www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 12 maj 2024, 21:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 jul 2009, 20:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Der er en Scheppach til salg hos Harald-Nyborg. Den koster 598 kroner. Det er en god pris - selv for en kopi af en Tormek.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 10:52 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Gunnar,

Jeg kender ikke Scheppach fra Harald Nyborg. Da jeg begyndte at dreje købte jeg en Einhell vådsliber, den kom hurtig på pension, idet slibeskiven ikke løb jævn rundt, derfor kunne den ikke bruges til at slibe drejejernene på, idet fasen ikke blev ensartet. Der er to ting du skal være opmærksom på ved en vådsliber. Det ene er beskrevet ovenfor det andet du skal være opmærksom på er stenens hårhed, den kan være så blød, at du meget hurtigt laver en udhulning i stenen. Som sagt kender jeg ikke vådsliberen fra Harald Nyborgved, derfor kan jeg kun gøre dig opmærksom på de to ovennænte problemer, der ikke optræder hos Tormek.

Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 14:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Jeg købte mig en Tormek her for nogle måneder siden - og skal lige lære at bruge den. Den har allerede gjort alle mine skærende værktøjer langt bedre - og givet mig mere tilfredsstillelse ved at arbejde i træ.
Det er godt du skriver de to advarsler. Jeg ville da nødig sende folk ud på en fejlinvestering. Er der nogen der har erfaringer med Scheppachs vådsliber som kan byde ind med det?
Hvis den ikke duer er det jo 598 kroner for meget.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 14:10 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
DET ER DA UTROLIGT - :D :D :D - den vender hele tiden tilbage - prøv engang at søg i forummet - der er skrevet uhyggeligt mange indlæg om emnet - Tør/Vådslibning.

- så vidt jeg husker den sidste konklusion - så er det religion, om man sværger til det ene eller det andet.

- Jeg har en Scheppach - den virker - jeg vil ikke bytte - ja Tormekken er fed - den er dyr - den vil jeg hellere ha - ja du skal købe en masse ekstra dimser for at skidtet virker - ja det kan betale sig (det gælder også hvis det er en tør sliber)

Kan i ikke finde ud af slibe vådt så kom forbi mig - så skal jeg vise hvordan man gør - og ja det koster tonsvis af penge at holde sine jern skarpe.

Våd/tør spørgsmålet: det er en religion.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 14:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Så vidt jeg har forstået, passer Scheppach og Tormek T3 udstyr sammen. Stenen har samme dimentioner, de er begge lavet af aluminiumoxid.
Var lige forbi Harald Nyborg og fik en Scheppach med hjem. Nu må jeg lige kigge på den, ellers har de 30 dages returret.
Jeg ved godt at der er en anden der har købt så'n en ka'l. Han gav den nogle hårde ord med på vejen, og fik den returneret. (Jeg husker ikke hvem)

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 15:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2008, 23:17
Indlæg: 989
Geografisk sted: grundfør. hinnerup
HAR også en scheppach og er glad for min some tider må man jo se på pengene hvad man har råd til det kan godt hvære at den anden er pæner at se på men det er prisen også
hilsen allan

_________________
Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 15:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Og så er der jo det med at hvis man skal fordele sine penge fornuftigt på sin hobby - hvordan gør man så? Gode jern der KAN holde skæret. En fornuftig bænk med tyngde, lave omdrejninger og nogen præcision. En sliber der virker. Og så er der alt "gejlet". Det kan man gemme til en anden god gang - når man har råd.
Selvom jeg besluttede at bruge en del af min arv efter mine forældre på et godt værksted, så var der altså ikke bare helt frit slag. Jeg ville da hellere have købt den ultimative bænk først - men nu købte jeg en noget billigere, og nogle ok maskiner og værktøjer i øvrigt. Det løber sgu let op i over 100.000 alligevel.
Hvis scheppach'en virker og passer grej med en Tormek - så er det vel også ok for de fleste?
Våd eller tør? Jeg tror jeg bedre kan lære vådslibning end tørslibning - men jeg er sikker på at det også handler om temperament.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 15:54 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
viewtopic.php?f=6&t=357

Her har jeg også skrevet lidt om hvordan jeg bruger min vådsliber.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 16:16 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 11 feb 2009, 20:53
Indlæg: 529
Geografisk sted: Taulov-Fredericia
I vores sløjdlokale på skolen har vi en tormek sliber og i mit eget værksted har jeg en scheppach. Extra udstyret til scheppachen er ikke så godt som tormeks, men tormek passer både sten og udstyr med scheppach. Slibemæssigt er resultatet meget ens, så jeg ville aldrig købe en tormek- selvom den er lækker i udførelse! Scheppach ophæng til landet er dumt monteret (skruerne er i vejen) men det kan let laves om med mindre skruer.

Jeg bruger min vådsliber meget, men ville ikke undvære den traditionelle bænksliber- altså må jeg åbenbart have flere religioner!??

Mvh Morten

ps Husk at fjerne vandet fra stenen efter brug.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 21:30 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Mine kommentarer går ikke på våd ellet tørslibning, men kun på kvaliteten at vådsliberen Scheppach fra Harald Nyborg, jeg gjorde kun opmærksom på to problemstillinger i forbindelse med vådslibning og kvaliteten af den tilhørende sten.

Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009, 23:51 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg er tørsliber, og det er ikke nogen religion for mig.

Skriver det bare igen :D :D :D fordi man har et Steinway flygel betyder det ikke at man er en dygtig pianist.
(Forstået ... at man kan købe alt muligt dyrt værktøj og drejebænk, men det betyder ikke at man kan dreje.)

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009, 06:48 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg har ikke brugt maskinen så jeg kan ikke udtale mig om det, jeg har dog haft nogen af deres udstyrs dimmere og min tålmodighed var slet slet ikke til det, syntes tilbehøret var dinglet og træls.. men man kan jo sagtens købe tormek udstyr og smide på den..

er selv T7 ejer, og ville ikke bytte for en million ;) men min kører også utrolig meget... sheppen var nok brændt samme med den mængde arbejde jeg kaster efter den.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009, 10:39 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 11 feb 2009, 20:53
Indlæg: 529
Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg tror ikke ar scheppachen brænder sammen- selv om man bruger den meget Rasmus!. Motoren er langsomtkørende og belastningen trodsalt begrænset. På skolen har vi to scheppach drejebænke der bliver brugt ca. 8timer om ugen- de kører stadigvæk upåklageligt efter 4 års brug, så deres kvalitet må være ok.Mvh Morten


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009, 10:41 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
jo men der er en begrænsning på dem som der er med de små tormket slibere. de har en grænse på maks 20 minutters kontinuerlig drift.. når jeg render de helt store slibe runder er jeg oppe på noget mere tid end det...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009, 10:50 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 11 feb 2009, 20:53
Indlæg: 529
Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Det har du ret i Rasmus, Jeg har dog ofte slebet i længere tid på skolens lille tormek uden problemer (det ved jeg ikke om min harald nyborg kan). Hvis jeg skulle slibe meget, så ville jeg også vælge tormek, men hjemme sliber jeg jernene efterhånden som de bliver sløve og det klarer scheppachen fint (ca 5 knive eller 5 drejejern pr gang.)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009, 12:47 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Nøøø - ingen klager her - min har klaret mere end en time, nok nærmere 2 timer med konstant slibning

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 15:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Nå - så var jeg ude og afleverede Sceppach'en igen. Den passer ikke til mit temperament. :roll:

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 15:25 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
som i den er for langsom, den er for dinglet, den slasker formeget , ?? kom nu bjørn gi lyd.. Hvis det er hastighed slør eller andet kan du komme og prøve min tormek med den sorte sten.. det er noget helt andet

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 17:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
I må altså meget undskylde, men jeg kan stadig ikke se fidusen ved enten den billige eller ALT for dyre Tormek?

Tørsliber, to næsten ens bløde slibesten med Oneway anlæg. Jernet skær ikke som jeg vil, 20 sekunder senere gør det. Ikke nogen efterstrygning med honesten elle læder. Lige fra en 100 korn tilbage til drejebænken.

Slibestene står 90° fra drejebænken, 1,5 meter væk.

Eneste bagdel jeg kan se er at det støver når slibestenene afrettes.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 19:19 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
du har delvist ret.. men ! jeg sliber meget meget mindre med tormekken, og det tager mig ikke meget mere end 30 sekunder med den sorte satan sten. men ægen bliver meget meget renere, og holer dermed meget længere.

det det tager noget mere at grundslibe et helt nyt jern eller hvis man knækker en stor del af et mejsel. Men fordelene er i min bog større end det modsatte.. men det er jo meget en smagssag..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 20:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008, 22:24
Indlæg: 1385
Geografisk sted: Roskilde
Undskyld Rasmus, det kan være at du har fortalt om den sort sten, men den har gåde min næse forbi, kun vi få en gentagelse, er den til Tormac eller tør slibning?

_________________
Dont burn it, turn it.
www.Joepearson.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 20:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Når du nu træder mig på halsen Rasmus:
Stenen slog som et ekset cykelhjul. Så drejede jeg stenen en ½ omgang i forhold til akslen, det var bedre. Så gik jeg systematisk frem til stenen ikke slog mere. MEN - 2 uligheder kan blive til en lighed, hvis I forstår. Jeg følte at centreringen i stenen kunne udlignes med en skævhed i drivakslen. Hvis det passede, og jeg på et senere tidspunkt fik en OK sten, så ville den altid ekse.

Tingene passede heller ikke godt sammen. Chassiet var af plastik - det eneste der gav vægt var stenen.

Jeg tror at jeg holder mig til en almindelig bænksliber. Jeg har en gammel Bosch bænkslibemaskine. Til den har jeg en grov sten og en til hærdede materialer (murbor). Jeg føler dog at diameteren er en smule for lille (150mm) jeg vil gerne op på 200 mm.

Jeg har også en billig vådsliber, den er god til køkkenknive.

Der er nok en grund til at Tormek har lavet en Jig til bænkslibere.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 22:44 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Stakkels dig, Bjørn.

For det meste tror jeg at de billige efterligninger, kan være ganske gode, men der er svipsere ind imellem.
Jeg købte engang en boremaskine med hammer, mejsler og alt muligt i HN ... efter ca. en times arbejde var
det slut med gearet i maskinen. Jeg fik pengene tilbage.
Har en lille vinkelsliber fra samme forhandler, købt for 99,- og den holder bare til alt hvad jeg udsætter den for.
Man kan være uheldig eller heldig.
Der findes en del bænkslibere med plads til en ordentlig skive til rimelige penge. Også brugte maskiner til næsten ingen penge.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 23:23 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 mar 2009, 20:33
Indlæg: 384
Geografisk sted: Vordingborg
Det er meget et temperament ting tror jeg. Jeg har en Tormek med næsten alt ekstra udstyr, jeg tager den frem hvert andet år. En god tør sten tager ingen tid, og ind imellem får jernet et par strøg men en diamant sliber i hånden.


Tormekken er god til knive eller andre større flader der kræver stor præcision, men ellers alt for langsom syntes jeg.

Alan

_________________
Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2009, 23:51 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Alan.

Velkommen i de hellige haller for tørslibere :D :D :D
Jeg tror heller ikke jeg sliber mere af mine drejestål med tørsliberen, end dem der sliber vådt. :o :o :o

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2009, 08:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Nogle er tørsleepere og andre er vådsleepere.

Det der tæller er hvad man har det bedst med.

Endnu engang vil jeg gerne understrege at det er dejligt med meningsudvekslinger det farver verden og mit liv i kreativitetens tjeneste.

Mvh

Torben tjmanden

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 sep 2009, 20:00 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 10 sep 2009, 19:37
Indlæg: 2
Bænksliber eller vådsliber fx Tormek er jo et temperamets spørgsmål og om hvor hurtigt du forventer slibningen er overstået.
Bænksliberen er hurtig, men kræver håndelag at bruge den, for ellers kan du hurtigt taget for meget af jernet. Man skal også passe på at jernet ikke udgløder og jernet afhærder. Til gengæld er bænksliberen ikke særlig dyr og kan jo også bruges til andre ting.
Vådsliberen Tormek er noget dyrere, men den er mere rolig at arbejde med. Det går langsommere og man har mere kontrol over slibningen. Slibningen går lidt langsommere med vådsliberen, men du får nogle super skarpe skær.

Linket er til en artikel om våd- kontra tørslibning (på engelsk) http://www.dorchdanola-netbutik.dk/group.asp?group=780
og andre test af Tormek vådsliber. For øvrigt har de nogle super priser på Tormek vådsliber og tilbehør.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team