www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 14:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 okt 2018, 18:16 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg er godt i gang med at se https://www.youtube.com/watch?v=BP89N-gKcmU som indeholder mange guldkorn.
Et af dem er om slibning. "Korn 600 er fineste korn nødvendigt til drejestål", men stenen skal enten være en diamantsten eller en anden kunststen. Arkansas kan bruges, men den er ikke rigtigt god nok til de helt hårde typer stål.
Så jeg har været på jagt, og har fundet frem til https://www.knivesandtools.com/en/pt/-s ... stones.htm, som på den grove side rækker fint til drejestål, mens den fine er til billedskærerjern, knive og den slags, som kræver bedre skær.
Fordelen er, at det er en sten, der skal anvendes tør, ulempen, at den er lidt stor og tung til at holde i hånden, når der skal poleres.

Er der nogen, der har bedre ideer/links?

Et andet guldkorn: Han sliber uden brug af diverse indretninger. Som han udtrykker det, er den eneste forskel på at slibe et stål og dreje med det, om det er stålet eller emnet, der bliver mindre. Bevægelserne er de samme, så hvorfor ikke udnytte det.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018, 06:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Nu har jeg kun set udvalgte dele af Alan Lacer's video, men det han og du taler om er "flade" drejestål - mejsler og skrabere.

Han har selvfølgelig ret i at der ikke er nogen grund til at slibe finere end korn 600. Det jeg har brugt mejsler til har været fint med korn 180 fra en CBN sten, evt. med en lille honing for at fjerne slibegraten - et par strøg med et stump læder - eller på et arbejdsbukseben.

Det er jo fint med alle de fotografier af skærende værktøj i stor forstørrelse, så man kan se ridser på omkring en my. Men hvad med billeder af den opnåede overflade ved brug af samme værktøj? Dem har jeg ikke set mange af.

Nu ved vi jo helt præcist fra metaldrejning at det der skærer er ikke selve æggen, men at spånen brækker af en meget kort afstand inde på værktøjet - så er det egentlig relevant at koncentrere sig om selve æggen? Er det måske ikke mere vigtigt at se på finheden af den overflade som spånen glider på?

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018, 12:09 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Det er stort set kun om mejslen.
Hans argument er, at man kan friske skæret op mange gange med en slibesten, inden det skal have en tur på bænksliberen.
Han har kun en enkelt kommentar om slibning af en skraber. Slib på bænksliberen. Fjern graten med slibestenen og brug en stålstang (5°) til at rejse en ny "grat". Jo hårdere man trykker, jo større grat. På den måde har man meget bedre kontrol over, hvor fin en spån der skrabes.

Om mejslen:
Den skal være tyk (9 mm), så der kommer en bred slibning på hver side. (Det eneste jeg har fundet i den tykkelse er et Hamlet skrabejern).
Den skal være bred (25-30 mm)
Den korte af de smalle sider skal slibes rund, den lange skal lige have hjørnerne knækket.
Vinklerne skal være, så bredden af fasen bliver 1,5 gange den halve tykkelse.
Set fra spidsen skal den første tredjedel være lige (lidt på skrå), resten bues.
Bunden af fasen håndslibes glat og afrundet, så den ikke trykker på træet.

Om emnet:
Medbringeren skal være en glat ring med en fjederbelastet spids. Trykket fra pinolen bestemmer, hvor meget der skal til før emnet blot glider, og går i stå. Han har nogle overbevisende eksempler på, hvordan det fungerer, og hvorfor det især er godt for begyndere.

Om mig:
Jeg skal i gang igen. Har aldrig behersket mejslen godt, så det må være et fint sted at starte med at lære den teknik ordentligt.

Off topic:
Metal skæres ikke. Trykket på skæret bliver til varme, som "smelter" spånen af. Spånerne kan være fra kommaformede til ståluld. (Spånerne kan være djævelsk varme.) Men det er en helt uvedkommende videnskab, som mere hører til på http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?board=1.0 ;)

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018, 12:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg er jo helt uenig i, at man bør fjerne eller afrunde spidsen på "det høje hjørne".. Den spids er uundværlig for mig, når jeg bruger mejslen til at at lave diverse former ved langsdrejning.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018, 16:52 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg har beskrevet det for dårligt.
Det er de to lange kanter, der skal rundes lidt.
Da skæret jo er i midten, berører det ikke dets spids.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018, 22:05 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 sep 2012, 19:45
Indlæg: 8
Jeg vil gå efter denne
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... RAa8MA-Nr0


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018, 22:38 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg har Tormek (og bænksliber med diamantsten).
Det er det bagefter, jeg spørger efter.

Men jeg har lige fundet (og bestilt) en diamantsten til lommen:
https://www.chronos.ltd.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=6%20eze%2dlap%20250%20600%20stone%202%201%20grit%20double%2dsided%20fine%20coarse%20diamond&PN=DOUBLE_SIDED_EZELAP_STONES%2ehtml#aDD6F_2fC

2"X6" med korn 250/600. Jeg ved ikke, hvor tyk den er.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018, 23:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Med en korn 600 på Tormekken burde det da ikke være nødvendigt med honing efterfølgende.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018, 23:15 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Niels, det er mellem slibningerne på Tormekken eller bænksliberen, der er tale om.
Et par stryg, så er jernet helt skarpt igen.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 nov 2018, 23:41 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Det link i toppen har bidt sig fast i mig. Det var som at komme tilbage til 1970, hvor jeg for første gang mødte en drejebænk og lærte de grundliggende teknikker, bare krydret med en masse tip og fiduser, jeg aldrig hørte noget om..

Det er umuligt at købe en mejsel i de dimensioner, så i stedet har jeg selv startet en produktion.
Vedhæftet fil:
mejsel.png

Stålet er Arne-stål fra uddeholm.dk. Dimension 10*40*300 mm. Kan hærdes op til en hårdhed på 62 (hvis man er god til den slags). Uddeholm anbefaler en hårdhed på 54-56 for et 10mm tykt værktøj, der skal bruges til at skære.
Stangen leveres uhærdet i en længde på 1000 mm, så der er til to mere. De brede flader er fra Uddeholm slebet (helt glatte), de smalle fræset (ikke helt glatte). Pris ca 660 kr, så den færdige mejsel kommer til at koste 220 kr + det løse.

Jeg er færdig med at slibe, og jeg kunne ikke stå for lige at prøve hvordan det bliver at arbejde med. Det er trods alt en del lettere at slibe inden det bliver hærdet.
Der røg en gammel tør stump birk i bænken. Uden hærdning og uden håndtag er det allerede rigtigt lækkert at arbejde med, både når det skal skære i træet og når det skal håndslibes. Fasen er 12mm bred, med den slibning jeg har givet den, det gør den meget let at navigere med. Jeg har fundet en stump bøg i passende længde i brændestablen, og jeg regner med at dreje håndtaget til den med den selv.

Nu skal det så hærdes. Det er beskrevet i disse to link:
https://www.uddeholm.com/app/uploads/sites/44/2018/08/Tech-Uddeholm-Arne-EN.pdf
og
http://www.fagteori.dk/materialelaere/varmebehandling-af-staal/haerdning-af-arne-staal.aspx
Det kommer til at tage mange timer at hærde og anløbe mejslen. Jeg har en lille smeltedigel, som kan klare de første 120 mm, resten pakker jeg ind i vermaculite-plader. Det er under alle omstændigheder vigtigst, at spidsen af mejslen er hærdet, jeg tvivler på at jeg får slidt mere end 12 cm af længden.

Ud over stålet, har jeg investeret i et medbringersæt fra Sminge.dk og en to-sidet diamantslibesten. Nogle drømme kan være lidt dyre at opfylde.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 07:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Det lyder som et interessant projekt, men noget kompliceret. Måske mere en intellektuel udfordring end en praktisk nødvendighed.

Hvordan vil du kunne måle alle de høje temperaturer i praksis?

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 08:21 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Kan man ikke længere sende det til et hærderi ?
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 14:51 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Agerbundsen:
1. Det er den eneste vej frem, når man vil have en tyk mejsel. Det nærmeste, der er i handlen, er en Hamlet skraber, 720 kr + mange timers forsigtig slibning for at få den ønskede profil uden at ødelægge hærdningen.
2. Jeg har en smeltedigel med digital udlæsning af temperaturen, så styringen af varmen burde ikke give problemer.

Nils Frederiksen:
Jeg ved ikke, om der er nogle hærderier i nærheden, og om de i givet fald ville hærde et enkelt emne, og endelig hvor meget det ville koste. Hvis jeg ikke kan opnå et tilfredsstillende resultat, må jeg i gang med at lede efter et hærderi, men det er da sjovere, hvis jeg selv kan klare opgaven tilfredsstillende.
Det, der taler for at blive tilfreds med egen hærdning, er bl.a. at jeg ikke aner, hvordan jeg kan måle resultatet. Fornemmelse og øjemål vil jo nok have en vis positiv bias, så mon ikke det bliver et godt resultat ud fra de kriterier.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 15:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Med hensyn til hærdning, var det ikke en ide at lægge en billet ind til knivfolket, de må da have lidt erfaring på det område?

Kunne være vi kunne sparke lidt liv i den del af forum også?

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 15:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
En hurtig Google- og Kraksøgning giver Mega-Therm i Rønnede som et dansk hærderi.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 19:53 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
I gamle dage var der nogle af smedene som kunne koldhærde (tynde murehammer, mejsel mv) men det bliver måske svært at finde i dag.
Har en gang set nogle sigønere koldhærde en Båndsavklinge. Da tømrermesteren ikke troende på dem, savede de først et søm over, og efterfølgende sagde de finer, meget imponerende. :D

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 22:50 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
nilsfrederiksen skrev:
En hurtig Google- og Kraksøgning giver Mega-Therm i Rønnede som et dansk hærderi.
Nils Frederiksen

Tak for linket, men som skrevet vil jeg prøve selv først

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 22:52 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
cold hawaii skrev:
koldhærde

Den går ikke med Arnestål. Det skal end ikke afkøles hurtigt.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2018, 22:54 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
gammel nybegynder skrev:
Med hensyn til hærdning, var det ikke en ide at lægge en billet ind til knivfolket, de må da have lidt erfaring på det område?

Kunne være vi kunne sparke lidt liv i den del af forum også?


Knivfolket hærder meget tyndere emner. Jeg er ikke sikker på, at de har erfaringer i retning af hærdning en klods så stor som min mejsel.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2018, 09:40 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Hej Erling

Elles skal du høre Jonas Bigler i Lejre om han kan hjælpe. Jeg har en stikøkse som han har smedet og hærdet og der er ikke en finger at sætte på det.

God hærdning

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2018, 11:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
ErlingSj skrev:
Agerbundsen:
1. Det er den eneste vej frem, når man vil have en tyk mejsel. Det nærmeste, der er i handlen, er en Hamlet skraber, 720 kr + mange timers forsigtig slibning for at få den ønskede profil uden at ødelægge hærdningen.

Thompsons skrabere er passende i både bredden og tykkelsen, og så vidt jeg husker, er de større 9-10 mm tykke. det kommer så ikke uden om slibningen, da de allerede er hærdede. På den anden side, så er stålet nok en tand bedre end Uddeholm.
Det kommer jo heller ikke uden om "Jeg vil Sæ'l" princippet.

Det bliver interessant at følge forløbet. Erling. Man kunne måske oven i købet fristes til en lille køretur?

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2018, 19:10 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Lars J Olsen skrev:
Hej Erling

Elles skal du høre Jonas Bigler i Lejre om han kan hjælpe. Jeg har en stikøkse som han har smedet og hærdet og der er ikke en finger at sætte på det.

God hærdning

Tak. Er din økse mon lavet af Arne-stål eller en lignende type?
Jeg har ikke forstand på metal, men har kun den viden jeg har kunnet finde hos Frylund og Uddeholm.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2018, 19:19 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Agerbundsen skrev:
Det kommer jo heller ikke uden om "Jeg vil Sæ'l" princippet.

Det bliver interessant at følge forløbet. Erling. Man kunne måske oven i købet fristes til en lille køretur?


Jeg tror, at det gør en mere teoretisk end praktisk forskel, om hærdningen er et par streger mere eller mindre. I mit værksted vil et søm i et stykke bindingsværk eller en tur på gulvet nok blive et større problem :oops:

På grund af den daglige cykeltur - i rigeligt lav temperatur pt. - er jeg ikke rigtigt kommet videre. Du skal være meget velkommen, når jeg har fået taget mig sammen.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 nov 2018, 05:26 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Hærdningen.

Frylund og Uddeholm har begge en beskrivelse af hærdningsprocessen. Frylunds er på dansk, og rimeligt let at forstå, Uddeholms har tider på alle processer. Sammen er det til at finde rundt i, selv for en dumrian ud i hærdning som mig.

Min smeltedigen er 12 cm høj, så i håb om at få lidt mere med i hærdningen, lavede jeg et låg af tre plader vermaculite (den isolering der er almindelig i moderne brændeovne, kan købes i Bauhaus), med et hul i midten, der passede nogenlunde til mejslen. Jeg tvivler på at det hjalp, der er en ret skarp overgang i sodningen, men det kan skyldes, at en af vermaculitepladerne gik lidt stramt. 12 cm der er hærdet giver nu også plads til en hel del slibninger.

Første del er i virkeligheden en afhærdning. 2 timer ved 650°, hvorefter temperaturen skrues op til 825° i 20 minutter. Eftersom mejslen stod i diglen, mens temperaturen steg, går jeg ud fra, at dens temperatur også fulgte med op, men jeg gav den lige 3 minutter ekstra for at være sikker. Det er stadig et rent gæt fra min side, hvor langt bagefter temperaturen i midten er i forhold til den omgivende luft, og det er jo præcis det metal, der er i midten, som giver skæret.

Samtidigt med denne opvarmning, kom der en skål med 4 kg fint salt i ovnen ved 200°.

Efter de 20 minutter kom mejslen ned i saltet og ind i ovnen i 10 minutter. Dette giver en langsom afkøling til 200°, en helt anden fremgangsmåde end den bratkøling jeg troede var den eneste måde at hærde på. Saltet satte sig i en 2 cm tyk klump på mejslen, men det var let at skrabe af med en ske. De 200° er en magisk temperatur. Spændinger i metallet fjernes uden at der sker en afhærdning.

Fra saltet en nedkøling til 50° i fri luft, efterfulgt af to omgange a' 2 timers afspænding i saltet med en afkøling i fri luft til 100° imellem.

Det er en lang proces, med god plads til diverse film imellem, så afslibning og slibning må vente til i morgen. Det gode er, at ingen af overfladerne skal slibes skarpe, så den kan få en tur på båndpudseren.

Anvendte værktøjer:

Anglen er fræset ud på en lille metalfræser. Kan evt. saves ud med en stilsav, eller slibes hele vejen væk.
Slibning til facon på en stationær båndpudser.
Opvarmning i smeltedigel + almindelig ovn.
Termometer fra HN beregnet til at sætte på en brændeovn.

Bortset fra anskaffelsen af maskineri, ender den mejsel med at stå mig i ca 250 kr + en hel masse el. Næste el-regning kommer først om tre måneder, så den når jeg forhåbentligt at spare sammen til.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 nov 2018, 14:27 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2016, 13:58
Indlæg: 117
Geografisk sted: Nørrebro, København
Spændende! Du må gerne give en opdatering når du har prøvet det af.

Jeg ved ikke hvilket stål stikøksen er lavet af. Men det er piv koldt når jeg hiver den ud af bilen om vinteren, så måske det er koldstål...

_________________
Gode hilsner
Lars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team