www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 15:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej og tak for medlemskab. :D

Jeg er så småt begyndt at interessere mig for træ arbejde, tror jeg har set "alt" på youtube omkring diverse woodworking tutorials.

Dertil kommer mit spørgsmål så, hvilken bordrundsav vil i anbefale, hvis i havde et budget på 5-10.000 kr.
Jeg kan se, at med en bordrundsav kommer man et langt stykke vej, og at det måske burde være det første maskineri man anskaffer sig.

Har kigget meget på en Bosch gts 10 xc, men syntes at bordet virker for lille.
Samt alle andre jeg har set, kan ikke tage de lidt større emner, på grund af bordstørrelse.

Men så faldt jeg over en Holzmann TS250, som virker til at kunne tage de lidt større stykker træ/plader.
Nogen som har erfaring med Holzmann maskinerne?

På forhånd tak for hjælp, og god dag.

VH Martin

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
hvor meget plads har du at brede dig på`?

Ny bruger

Vil skyde på jeg har 6x8 meter at gøre med.

lille spån

Geografisk sted: Sandved
Hej Martin,
Jo den er nok lidt større end en bordrundsav, men så får du heller ikke brug for at
Skifte den ud de første mange år, jeg har nedenstående til salg hvis det var noget
Mvh kristian

http://m.dba.dk/rundsav-robinson-et-e-r ... 030208192/

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro, København
Hej Martin

For at gøre en kort historie lang...

Holzmann laver flere modeller med navnet ts250 som er forskellige. Hvilken en er det du kigger på?

Jeg har ikke prøve Holzmannen. Men de er fra samme fabrikker (Kina) som f.eks. maskiner fra Charnwood, nogle Ferax, Jet, Luna osv. Jeg er selv meget begejstret for Jet hvis ikke man har en "rigtig" industri maskine. De er pålidelige, robuste og så er de designet godt. Mange maskiner fra Luna er magen til Jet men typisk med mindre motorer. Nu kom vi lige lidt rundt det beklager jeg.

Bosch'en derimod har jeg brugt meget på jobbet. Det er en bygningssav til tømreren. Den har en masse features som jeg egentlig synes er ligegyldige. For eksempel et lille rullebord til tværsnit mv. men der er så lidt plads imellem klingen og rullebordet at det ikke rigtigt batter. Så er der også slør i det. Du kan kun meget besværligt skære hele plader ud alene på den, der er bordet for lille og parallellandet sidder ikke fast nok til at du kan være sikker på at dit snit er lige. Det lader til at det er en general svaghed ved de save hvor landet sidder fast med klemmer/kroge i begge ender. De mister grebet og lander sidder enten ikke lige eller flytter sig under brug. Støvopsamlingen er elendig. På værkstedet har vi både en spånsuger til udtaget bagpå og en industristøvsuger til at tage støvet oppefra og alligevel er det ikke godt nok (vi har prøvet at skifte pose).

Som pendant til Bosch'en har jeg privat en Dewalt dw745. Den er heller ikke særlig stor men spånsugningen fungere fejlfrit og landet sidder med en tandstang, parallelt med klingen og bliver der. Så er den også billigere http://www.prishammeren.dk/shop/dewalt-119c1.html

MEN hvis du gerne være lave lækre snit og pæne samlinger i træ ville jeg gå efter den Holzmann eller Jet eller en lignende.

Jeg håber det kan bruges.

Ny bruger

Siger mange tak for lidt mere info.
Man aner jo ikke hvad man skal gå efter, man er måske også lidt begrænset af muligheder på det danske marked for bordrundsave. :?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jet bliver mig bekendt ikke lavet i Kina ("Folkerepublikken").

VH, Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]