www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 15:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 maj 2018, 14:35 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 01 maj 2018, 14:19
Indlæg: 13
Geografisk sted: 4291 Ruds Vedby
Goddag i gæve trædrejere

Jeg er går og overvejer at anskaffe mig er trædrejebænk, men da jeg er helt grøn på det omr. aner jeg ikke hvad jeg skal gå efter....

Jeg har kigget lidt på denne her:

https://www.primusdanmark.dk/traedrejeb ... ejern.html

Vil den kunne bruges til noget ??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 maj 2018, 14:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Det korte svar er nej.

Byggemarkeds-drejebænke som den på billedet findes med 117 farver og firmanavne.
Fælles for dem er svag motor, dårlig stabilitet og ringe muligheder for at bruge standardtilbehør.
Prøv at finde en drejebænk, der har vanger af støbejern, en spindel med gevind, der enten hedder 1"x8 TPI eller (helst) M33 og hvor spindelen har Morsekonus 2 indvendigt.

Jo, du kan dreje på den blå, men hvis du bliver bidt af det, kan du ikke rigtig komne videre med tilbehør, og den type bænke er kronisk til salg i Den Blå Avis og Gul og Gratis og næsten ikke til at komme af med igen.

Du skriver ikke i din profil, hvor i landet du bor, så det giver ikke så meget mening at indbyde dig til at kigge forbi og se på bænk og snakke.

Hvis du ikke har drejet noget videre før, så vil det være en stor gevinst for dig at snuppe et weekendkursus i trædrejning *før* du køber. Der er tusind spørgsmål når man starter, om de 900 kan man få ud af verden i løbet af en lørdag-søndag.
Det er samtidig en udmærket garanti mod de værste fejlkøb.
Led evt. efter en husflidsforening i omegnen af dig, rigtig mange tilbyder kurser med erfarne undervisere, der kan give dig gode råd til dit kommende køb.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Senest rettet af DenKedelige 01 maj 2018, 15:00, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 maj 2018, 14:59 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 01 maj 2018, 14:19
Indlæg: 13
Geografisk sted: 4291 Ruds Vedby
Hvilke mærker bør jeg kigge efter?

Og hvor stor skal motoren være?

Havde godt en fornemmelse af at motoren ikke var kraftig nok


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 maj 2018, 16:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Denne her lader til at være god og solid. Jeg må indrønme, at jeg kun har prøvet den et par gange, men den virker gedigen, og så følger der en kvalitets-spændepatron med i prisen:

http://sminge.dk/10-drejning-23/11-drej ... -1577.html

Den fås både hos Sminge v. Silkeborg og hos Promat på Midtfyn. Begge steder ved, hvad de har med at gøre og leverer en ordentlig service.
Trædrejerbutikken lader til at have rettet gevaldigt op på et blakket ry efter ejerskifte, men der er udsolgt i de billigere modeller og man hører stadig om lejer, der skal skiftes meget hurtigt. Intet større problem, hvis reservedelene er på lager.

Vil du ofre lidt mere, kan jeg varmt anbefale mærket Jet, hvor man stort set aldrig hører om problemer og som holder en godt brugtpris. Jet fås hos både Promat og Sminge.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: cold hawaii og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team