www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 13:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 dec 2015, 00:26 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2015, 09:33
Indlæg: 4
Geografisk sted: Åbyskov (omegnen af Svendborg)
Hejsa allesammen...Eller i hvert fald dem der læser dette :D

Er der nogen af jer der kender denne maskine?
En UNICUM 55 fra W. Brüel i Hjørring. Det er en kombimaskine med rundsav, afretter, tykkelseshøvl, langhulsborer og fræser. Den er udstyret med en 1,75 hk motor fra Thrige i Odense.

For ca. 20 år siden arvede jeg maskinen fra min Morfar. Jeg havde dengang ikke mulighed for at have den stående, så den kom ud til en bekendt, som gerne ville have den stående såfremt han måtte bruge den. Den er så blevet brugt til at fræse vinduesrammer og han har været meget glad for den. Men nu blev det så hans tur til ikke at have plads (andelsbolig med 5 m2 skur), så nu er den kommet hjem til mig.
Jeg har en plan om at jeg, efter lidt rustfjernelse, rensning og smøring, ville bruge den som afretter. Men uden en manual og med en masse smådele, ville det være rart at have en man kunne gå til med spørgsmål efterhånden som de kommer. Eventuelt en der har en lignende maskine eller som kender typen, mærket eller modellen.

Håber at der er nogen der kender den, da en intensiv søgning på nettet ikke har givet noget resultat...absolut intet... :geek:

Med venlig hilsen
Lennart Greve
Fra Sydfyn


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2015, 12:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2009, 00:36
Indlæg: 846
Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Jeg ser der er firkantede kuttere i kassen, de er forbudte ar bruge i industrien , men hvad man går og laver derhjemme er jo noget andet.

Med et godt råd hold dig fra de firkantede de blev forbudt fordi de kunne æde 4 fingre på en gang og i grove tilfælde hele hånden.

Det er en god indstilling at finde en deg kan hjælpe dig med at forstå maskinen.

_________________
Venlig hilsen René
intet er umulig, noget tager måske lidt tid.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2015, 15:05 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 16 mar 2015, 00:45
Indlæg: 98
Geografisk sted: Hundested
Jeg ville helt sikkert montere en fjederbelastet sikkerhedsskærm på afretteren.

Har ikke arbejdet med den konkrete maskine men med andre lignende i min tidlige snedker tid.

Så bare spørg

se sikkerhedsskærm afretter på you- tube Video fra Skive tekniske skole.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2015, 23:49 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2015, 09:33
Indlæg: 4
Geografisk sted: Åbyskov (omegnen af Svendborg)
ReneFriborg: Bare rolig jeg har ingen intentioner om at bruge de firkantede kuttere. De jern der var med hertil er i øvrigt også åbne, hvilket nok ikke gør det bedre set rent sikkerhedsmæssigt :) .
Kutteren til afretteren er dog rund. Den har kun 2 jern, hvor jeg ser at nyere maskiner har 3 eller 4, men tænker at dette vel kun er et spørgsmål om kvaliteten af afretningen?

GLHandyman: Tak for tilbuddet... :D
Jeg er allerede i gang med research på hvorledes jeg bedst får skærmet maskinen af. Enten ved indkøb eller som hjemmegjort. Jeg har set en del amerikanske videoer hvor de bruger en fjederbelastet kvart oval der glider frem når man fører emnet over knivene. Syntes dog aldrig jeg har set dette herhjemme...er der en grund til det?

I øvrigt...mange tak for tilbagemeldingerne :D

Hilsen Lennart


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2015, 20:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 nov 2010, 12:21
Indlæg: 535
Geografisk sted: Ringsted
Min far havde sådan en maskine stående på sit værksted i mange år. Den blev solgt for snart mange år siden og manualen fulgte med, så jeg kan ikke rigtig hjælpe dig.

Jeg har set den arbdejde som afretter, tykkelseshøvl og fræser. Jeg kan se du har fremtrækket i din samling. Så vidt jeg husker var der et billede i manualen hvor det var vist at den også kunne omstilles til at være rundsav. Det så dog noget livsfarligt ud. Hele den den nederste del af klingen, delen under landet, var overhovedet ikke kapslet ind ... !!

_________________
Hilsen
Jørgen

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2015, 20:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 nov 2010, 12:21
Indlæg: 535
Geografisk sted: Ringsted
Der er vist ingen grund til at have det samme indlæg to gange ... :mrgreen:

_________________
Hilsen
Jørgen

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig


Senest rettet af BowAndFiddle 02 jan 2016, 09:25, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2015, 01:52 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 13 maj 2015, 13:14
Indlæg: 35
Geografisk sted: Sandved
Hej,
Den type afskærmning på afretteren som du beskriver er ikke den mest sikre,
Den vil åbne på en måde så knivene ikke er helt afskærmet mens emnet føres henover,
Prøv at søge på bridgeguard, der indstiller man højden så emnet går under den og fingrene over selve skærmen, der er en masse om dette på youtube :-)
Mvh Kristian


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2016, 12:44 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 23 okt 2016, 12:13
Indlæg: 1
Hej Lennert Greve og alle Jer der har reageret på Lennarts spørgsål. Jeg skal i den kommende uge ud at se på en UNICUM tykkelseshøvl/afretter og måske en båndsav fra 60´erne. I den forbindelse har jeg med lys og lygte ledt på www for at finde oplysninger om UNICUM. Her finder jeg ikke noget, eneste hit er denne tråd i woodturning. Jeg har brug for en god rundsav og en tykkelseshøvl/afretter. Jeg har ikke meget plads i kælderen og derfor tror jeg en kombimaskine er den eneste mulighed.
Er det lykkedes Jer at finde oplysninger om UNICUM? Og er det overhovedet muligt at finde nye stumper, reservedele f.eks. jern til afretter/tykkelseshøvl?

Mvh
Finn


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2016, 16:21 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej Finn.
Som du kan se, har Lennart kun skrevet to indlæg, nemlig dem i den her tråd, der har ligget stille siden december.
Hvis du vil have kontakt med ham, er det nok en god ide at bladre op til hans indlæg, klikke på email-knappen nedenunder og sende ham dit spørgsmål.

God jagt på oplysninger.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2016, 23:34 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2015, 09:33
Indlæg: 4
Geografisk sted: Åbyskov (omegnen af Svendborg)
Hej Finn!

Nej, jeg fandt aldrig ud af mere vedrørende min maskine.

Jeg har gået og kigget på den...prøvet at samle den i forskellige konfigurationer...sparket lidt til den...kløet mig i nakken...og blev til sidst enig med mig selv om at investere i noget nyere maskineri!

Jeg har simpelthen ikke turdet at starte den op, da sikkerhedsudstyr nærmest er ikke-eksisterende på den. Så nu er den pakket væk til...ja det ved jeg ikke, men jeg nænner ikke at skille mig af med den!

Hilsen Lennart

P.S. Til Lars...
Jeg har ikke så mange indlæg herinde, men 'lurer' en del. De fleste af mine spørgsmål har indtil videre været vendt og drejet :D i tidligere indlæg, så jeg er en flittig bruger af søgefunktionen!
Om 5-10 år kan det være jeg føler mig kompetent nok til måske også at begynde at svare på spørgsmål... :lol:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2016, 14:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej Lennart. Glædeligt, at du "lever" endnu på forum :)

Men lidt surt at kombidimsen ikke kom i sving.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2016, 23:55 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 10 jan 2016, 17:12
Indlæg: 17
Hej Finn sådan en unikum magen til havde min svigerfar ,den har jeg lavet mange ting på,men den er meget besværlig at indstille,skal du fra afretter og til tykkelshøvl skal planet afmonteres og sænkes under kutteren og der monteres et styr frakutterens leje i enden og ned på planet,justeringen i tykkelsen var noget et arbejde at omstille,når det så endelig var gjort var fremtrækket så med håndsving som blev monteret oven over,jeg ville i dag ikke bruge tid på sådan en maskine det er en antikvitet til et maskin museum efter min mening mvh .


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2018, 01:26 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 16 jul 2017, 20:23
Indlæg: 1
Hej Lennart Greve

Ang. Kombimaskinen UNICUM 55.
Jeg har prospektet på denne maskine og jeg har også prospektet på ældre UNICUM Kombimaskiner.
Jeg selv har en årgang 1946 UNICUM Kombimaskine og den kører udmærket. Jeg kører ikke med firkant kutterne da jeg ikke har lært at håndtere og afbalancere kutterne med jernene på. Derfor kører jeg kun med faste jern og profiljern.
Jeg er på jagt efter en UNICUM 55 med keleudstyr til. UNICUM 55 kører også med højere omdr. 4400 O/min, hvorimod min maskine kun kører med 2800 O/min.
Skal jeg sige min mening syes jeg det er en meget gedin og stabil maskine.

Jeg har også en UNICUM Båndsav.
Hvis du stadig er interesseret i daterer på maskinen kan du kontakte mig.

Med venlig hilsen
Jens M. Jensen
Stige V/Odense


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2018, 07:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej Jens.
Desværre har Lennart ikke været inde og kigge på forum for nylig. Hvis du synes, så kan du sende ham en besked ved at klikke på en af de to knapper "pb" eller "email" og give ham et praj. Det vil han sikkert blive glad for.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2019, 22:31 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 10 jan 2016, 17:12
Indlæg: 17
Jeg husker den godt ,men hvor godt er nok et.? Da vi havde den for et par og halvtreds år siden ,den var meget besværlig at omstille fra afretter til tykkelshøvl. Fræser lidt lettere hvor man vippede bordet og skiftede høvlekutteren til fræserspindel så vidt jeg husker var det kun 20 mm,måske 25 mm defirkantese kutter kunne jernene sikres med en rørsplit jeg husker også at fremtrækket på man var et håndsving man selv drejede man kan vist godt sige det er en antikvitet som ikke mange har lyst til at bruge .


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team