www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 apr 2024, 20:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 21 apr 2008, 23:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Jeg sad lige og spekulerede på om der findes et kursus i båndsav.
Vi taler meget om at træstøv er farligt for vores lunger, og det er det bestemt. :!: Det kunne måske være en ide at tage et kursus i brug og vedligehold af båndsav, så man kan save en finger af på den rigtige måde :twisted: .
Er der nogen der kender noget til det, eller er vi alle autodidakte båndsavførere??
Jeg er en gang om året på en meget hyggelig drejeweekend på Sløjdhøjskolen i Esbjerg, og der er det kun dem der har et bestemt maskinkursus der må bruge båndsaven.

Måske skal der oprettes en kursustråd her på forum??

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 apr 2008, 20:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej alle.
Bjørn B henviser i "åndedrætsværn" til en side med en spånsuger
( http://cms.dvsalg.dk/default.asp?PageNumber=10454 ) læg lige mærke til at der på samme side er tilbud på en sav MJ343C. Jeg har selv sådan en sav, og det er en fin sav til prisen. Prisen på ekstra klinger er fornuftig.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 07:54 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
woodturnerbenner skrev:
Hej alle.
Bjørn B henviser i "åndedrætsværn" til en side med en spånsuger
( http://cms.dvsalg.dk/default.asp?PageNumber=10454 ) læg lige mærke til at der på samme side er tilbud på en sav MJ343C. Jeg har selv sådan en sav, og det er en fin sav til prisen. Prisen på ekstra klinger er fornuftig.


Til den sav... jeg har ret meget kig på en 14" jet. det er mest fordi man kan købe et "løfte" sæt til den (riser blok) den monteres så saven får 6 tommer mere skærehøjde. Det er self. ikke en kæmpesav men den fylder ikke meget i værkstedet og det er noget man er nød til at tænke i når man ikke har så meget plads...

Mit ? er kunne man lave sådan en løfte blok til den sav ??

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 09:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Rasmus.
Hmm, det må betyde at hele tårnet bliver hævet. Og en længere klinge monteres.... eller?? Det kan så vidt jeg ved ikke gøres på MJ343C.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 10:08 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Yep det er lige præcis det man gør. Men så svarer det på mig ? om det er muligt :-)

De hæver sæt skulle give en samlet højde på ca 36cm istedet for den standart 20cm

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 10:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej igen Rasmus.
Har du en URL hvor denne smarte indretning er vist?? Det lyder lidt spændende. Jeg tænker på om jeg kan bygge lidt om på min sav. Jeg skal lige hjem og se hvordan den er samlet. Du hører nærmere. ( Jeg er jo ude og tjene penge, så jeg har råd til at holde fri 8-) )

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 10:48 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Her er link til den riser jeg har kunnet finde.. jeg skriver lige til VHM group, for jeg kan ikke finde den i deres katalog ... men
http://www.toolking.com/jet-powermatic_708717.aspx

men jeg er ikke helt sikker på om den passer på den sav jeg har kig på... jeg undersøger

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 11:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Hej Bent og Rasmus

Jeg har den samme båndsav som Bent.
Den er ikke forberedt til forlængelse. Men operationen er vel ganske simpel, man saver vangen der forbinder øvre og nedre del over, svejser et forlænger stykke på og så er den pot næsten ude.

Personligt ville jeg ikke gøre det. Det er en god og stabil maskine som den er. Men presser man den til at skære igennem tykkere træ, end de 17 cm den som standard kan klare, så tror jeg at man bliver skuffet.
Som regel hænger pris og kvalitet sammen, og hvis JET har lavet et forlængerstykke, så må det være, fordi de ved den klare det. Så er f.eks motoren dimensioneret til det.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 12:04 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Der er sådan lidt blandede meninger om det.. men jeg har en 2 hestes motor eller 3 til at ligge og flyde i værkstedet.. så kan man altid skifte den del senere hvis kraft er et problem :-) Det er lige så meget for at få en sav med en relativ stor kapacitet som ikke fylder helt vildt i værkstedet.

Kittet indeholder også forlængere til alle de andre stumper ...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 16:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jeg tror at kæden er hoppet af for mig, hvad mener du når du siger:
Citat:
Der er sådan lidt blandede meninger om det
Hvad har du specifikt i tanke? :)

Når du skriver:
Citat:
Kittet indeholder også forlængere til alle de andre stumper ...
så er det vel fordi du hælder til en JET? :lol: eller hva'?

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 16:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Den med de blande meninger er det jeg har læst mig til andre steder, om motor mm er stærk nok til at trække forlængerdelen.

Jetkit : Ja det er det forlænger sæt der er til jetten, der er styr og andre dele med til forlængersættet så alt kommer til at passe sammen igen.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 apr 2008, 14:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Rasmus, når du nu er forelsket i en 14" Jet, kan du jo komme og se på min Delta 14" med riser kit.

Jeg har sådan set ikke brug for den, da jeg har en 20" Agazzani, som er rigelig stor til jobbet :lol:

Deltaen kører i øjeblikket på 115 Volt, så den har egentlig brug for en ny motor og større remskive, da den er beregnet til 60 Hertz. Du kan i det mindste se hvordan originalen er i forhold til den Jet du er interesseret i.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 maj 2008, 22:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Drejers-Corner skrev:
En komentar til båndsaven på billedet ovenfor. Jeg har en magen til dog med stål bord og metal afskærmning. Saven er bygget af en værktøjsmager i Hammel han har et spændende værksted i kælderen under hele sit hus han bygger også drejebænke båndpudsere oma.
manden er tæt på de 80 år men stadig aktiv hyggelig gammel fyr.Jeg købte min i 2006 da var den split ny til pris 1800 med 3hk motor, den fylder ingenting men har en skærehøjde på 30cm så den dækker fint en trædrejers behov.Med hensyn til klinger får jeg dem hos Michael Promat som har klinger i metermål og svejser på egen maskine.
Vedhæftet fil:
sav.jpg


hej,

Det er da endelig en båndsav "som vil noget". Der findes jo en "uendelighed" af dårlig kvalitet maskiner på markedet, og da vi, som amatører ikke finder plads i arbejdstilsynets "opgavebog", ender det med at mange køber en båndsav som:

1: Er dyr nok,
2: Ikke modsvarer intentionerne: Det skal jo helst kunne save ca. 50 mm højere end den er bygget til.
3: man køber ikke de rigtige klinger til formålet: De fleste klinger er beregnet til LIGE snit, ikke cirkelsnit/Svejfning i det hele taget.

Båndsaven er en af de farligste maskiner til at skære i træ, og man bør sætte sig grundigt ind i diverse skæreteknikker inden man skær alle fingrene af.

Man kan godt "grine" lidt af at nogle får fingerspidserne i afretteren (det har jeg selv prøvet, men har dog stadig alle ti, omend to af dem blev noget flade for enden), men smutter det på en båndsav så gør det for alvor av.

At en 500 mm båndsav (500 mm er klingehjulenes diameter) er måske designet til en max skærehøjde på 250- 300 mm, men det betyder jo også at man bør planlægge at skære i træstykker som "ligger godt an på bordet". Det er enorme kræfter som udløses hvis klodsen "kæntre" og klingen hugge i, og fingrene går hurtigt med i købet, alt. knækker klingen.

En moderne båndsav SKAL være udstyret med nødstop og motorbremse, og bør, som minimum være udstyret med "rullestyr" - både over og under bordet.

Ved indkøb af en båndsav bør man også se på om den kan køre med forskellige klingebredder;
F.eks. en 10-12 mm klinge til rette snit og f.eks en 4-6 mm klinge til svejfning/cirkelsnit.

Der findes et "utal" af gamle "Junget" save til salg for meget billige penge - nærmest skrotpris, MEN, de er så billige på grund af at de ikke må bruges i industrien, og - for det meste ikke kan sættes istand til at leve op til dagens lovgivning.

Undskyld udtrykket: men det løber lidt koldt ned af ryggen på mig når jeg ser eksempler på gamle maskinger med "træklodsstyr", Stjerne/trekantstarter, ingen beskyttelse/eller simpel hjemmelavet plywood kasser omkring hjulene, ingen mulighed for at montere spånsugning.
Ingen motorbremse, ingen nødstop, dårlig beskyttelse omkring kileremstrækket, Gammeldags "smurte lejer" som ikke er støvsikret - og sikker en del mere :evil:

PS: En ganske alvorlig "skade" som mange gamle båndsave lider af er at hjulene ikke længere sidder korrekt over hinanden - en skævhed som er fremkommet på grund af mange års træk fra opspændingen af klingen.

Endelig bør man også overveje sin forsikringsmæssige position. Sker der noget alvorligt og maskinen ikke er i overensstemmelse med lovgivningen kan det vel skabe problemer.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2008, 00:16 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej,

Og jeg har sådan en gammel Junget fætter... og den har kørt i årevis.
Jeg ved ikke hvad der er galt med klingestyr af træ... hårdt træ, og et roterende/lejestyr på bagkanten?
Når styr og det hele er rigtigt placeret og justeret er det i mine øjne lige så sikkert som på de nye maskiner.
Har prøvet at save på en ny Jet... ikke nogen fornøjelse at man kan vride klingen næsten 90 grader.
Jeg har skåret tusindvis af meter træ på sådan en gammel "Junget" fætter, og det var ikke styr eller lignende
der kostede mig nogle sting ved lægen. Uagtsomhed eller dumhed...???
Jeg tror det er lige så nemt at skære en finger af på en moderne båndsav, som med en gammel model.

Jeg ved godt at de gamle save ikke dutter i industrien med de normer og regler der er, men som hobbysav kan
jeg nu ikke følge med. Og at der skulle være problemer med forsikringen hvis uheldet er ude, tvivler jeg på.
"Fritidsskovhuggere" kan også komme galt af sted med motorsaven... og jeg er temmelig sikker på at forsikringen betaler personskader, hvis man som det hedder i forsikringssprog "ikke har udvist grov uagtsomhed".

Hjulenes stilling/vinkling over hinanden kan justeres... så vidt jeg husker uden de store problemer. I øvrigt trækker der i savens "hals", den buede del af saven der går op og holder det øverste hjul. Kan ikke lige forstå at trækket skulle ødelægge vinklen på hjulene???
Og skærme over hjulene... hvis de er lavet af solidt og godt træ fanger de nemt en sprængt/afkørt klinge.
En klinge på en båndesav er der ikke meget energi i, når den har forladt hjulene.

Åbne lejer der skal smøres... tja. Det skal de vel. Lejerne kører ikke specielt hurtigt, og er heller ikke voldsomt belastede. Træstøv i et leje er nok heller ikke det værste der kan ske. Når bare lejet ikke kører tørt for smøremiddel, eller bliver oversmurt holder det i mange år. Skal der skiftes lejer, kan man købe såkaldt levetidssmurte lejer til rimelig penge.

For mit eget vedkommende, holder jeg fast ved den gamle "Junget." Umulig at køre død, den gamle!"

Og motorbremsen... det går altså ekstremt hurtigt med at snitte pølser på sådan en sav. Så jeg ved faktisk ikke hvad den er værd på en båndsav... selvom det er et lovkrav på nye maskiner.

Er der i øvrigt nogen her på forum der har motorbremse på drejebænken??? Jeg vil bare gerne se billeder, når I aktiverer bremsen og der sidder en skål på 10 kg. på planskiven :o :o :o :o

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2008, 08:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4086
Geografisk sted: Hvalsø
Den med motorbremsen og den 10 kg. tunge skål, har jeg osse tænkt på; "Bowl in orbit!"
Den eneste gang, jeg kan mindes at kunne have haft gavn af en bremse, gik det alligevel for hurtugt til at nå at aktivere noget som helst.
Jeg var ved at pudse et bordben i tidernes morgen, MED HANDSKER PÅ( idiot, jeg ved det!). Bordbenet greb sandpapiret, sandpapiret greb handsken, handske+ hånd var viklet rundt om bordbenet inden man kunne nå at sige: "hovsa!".
Heldigvis var det en lille Promat, så motoren stoppede af sig selv. Det kostede et par brækkede fingre. Min nuværende bænk havde ædt hele armen.
Jeg mener, man har mere glæde af et flytbart nødstop, så man altid kan komme til at stoppe bænken uden at krydse "skudlinien", på min bænk sidder der en kontakt ud for mit v. knæ når jeg huler ud. så hvis emnet begynder at vise tegn på at gå løs, knalder jeg den en med knæet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2008, 09:32 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Gerne :-) Jeg ender nu nok med at se på en Jet16 eller 18 istedet for :-) men jeg vil da godt se hvordan den ser ud med kit og det hele ..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2008, 12:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Hej,

Og jeg har sådan en gammel Junget fætter... og den har kørt i årevis.
Jeg ved ikke hvad der er galt med klingestyr af træ... hårdt træ, og et roterende/lejestyr på bagkanten?
Når styr og det hele er rigtigt placeret og justeret er det i mine øjne lige så sikkert som på de nye maskiner.
Har prøvet at save på en ny Jet... ikke nogen fornøjelse at man kan vride klingen næsten 90 grader.
Jeg har skåret tusindvis af meter træ på sådan en gammel "Junget" fætter, og det var ikke styr eller lignende
der kostede mig nogle sting ved lægen. Uagtsomhed eller dumhed...???
Jeg tror det er lige så nemt at skære en finger af på en moderne båndsav, som med en gammel model.

Jeg ved godt at de gamle save ikke dutter i industrien med de normer og regler der er, men som hobbysav kan
jeg nu ikke følge med. Og at der skulle være problemer med forsikringen hvis uheldet er ude, tvivler jeg på.
"Fritidsskovhuggere" kan også komme galt af sted med motorsaven... og jeg er temmelig sikker på at forsikringen betaler personskader, hvis man som det hedder i forsikringssprog "ikke har udvist grov uagtsomhed".

Hjulenes stilling/vinkling over hinanden kan justeres... så vidt jeg husker uden de store problemer. I øvrigt trækker der i savens "hals", den buede del af saven der går op og holder det øverste hjul. Kan ikke lige forstå at trækket skulle ødelægge vinklen på hjulene???
Og skærme over hjulene... hvis de er lavet af solidt og godt træ fanger de nemt en sprængt/afkørt klinge.
En klinge på en båndesav er der ikke meget energi i, når den har forladt hjulene.

Åbne lejer der skal smøres... tja. Det skal de vel. Lejerne kører ikke specielt hurtigt, og er heller ikke voldsomt belastede. Træstøv i et leje er nok heller ikke det værste der kan ske. Når bare lejet ikke kører tørt for smøremiddel, eller bliver oversmurt holder det i mange år. Skal der skiftes lejer, kan man købe såkaldt levetidssmurte lejer til rimelig penge.

For mit eget vedkommende, holder jeg fast ved den gamle "Junget." Umulig at køre død, den gamle!"

Og motorbremsen... det går altså ekstremt hurtigt med at snitte pølser på sådan en sav. Så jeg ved faktisk ikke hvad den er værd på en båndsav... selvom det er et lovkrav på nye maskiner.

Er der i øvrigt nogen her på forum der har motorbremse på drejebænken??? Jeg vil bare gerne se billeder, når I aktiverer bremsen og der sidder en skål på 10 kg. på planskiven :o :o :o :o


Hej

Du henviser jo direkte til et - efter min mening, helt afgørende point:Har prøvet at save på en ny Jet... ikke nogen fornøjelse at man kan vride klingen næsten 90 grader

Det er præcist her jeg syntes det går galt for mange at de "moderne" båndsave, bygget af relativt tynd plade, og i forsættelse heraf: DE har s-- ingen støbejerns svanehals som de gamle F.eks. Junget save, og dermed giver det næsten sig selv at opretningen nemt kan "smutte" når maskinen udsættes for store tværkræfter ved at skære i en klods nær dens maximale skærehøjde,og, som mange sikkeret har prøvet, man har ikke lige fåret rettet træets anlægsflade godt nok, og så siger det "Bang".

Der er ingen tvivl om at mange af de gamle støbejernsmaskiner vil kunne holdes kørende de næste 5 generationer, men - undskyld udtrykket - det kræver at operatøren ved hvad det drejer sig om. Det er ikke så ligetil for en utrænet amatør. Det er jo fint at du er en "gammel pro" som har lært det på "mestermaner", men det er der ikke ret mange af de moderne amatører som har, hvorfor mit indlæg basalt set bare var beregnet til at "åbne folks øjne" mere end at diskutere diverse fortrin/bagdele ved de enkelte maskiner på markedet.

En moderne båndsav vil være udstyret med motorbremse, og du har da ret, er "pølserne" snittet gør en motorbremse hverken fra eller til. :(

En motorbremse på en drejebænk vil være det samme som direkte at bede om kæmpeproblemer, og her er det vigtigt at få med, at hvis man sætter en frekvensomformer på sin bænk for at kunne regulere o/min nemt og elegant, må man indstille omformeren således at maskinen "løber farten af" UDEN bremsevirkning.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team