www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 19:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 aug 2017, 23:32 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2017, 23:25
Indlæg: 5
Geografisk sted: Aarhus
Halløj, jeg vil gerne i gang med at lave piber, og bruge en drejebænk til det.
Jeg ved stort set alt jeg skal vide omkring selve processen, men jeg har brug for hjælp til hvad jeg skal købe af centrer patron, som kan holde om store nok stykker træ, og samtidig passe min bette trædrejebænk, dette er min drejebænk: http://www.primusdanmark.dk/tr%C3%A6dre ... p-248.html
Hvad skal jeg købe af centrer patron til den? Jeg fik at vide af en anden pibemager at den drejebænk jeg har er med 18mm aksel eller noget i den stil. Uanset hvad så håber jeg virkeligt at i kan hjælpe herinde, jeg er jo blot en novice i forhold til alle jer garvede drejere :-)

-Isak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2017, 12:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Som til alle nye på forum - skriv nu, hvor du bor, så er det meget lettere.
-og umiddelbart vil jeg anse din drejebænk for (noget ) for spinkel til pibedrejning, da der jo er ubalance i opspændingen - også selv om det ikke er ret meget.
Langt de fleste pibemagere - mig selv inklusiv - drejer piber på en metaldrejebænk, og selv om jeg tidligere har været af den opfattelse, at det nok mest var fordi de rent faktisk ikke kunne dreje, har jeg senere været nødt til at ændre på min egen mening; det er betydelig nemmere på en metaldrejebænk. Bla brystninger, som skal være vinkelrette og tappe på spidser, som skal være nøjagtige på 1/10 mm.
Med mindre jeg har slået dig helt ud af kurs, er du meget velkommen til at kontakte mig.
Nils Frederiksen
www.nf-woodcraft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2017, 13:26 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2017, 23:25
Indlæg: 5
Geografisk sted: Aarhus
nilsfrederiksen skrev:
Som til alle nye på forum - skriv nu, hvor du bor, så er det meget lettere.
-og umiddelbart vil jeg anse din drejebænk for (noget ) for spinkel til pibedrejning, da der jo er ubalance i opspændingen - også selv om det ikke er ret meget.
Langt de fleste pibemagere - mig selv inklusiv - drejer piber på en metaldrejebænk, og selv om jeg tidligere har været af den opfattelse, at det nok mest var fordi de rent faktisk ikke kunne dreje, har jeg senere været nødt til at ændre på min egen mening; det er betydelig nemmere på en metaldrejebænk. Bla brystninger, som skal være vinkelrette og tappe på spidser, som skal være nøjagtige på 1/10 mm.
Med mindre jeg har slået dig helt ud af kurs, er du meget velkommen til at kontakte mig.
Nils Frederiksen
http://www.nf-woodcraft.dk

Ja, okay. Jeg vidste ikke lige at jeg skulle skrive hvor jeg bor, men det er vel en begynderfejl. Derudover ved jeg godt at langt de fleste bruger Metaldrejebænk, men jeg blev faktisk sponsoreret og det var den jeg kunne få. Jeg bor i Århus, men kan bare ikke rigtigt se hvordan det skulle kunne hjælpe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2017, 19:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Da jeg bor i Skjern, er det noget lettere at komme til fra Århus end fra feks. Nordsjælland.
Og jeg har måske noget opspændingsværktøj, som ville kunne bruges. Har du slet ingen patron af nogen art ? -og er der konus i pinoldokken på din bænk ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 aug 2017, 19:45 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2017, 23:25
Indlæg: 5
Geografisk sted: Aarhus
nilsfrederiksen skrev:
Da jeg bor i Skjern, er det noget lettere at komme til fra Århus end fra feks. Nordsjælland.
Og jeg har måske noget opspændingsværktøj, som ville kunne bruges. Har du slet ingen patron af nogen art ? -og er der konus i pinoldokken på din bænk ?

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke engang ved hvad en pinoldok er, jeg har dog lige købt en borepatron og en gevindstang til. Og derudover har jeg de ting der holder fast. 2 forskellige (ved ikke hvad de kaldes) en hvor man kan skrue træet fast til en jernplade, og en hvor der er en stikkejavert der går ind i træet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2017, 11:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg må nok melde pas.
Dels er jeg af den opfattelse, at din bænk - og de muligheder den har for opspænding - ikke egner sig til formålet, og der er måske nok "lidt lang vej hjem", hvis der skal startes helt fra scratch med at lære, hvad de enkelte dele hedder, og hvordan man i det hele taget bruger det.
Held og lykke - og jeg glæder mig til at se nogle piber.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2017, 12:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Din drejebænk kan bruges til spindeldrejning, dvs. drejning, hvor begge ender af træet er holdt fast - bordben, stoleben, lysestager osv.
Den har nogle begrænsninger på grund at konstruktionen. Spindelen (den roterende aksel) er spinkel, og vangerne (de vandrette firkantrør) er lavet af ret tynd jernplade.
Tilsammen giver det en drejebænk, der ikke kan dreje små ting med stor præcision.
Den spinkle spindel har tilsvarende svage lejer og selv om du får lavet en adapter, så du kan montere en god, præcis spændepatron, så vil der blive stor unøjagtighed og vibrationer.
Jeg vil ikke ødelægge din glæde over din nye drejebænk, bare give dig et tip om at selv om du investerer i dyrt tilbehør som f.eks. en god spændepatron, så bliver du ret sikkert ikke glad for resultatet.

Prøv om ikke du kan finde en husflidsforening inden for rækkevidde og meld dig på et weekendkursus. I løbet af en weekend kan du få styr på det grundlæggende om trædrejning og du får lejlighed til at sammenligne med andre typer drejebænke. Det kan spare dig for rigtig mange fejlkøb.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2017, 12:32 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 16 feb 2014, 23:51
Indlæg: 132
Geografisk sted: Risskov
Hej Hvis du har lyst til at lære lidt om drejbænke har jeg 2 forskellige bænke som du må komme at se og prøve lære
vi kan finde en aften og se hvad det er (jeg ved ikke noget om pibedrejning) kan kontaktes på 40583157

_________________
Der står en (Homeur Lyon) og killinger 1450 og en mc1018vd på mit værksted
Hilsen Hans-graff.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2017, 13:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Og jeg er instruktør på et begynderkursus på Design- og Håndværksefterskolen i Skjern den 28-29 oktober. Program og tilmelding LOF Ringkøbing-Skjern.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2017, 14:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Så hjalp det med Århus måske. Et godt tilbud.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 aug 2017, 15:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Der var pointen i det med at skrive Århus. Vil anbefale dig at benytte dig af begge tilbud/forslag.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 aug 2017, 17:11 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2017, 23:25
Indlæg: 5
Geografisk sted: Aarhus
westergaard skrev:
Hej Hvis du har lyst til at lære lidt om drejbænke har jeg 2 forskellige bænke som du må komme at se og prøve lære
vi kan finde en aften og se hvad det er (jeg ved ikke noget om pibedrejning) kan kontaktes på 40583157

Det kunne være for dejligt, det kunne jeg rigtigt godt tænke mig. Undsykld forsinkelsen :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 aug 2017, 17:12 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2017, 23:25
Indlæg: 5
Geografisk sted: Aarhus
nilsfrederiksen skrev:
Og jeg er instruktør på et begynderkursus på Design- og Håndværksefterskolen i Skjern den 28-29 oktober. Program og tilmelding LOF Ringkøbing-Skjern.
Nils Frederiksen

Det ville jeg egentligt gerne, men jeg har desværre ikke råd til det :-/ tak for informationen om det dog.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Google [Bot] og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team