www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 08:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 okt 2008, 13:51 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 sep 2008, 14:04
Indlæg: 26
Geografisk sted: København Ø
Har endnu ikke fået adgang til værkstedet endnu :cry:

Men har lige fået tilbudt en høvlbænk meget billigt, sagde ja, uden at have set denne, jeg mener at have en 380/400 volts moter liggende og flyde nede i kælderen - skal lige ned og lurer i weekenden - mener at den kan "laves" om til 220/230 volt ved at undlade nogle ledninger (jeg er total el-mongol ;) )

Kan der laves en eller anden sjov form for drejebænk- / indretning eller andet ud af disse to redskaber?

Eller er der nogen der har billeder af alternative "dreje-indretninger"?

_________________
Med venlig hilsen
Jens Franck


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2008, 14:31 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Jens.

Det er nok ikke en god ide at forsøge at bruge en 3 faset motor med kun 2 faser... så vidt jeg husker brænder den af.

Og en hjemmelavet drejebænk... ja selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Tror der er et af vores medlemmer her på forum, der på sin hjemmeside har en hjemmelavet
drejebænk, der er bygget af egetræ. Jeg kan ikke lige huske hvem det er...

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2008, 14:55 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
jens grib fat i din husledningsfører... han kan sikkert hjælpe dig.. jeg har en del ældre motorer liggende og de fleste kan faktisk køre på både 2 og 3 faser..

alternativ indretning... tja... min :-) jeg har presset min fetish ind på meget lidt plads... samler og værkøjsnørd...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2008, 16:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Egetræsbænken kan ses her:
http://www.joltrae.dk/
Jeg mener ikke han er med på forum :|

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2008, 20:34 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Hej Jens F!
I princippet kan du godt bygge en drejebænk selv, du er jo maskinarbejder, men du skal lige overveje om det er umagen værd.
Jeg har drejet på en hjemmebygget bænk, den var bygget af en bøssemager, altså en ekspert i finmekanik og vant til at arbejde nøjagtigt.
Du kan se et eksempel på en selvbygget bænk her
http://www.mimf.com/articles/lathe/index.htm
Den bænk jeg refererer til havde spindel- og pinoldok fra en metalbænk, men hvis du kan/ kan få drejet en aksel med 33 mm gevind, og monterer den i kuglelejer som vist på de amerikanske tegninger, så kan du vel også gøre det, du er jo maskinarbejder. Pinoldokken ville jeg ikke gå i gang med og anlæg ville jeg lave i stål (jern).
Prøv selv at lave et overslag over hvad det vil løbe op i, og husk det bliver en tung sag, 2"x6" til vanger passer meget godt. Du kan ikke sætte den til side, den skal stå permanent.

M. h. t. motorer, hvis der står volt: 380/220 eller 400/230 kan den køre enten på 3 x 380 (400) volt eller 3 x 220 (230) volt, det er et spørgsmål om viklingerne kobles i såkaldt stjerne eller trekant. (I gamle dage var der også 3x220 volt). Under klemdækslet idder der en lille tegning, som viser hvordan nogle "lus" skal sidde.
Dette må ikke forveksles med stjerne/trekant start, som er en metode , der blev (bliver) brugt for at skåne el-nettet mod stor startstrøm.
En trefaset motor kan køre på 2 faser, men amperene (strømstyrken) vokser og motoren kan brænde sammen, eller motorværnet falder normalt ud, desuden kan motoren ikke starte på 2 faser.
En motor til 1 fase 230 volt, er forsynet med en kondensator, som faseforskyder strømmen 90 grader, så man på den måde får en ekstra fase, men strømstyrken stiger, og virkningsgraden er lavere end hvis man bruger 3 faser. Kondensatoren er den cylinder du kan se oven på motorer til 230 volt. Metoden bruges kun til mindre motorer.
Jeg kan ikke huske nøjagtigt hvordan det virker, jeg har taget til efterretning, at motoren kan
starte, og at den kører.
Betingelsen er først og fremmest, at motoren er til begge spændinger. Kondensatorens størrelse må du tale med en elektriker om.
Hilsen erling_j


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2008, 20:46 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2008, 21:25
Indlæg: 147
Geografisk sted: Østhimmerland
erling_j skrev:
Hej Jens F!
I princippet kan du godt bygge en drejebænk selv, du er jo maskinarbejder, men du skal lige overveje om det er umagen værd.
Prøv selv at lave et overslag over hvad det vil løbe op i, og husk det bliver en tung sag, 2"x6" til vanger passer meget godt. Du kan ikke sætte den til side, den skal stå permanent.

Det er spild af tid og energi.
Kig i den blå avis, Gul og gratis, Papkassen. dk der er altid noget til salg i den billige ende.
Du kan sagtens finde noget som er brugbart. Har man ikke grejet der duer så forsvinder lysten også til at dreje, og det var jo egentlig ikke meningen, vel!!!
_________
Hatmand


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2008, 21:00 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Hej Hatman!
Jeg er helt enig med dig, men mit (lange) indlæg skulle tjene til at vise Jens F hvad det er han skulle i gang med, og så løb tastaturet af med mig.
erling_j


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2008, 00:06 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 sep 2008, 14:04
Indlæg: 26
Geografisk sted: København Ø
Hej alle her på tråden,

Er lige kommet hjem fra en hård dag på den lokale YX-tank - men tusind tak for jeres ideer, råd og kommentarer, og nu må i gerne håne mig, under et skoleophold da jeg var maskinlærling, byggede vi en trædrejebænk og, jeg kom senere til at forærer den væk........ :evil: herfra stammer motoren :cry: dvs. jeg klunsede den på DSB´s centralværksted. ;)

Så jeg tænkte at den må kunne bruges til og andet, men jeres links virker meget spændende især egebænken ;) det her givet noget inspiration.

_________________
Med venlig hilsen
Jens Franck


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2008, 00:14 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 sep 2008, 14:04
Indlæg: 26
Geografisk sted: København Ø
Forresten,

jeg mener sgu´ (undskyld :oops: ) at jeg har en treklo liggende og flyde, samt en pinol (morsekonus 2 eller 3) - som jeg også selv har fremstillet under min læretid.

Jeg må i kælderen i morgen :D

_________________
Med venlig hilsen
Jens Franck


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2008, 13:32 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 sep 2008, 14:04
Indlæg: 26
Geografisk sted: København Ø
Hmmmmmmmm!

Har lige været i kælderen, det ser ud til at min oprydning for ca. 1 år siden var lidt for effektiv, tror sgu´ at jeg kom til at smide både motor og 3-klo ud :cry:

Men min rullepinol, 2 væktøjsholdere samt min borestander med skruestik (alt sammen noget jeg selv har lavet) er der endnu :D

plus lige 200 kg (næsten ;)) . andre drejeprøver.........

_________________
Med venlig hilsen
Jens Franck


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2008, 20:28 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2008, 21:25
Indlæg: 147
Geografisk sted: Østhimmerland
Jens F skrev:
Hmmmmmmmm!

Har lige været i kælderen, det ser ud til at min oprydning for ca. 1 år siden var lidt for effektiv, tror sgu´ at jeg kom til at smide både motor og 3-klo ud :cry:

Men min rullepinol, 2 væktøjsholdere samt min borestander med skruestik (alt sammen noget jeg selv har lavet) er der endnu :D

plus lige 200 kg (næsten ;)) . andre drejeprøver.........

Du må ud på brugtmarkedet for at finde noget. Det er købersmarked for tiden.

Selv ISLAND har været til salg for højeste bud!!!!! :lol: :lol:
__________
Hatmand


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2008, 10:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Island er stadig til salg.. vil du købe den? 59 USD der er kun knap 17 timer endnu.. http://cgi.ebay.com/Iceland-Predator-Co ... 286.c0.m14
eller er det lige meget?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2008, 13:12 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 sep 2008, 14:04
Indlæg: 26
Geografisk sted: København Ø
Hvor mage træer er der på Island? ;)

Jeg tænker mere på vores hobby :lol:

_________________
Med venlig hilsen
Jens Franck


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2008, 17:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Dem der er må have tætte åre, men det er nok begrænset.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team