Vedhæftet fil:
Første_hjemmelavede.JPG
Første hjemmelavede håndtag, lavet med første hjemmelavede mejsel og første hjemmelavede anlæg.
Træsort: Brændestykke. Det startede som 1/4 gren, og det eneste jern, der er anvendt, er mejslen. Messingring til lysestage. Overflade: valnøddeolie, købt på tilbud i Tyskland, husker ikke lige prisen.
Teknik: Drejet ved høj hastighed mellem to ringpinoler
http://sminge.dk/search/?q=ringpinol. Mens klodsen var trekantet, var hastigheden kun så høj som mulig uden at hele huset rystede.
Anlæg: Fladjern på 10*40*300 mm. En stump til 20 kr. Rundjern Ø25 mm, ca 10 kr. Svejsningen bærer præg af, at det er mit første forsøg med TIG svejsning. Havde ikke tålmodigheden til at øve mig en masse på skrot. Jeg har stål til et (op til) 50 cm langt anlæg. Når jeg skal svejse det, vil jeg forsøge at lukke de sidste hulle på dette anlæg.
Jeg startede med at punktsvejse spidsen af stammen til anlægget, satte det på bænken mellem de to ringpinoler, og fik det med lidt venlig tvang til at passe præcist i begge ender. Derefter blev det svejset færdigt. Jeg ved godt, at metalfolk snakker om 1/1000 mm, når de snakker præcision, men det er jo trods alt til frihåndsbrug på en trædrejebænk, så et kvalificeret øjemål rækker, i hvert fald når skævheden spredes over 30 cm.
Svejsningen skal gøres bedre, hvorefter det skal have en gang grunder og grøn maling.
Mejsel: Arnestål på 10*40*330 mm. Dyrt stål fra Uddeholm til 690 kr for en meter, men der er jo så til 2 mere. Det stykke fladjern, der endte som anlæg, blev i første omgang slebet til mejsel. Selv om den var uhærdet, var den god at eksperimentere med, så jeg på forhånd havde en ide om hvordan arnestålet skulle slibes.
Min erfaring med mejslen:
Man kan ikke (længere) købe en mejsel, der er 10 mm tyk. Tykkelsen bestemmer længden af fasen, og det har stor betydning for, hvor let det er at arbejde med mejslen. Faktisk opfører den sig på mange måder som et u-jern, på grund af den brede fas.
Man kan heller ikke købe en 40 mm bred mejsel. Bredden giver plads til en afrunding af fasen i bunden, og tro mig, det gør alting meget lettere med den runding.
Jeg havde slebet skæret i facon inden hærdningen, efter hærdningen blev det lige slebet en gang til. Siden har jeg kun lige frisket skæret op ind imellem med en håndholdt diamant-slibesten, korn 600.
Jeg har hærdet de yderste 12 cm (med sikkerhed) + de næste fem cm (måske, det er svært at sige om varmen nåede helt op). Med det meget lille behov, der er for at slibe, vil jeg tro at det vil tage mig 20 gange min forventede restlevetid at nå igennem de 12 cm.
Det er uden tvivl muligt at finde et hærderi, som kan løse opgaven billigere en det, det koster at anskaffe en smeltedigel som min:
https://www.ravstedhus.dk/pi/Smelteovn-bordeaux-rund-til-1-kg-220V-750W-temperaturstyring-1100%C2%B0_2185455_111377.aspx, men det er jo ikke helt så sjovt.
Ud over det beskrevne, har jeg brugt en metalbåndsav til diverse afkortninger og skrå endder, en lille manuel metalfræser til anglen på mejslen og en 45° vinkel på toppen af anlægget. Endelig slibning af diverse kanter er sket på en 1m stationær båndpudser. Alt det kunne være lavet med en vinkelsliber.