www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 11:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 aug 2017, 17:55 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Hej

Jeg er ny i dette forum og ikke nogen øvet trædrejer, selv om jeg dog har fabrikeret en ligebænket spinderok en gang i 80-erne.
i de mellemliggende år har jeg haft travlt med arbejdet, men nærmer mig nu pensionisttilværelsen (er uddannet tømrer).

Jeg påtænker at investere i ovennævnte bænk, da den rent teknisk indeholder det meste af det jeg "drømmer om":

Hastighed startende i 0
Kopianlæg (jeg ved godt at dette får nogen til at "vågne op :D )
Drejelængde min. 100 cm
Kraftig/robust
Prisbillig (især i Tyskland)

Er der nogen der har erfaringer som jeg kan bruge (evt. en anden maskine)?

Jeg synes dog at jernet placering i kopianlægget giver nogle udfordringer, hvis man skal have andre jern end det medfølgende.

Den danske importør ved ikke meget om denne maskine (udenlandske nok heller ikke).

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2017, 19:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Som du har forventet, så får du nok på hattepulden for kopianlægget.

Det er svært at kommentere på dit valg, da vi ikke ved en dyt om hvad du har tænkt dig at dreje. Kopianlægget er jo kun til "produktion" - ikke det vi beskæftiger os meget med herinde.

Hvis du vil dreje som hobby, så glem kopianlægget og lær at slibe og dreje med håndværktøj - meget mere tilfredsstillende end den relativt dårlige finish fra kopianlægget.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2017, 21:04 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Hej

Selv ved jeg heller ikke meget om hvad jeg kommer til at dreje, men jeg har da planer om et sæt nye spisestuestole, som der jo skal ben på, men ellers vil jeg være forberedt på lidt af hvert, og kan generelt lide at være forberedt på at en ting skal gentages (derfor kopianlægget), og er vant til at lave modeller til mange ting som f. eks. overfræserarbejde.

Jeg roder lidt med at lave en trækæde med tilbehør (bolte, kroge, sjækler m.m.) lige nu.

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2017, 00:16 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Jeg er nu ejer af Holzmann drejebænken, men har et problem med tilslutningen, da den deaktiverer Hpfi relæet (type B med 30 milliampere udløser) indtil man kobler jordledningen fra.

Er der nogen der kender til dette problem (min elinstallatør klør sig stadigvæk i nakken)?

Det virker ellers som en fornuftig maskine til prisen (under 10.000 + moms incl. levering fra Tyskland)!

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2017, 09:01 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Tillykke med bænken. Det der slår dit hpfi relæ fra er frekvensomformeren, og du skal ha et nyere relæ som kan takle dette. :cry:

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2017, 10:10 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Det er lækstrømmen i støjfilteret på frekvensomformeren, som er mere end 30mA.
Der skal et 300mA relæ på.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2017, 11:09 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Tak for svarene

Min elinstallatør har forberedt mig på, at der måske skulle et 300 milliampere relæ til, men så skal jeg jo også have et stik og kabel der kun betjener drejebænken :mrgreen:

Jeg har jo allerede forsøgt med en type B relæ i stedet for den normale type A i parcelhusinstallationer.

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2017, 17:29 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Type B, er det rigtige at bruge, i forbindelse med frekvensomformer.
Men det hjælper ikke på lægstrømmen.
Type A, kan blive magnetiseret af DC strømme fra frekvensomformeren, og så slår det ikke fra når det skal.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2017, 00:01 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Så fik min elinstallatør endelig tid til at montere et 300 mA relæ, men lige meget hjalp det, da det også slår fra med det samme, der bliver forsøgt startet.

Man finder så ud af ulempen ved at handle i udlandet, da det er Holzmann i Østrig der skal kommunikeres med, og jeg har lige (via Google Translate) skrevet til dem, og bedt om at få en ny frekvensomformer tilsendt, da det er den min elinstallatør mener er problemet.

Det ville være rart at komme i gang med at "lave runde træting" :lol: da det faktisk kun er blevet til enkelte forsøg (med jordledningen frakoblet) med at dreje et par juletræer.

Vedhæftet fil:
PA210035 xxx.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2017, 13:31 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 okt 2016, 14:36
Indlæg: 7
orlaorla skrev:
Hej

Jeg er ny i dette forum og ikke nogen øvet trædrejer, selv om jeg dog har fabrikeret en ligebænket spinderok en gang i 80-erne.
i de mellemliggende år har jeg haft travlt med arbejdet, men nærmer mig nu pensionisttilværelsen (er uddannet tømrer).

Jeg påtænker at investere i ovennævnte bænk, da den rent teknisk indeholder det meste af det jeg "drømmer om":

Hastighed startende i 0
Kopianlæg (jeg ved godt at dette får nogen til at "vågne op :D )
Drejelængde min. 100 cm
Kraftig/robust
Prisbillig (især i Tyskland)

Er der nogen der har erfaringer som jeg kan bruge (evt. en anden maskine)?

Jeg synes dog at jernet placering i kopianlægget giver nogle udfordringer, hvis man skal have andre jern end det medfølgende.

Den danske importør ved ikke meget om denne maskine (udenlandske nok heller ikke).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2017, 14:49 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 05 aug 2017, 17:29
Indlæg: 52
Geografisk sted: Jebjerg, 7870 Roslev
Så fik jeg endelig gang i den nye drejebænk, og det viste sig at en eller anden "kanøjser" havde forbundet jordledningen forkert på frekvensomformeren, og da der ikke fulgte nogen form for eldiagram med maskinen har det været op ad bakke.
Der hvor jordledningen var forbundet var der en betegnelse som min installatør ikke kendte, og derfor gik ud fra, at dette var korrekt forbundet :twisted:

Men nu kører det, og det eneste jeg mangler, er at montere en omdrejningstæller, som ikke er standard på maskinen. Omdrejningstælleren er på vej!!


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Med venlig hilsen
Orla


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team