de skråsikre råd om bare at købe det og det kommer lidt for tit fra nogen med begrænset erfaring - eller noget, de gerne vil sælge.

God fornøjelse med drejeri og sliberi.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2019, 15:18 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 dec 2013, 23:41
Indlæg: 390
Geografisk sted: Øst for Horsens
Du må gerne komme forbi og se CBN på en Tormek.
Jeg bytter ikke tilbage :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team