www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 12:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 sep 2008, 21:20 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Valg af bænk.
Jeg er pensionist, har drejet lidt for mange år siden, og har altid ønsket at begynde igen, men der har ikke været tid, plads etc. Jeg drømte om en bænk, og samlede træ når vi fældede et passende træ i haven.
Den bænk jeg brugte, var hjemmebygget, fremstillet af en bøssemager, kvaliteten var OK. Spindeldok og pinoldok var fra en gammel metalbænk, vanger og stativ var i hårdt træ, oprindeligt blev den drevet via en trædeplade, som gennem en krumtap drejede et svinghjul. Senere var den forsynet med en el-motor på ca. 1 HP.
Min opfattelse var, at dette var normen for hobby-bænke, jeg så senere bænke baseret på boremaskiner, men jeg troede ikke på dem.
Jeg traf for nylig en drejer, og han fortalte, at man godt kunne dreje på en simpel bænk, som evt. kunne flyttes udenfor når den skulle bruges.
Min kone foreslog, at jeg indretter vort haveskur til værksted, der kan blive godt 5 m2, jeg har søgt på nettet under trædrejning, og har nu set, at der er et stort udvalg, også bænke, som er til at betale.
Jeg har vurderet mine behov/krav, og er kommet til, at bænken skal have en drejediameter på 350 mm +/÷, drejelængden betyder mindre, da min interesse går i retning af skåle/ vaser/ fade og lignende, jeg er ikke interesseret i at dreje bordben eller andre lange ting.
Motoren skulle helst være på 750 W (1 HP), desværre har jeg kun 230 V installeret i det kommende værksted, hvis der skal 3x400V ind skal det trækkes fra den ene ende af huset til den anden.
Jeg kan se, at en del af deltagerne i dette forum faktisk har, eller har haft bænke i størrelsen MC 900-MC 1100.
Nu kommer jeg til mine spørgsmål:
1. Hvor robust er en sådan bænk? Her tænker jeg især på lejerne, stivhed i vangerne burde være i orden, da bænkene er udført i støbegods.
2. Nøjagtighed? Der har været brugt udtrykket ”kineser”, som kan betyde lavere kvalitet og/eller lave priser.
3. Har bænkene kræfter nok? Spindeldokken kan drejes så man kan dreje store emner, men kan motoren trække dette?
4. Hvor kommer motorer og frekvensomformere fra? Jeg har haft problemer med motorer fra Soviet-Unionen. Viklingerne var udført i aluminiumstråd, og lejerne kunne ikke holde, men det er mange år siden.
5. Er det norm-motorer? D.v.s. kan der bruges standardmotorer af andre fabrikater.
6. På de to nævnte bænke sidder motoren sådan, at ventilatoren for køling er ud for hvor der drejes, har det givet problemer med tilsmudsning af køleribberne på motoren. Jeg ved at Traedrejebutikken har en MC 100 B, hvor motoren vender bagud, men den vil formindske pladsen omkring bænken.
7. Omdrejningstal kan varieres mellem 500 og 2000 omdr/min. Jeg kunne godt tænke mig et større område, specielt nedad, jeg mener, at have set en der havde tunet sin bænk til større variation.

Jeg har brugt betegnelserne MC 900 og MC 1100, det er måske et bestemt fabrikat, men jeg kan se, at der findes bænke med samme specifikationer de ser oven i købet ud til at være støbt efter den samme model, måske også fremstillet på samme fabrik, men de har fået et andet navneskilt og anden farve.
Findes der andre bænke med lignende specifikationer?
Jeg håber, at nogen vil tage sig tid til at hjælpe mig med svar.
P.S. jeg skal nok sætte et billede ind når jeg får et taget. Hvilken opløsning anbefales.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2008, 22:47 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2008, 21:25
Indlæg: 147
Geografisk sted: Østhimmerland
Velkommen! ;)

Der er ingen tvivl om at en MC 900 eller aller bedst en MC 1100 er en udmærket begynderbænk. De er jo kinesiske kopier af JET`s 1236 til knap 7000 kr. og 1442 til omkring 10000 kr. Normal prisen på kopierne er ca det halve eller under.

Jeg er ejer af en 900 som jeg har fået lavet ny aksel med m33 på. Den er god til småting, kuglepenne, æsker, små skåle osv. Til de store ting bruger jeg en stor Promat.

På den husflidsskole jeg underviser har vi 8 bænke af MC 1100 de fleste med støbejernsben, de andre med pladeben. Der kører to hold om ugen, og der har ikke været problemer med nogen af dem hverken med motor eller kondensator. Det er ikke det er en normmotor da akslen på motoren er temmelig lang da at variatorskiverne er monteret direkte på akslen. Alt på maskinen er lavet i Kina inc. lejer. Se evr. billede. [url]http://froholdt.dk/jet12_drejebænk_jwl_1236-p-291.html?osCsid=8ae5fbd34eb339784858154380fec4d2[/url]
Der blev indkøbt nogle MC 900 af de første modeller hvor motoren var på 350 W men de var alt for små. Der skulle ikke tages for stor spån for at stoppe dem.
Ud fra de erfaringer jeg har med bænkene behøves du ikke være bange for at di ikke kan holde til alm hobbybrug. Det eneste jeg har set gå i stykker en planskive der er brækket helt oppe mod pladen ( halsen brækket af) Her var støbningen meget uren og det ville ske før eller siden. Kinesisk støbegods indeholder som regel alt for mange urenheder, her var det katastrofalt, da klodsen heldigvis ramte anlæget, og blev slynget væk fra personen, men kunne lige så godt have ramt ham i panden.

Nu har du ikke beskrevet hvad du er villig til at give for en drejebænk. Men skulle jeg købe den første drejebænk nu, og ikke skulle se på prisen allene, ville jeg købe sådan en her:[url]http://froholdt.dk/jet_15_drejebænk_jwl_1220-p-354.html?osCsid=8ae5fbd34eb339784858154380fec4d2[/url]
Den er ikke for stor, fylder lidt hvis pladsen er trang, så er den solid og kører fantastisk godt og lydløst. Det er der ikke alle af de billigere der gør. Samme størrelse findes også fra andre fabrikanter men til højere pris.
__________
Hatmand


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2008, 23:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ja vi er en del, der er starte på en MC 1100, og det er efter min mening faktisk en udmærket begynderbænk. Når du har drejet et par hundrede timer på den, så kører den stadig, og hvis den ikke gør, så er det fordi kilrimmen til 100 kr er slidt op eller mindre sandsynligt motoren til godt 500 kr. der står af (har ikke prøvet det med motoren, men fik en ny til halv pris, fordi jeg troede det var den der var noget galt med, men den var bare ikke stærkere) Men til dine spørgsmål:
1. Hvor robust er en sådan bænk? Her tænker jeg især på lejerne, stivhed i vangerne burde være i orden, da bænkene er udført i støbegods.
Jeg har kørt rigtig mange timer på min (over 300 er jeg næsten sikker på, for jeg har allerede kørt over 50 på den nye fra juli-august) Lejerne fejler intet. Vangerne er stive, men ikke så tunge som man kunne have håbet på (det kan man dog heller ikke forvente af en bænk til den pris)
2. Nøjagtighed? Der har været brugt udtrykket ”kineser”, som kan betyde lavere kvalitet og/eller lave priser.
Nøjagtigheden kan man ikke prale af, og det er nok også der dens allerstørste minus er. Du skal være sikker på, at når du sætter motordokken fast, så sidder den rigtigt, og så skal du ellers bare lade den sidde der, så vidt muligt. Men hvis man ikke skal lave præsitionsarbejde, så spiller det ikke den store rolle, og til skåle kan du være fuldstændig ligeglad, for så er pinolen ligegyldig (hvis du ikke skal bore)
3. Har bænkene kræfter nok? Spindeldokken kan drejes så man kan dreje store emner, men kan motoren trække dette?
Til prisen ja, men ikke til at dreje skåle over vangen. Hvor meget moment den har afhænger i meget høj grad af hastigheden. Hvis du holder den på ca. 1000 rpm, så er den meget stærkere end ved 2000 og det skal man virkelig have i baghovedet når man drejer, for ellers bliver man træt af det.
4. Hvor kommer motorer og frekvensomformere fra? Jeg har haft problemer med motorer fra Soviet-Unionen. Viklingerne var udført i aluminiumstråd, og lejerne kunne ikke holde, men det er mange år siden.
Jeg vil gætte på, at motoren er Made in China, men der er ingen frekvensomformer.. Jeg kan prøve at tage et billede af dyret indvendig en af dagene, så kan du se hvad det er for en slags gear.
5. Er det norm-motorer? D.v.s. kan der bruges standardmotorer af andre fabrikater.
Pas, men det kan nok ikke betale sig, for hvis du vil opgradere motoren, så køb en større bænk.
6. På de to nævnte bænke sidder motoren sådan, at ventilatoren for køling er ud for hvor der drejes, har det givet problemer med tilsmudsning af køleribberne på motoren. Jeg ved at Traedrejebutikken har en MC 100 B, hvor motoren vender bagud, men den vil formindske pladsen omkring bænken.
Den bliver meget støvet ja, men støvet kommer jo ikke ind i motorene, og det kan ikke stoppe for kølingen (jeg har i hvertfald aldrig oplevet problemer med overophedning) Dog bliver alt støvet blæst lige ind i huset til gearingen, og det er en anelse usmart, så engang imellem skal man altså kigge til den og give den en gang kompressionsluft. Man skal i øvrigt huske belt dressing spray kan redde det hele, når kilrimmen ikke trækker ordentligt med rundt (det var det jeg fandt ud af, da jeg havde købt ny motor uden held og derfor betalte godt og vel 1000 for en reparatør fra silkeborg til at komme ned og konstatere, at det var en brugerfejl - nej det var motoren, der var for sløv til min måde at dreje på) ;)
7. Omdrejningstal kan varieres mellem 500 og 2000 omdr/min. Jeg kunne godt tænke mig et større område, specielt nedad, jeg mener, at have set en der havde tunet sin bænk til større variation.
Ikke noget jeg kender til, og jeg tror det er et problem med den type gearing der sidder, men det er da et forsøg værd, hvis du har nogen ideer til hvordan man gør, så tror jeg da der er nogen herinde, der kunne bruge det..

Ang. opløsning til det billede du skal uploade på avatar, så må det hedde 0.000000008 Mp ;) Dimensionerne må maksimalt være 90x90pixle og det må ikke fylde mere end 6 eller 4 kb tror jeg det er..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2008, 23:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Erling.
Jeg har en MC900, som jeg har brugt i snart 3 år.
Jeg købte den sammen med en (uundværlig) spændepatron, 6 drejejern og lidt tusk for 5.000,- hos Trædrejerbutikken (Carsten Normann).
Jeg kan svare på nogle af dine spørgsmål, men ikke alle.

1. Om hvor robust den er, så vejer den omkring 70 kg.
Klodser, som er godt afbalancerede kan være 25 cm i diameter, før bænken hopper på gulvet.
Klodser, som ikke er så godt afbalanceret kan være op til 20 cm i diameter, men det er bænken ikke tung nok til i sig selv.
Jeg har boltet min fast til gulvet af samme grund, men det ændrer ikke ved at bænken er urolig, når emnerne bliver for store eller for meget ude af balance.
Jeg har lavet en del store skåle, hvor jeg har drejet motoren 90°, men bænken er ikke beregnet til tunge ting.
Stivheden i vangerne er ok, når du laver mindre skåle og bruger medløberen som støtte, eller hvis du langsdrejer.
Jeg har som sagt brugt bænken nogen tid, og der er ikke noget i vejen med lejerne endnu.

2. Når man har haft motoren drejet, skal man indstille bænken igen, så medbringer og medløber flugter, og man skal lære sig hvordan medløberen skal spændes. Nøjagtigheden kommer med andre ord an på brugeren.

3. 1/2 HP er ikke ret meget, så ved emner, der er større end 20 cm i diameter, må man bevæbne sig med tålmodighed og ikke tage så meget af ad gangen.
Når man drejer motoren f.eks. 90° kan man jo lave f.eks fade, skærebrædter eller tallerkener med diameter ned til gulvet, men man skal som sagt være tålmodig, for kræfterne er ikke så store.

7. Omdrejningstallet nedad kommer af sig selv (tø-hø), hvis du drejer store emner.
Hvis man tager ved med store spåner, kan man godt stoppe motoren, når diameteren er over 10 cm.

Jeg har været glad for min bænk og har lært meget med den.
Jeg har da heldigvis også lavet mange ting på den, som jeg er tilfreds med.
Man skal med sådan en bænk være klar over, at der er begrænsninger med store ting.
Kan man lære at leve med det, har man en ok bænk.

Det ville da være rart at kunne gå løs på nogle vældige klodser og lave store skåle, men så skal man købe en kraftigere bænk.

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2008, 08:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Hej Erling.

Jeg har også en 1100, købt for ikke så længe siden. Jeg købte en af de sidste Trædrejerbutikken havde til gammel pris. Jeg føler også at det er en bænk man kan få glæde af i lang tid. Der har været meget tale om motoren er stærk nok, det er vel også et spørgsmål om temperament. Jeg er sikker på at Peter kunne stoppe en motor bygget på Lindø 8-).
Hvis du beslutter dig for en 1100 (vælg ikke 900), så kig dig godt for. De sælges fra 2750,- til over 7500,- for ca. den samme maskine.
Se evt dette link: http://cms.dvsalg.dk/default.asp?PageNumber=10454

Hvis den ikke skal spændes på et bord, kan du med fordel købe løse støbejernsben hos Trædrejerbutikken.

Den dyreste pris fandt jeg her: http://aa-trade.dk/group.asp?group=147
Men så har den også højre/venstre løb.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Senest rettet af BjørnB 29 sep 2008, 08:55, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2008, 08:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg kunne faktisk ikke stoppe Rasmus' lille Jetmotor 2 Hk med frekvensomformer, men den kørte nu heller ikke så stærkt ;)

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2008, 16:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Erling:
Lige et tillæg til dit §7:
Jeg tror ikke den kan tunes til at køre langsommere/hurtigere. Jeg havde lige skilt den ad i dag for at se om det kunne lade sig gøre. Systemet er i dag lavet som 2 dybe tallerkener der har bunden mod hinanden, disse kan komme tættere på/længere fra hinanden. Der sidder 1 på motorakslen og 1 på pinolakslen. Når den kører m. 500 o/m. så er drivremmen næsten nede og røre akslen. Til gengæld er der så 100 % valgfri hastighed, hastighedsvælgeren behøver ikke at stå i et af 'hakkene'.
Jeg troede at det var en slags milliongear á lá DAF.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2008, 21:21 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Hej til alle, der har givet mig svar!
Tak for svarene, de har bragt mig fremad.
Der er nogle punkter, som jeg gerne vil have uddybet:

Hatmand skriver om et uheld med en planskive, det oser langt væk, at støberiet ikke har ordentlige fagfolk, sådant et emne skal støbes sådan at urenhederne ved indløbet i formen ikke samler sig netop der hvor det er mest kritisk, Jeg ville lave en planskive i stål, ikke i kakkelovnsgods. Tak for oplysningen.

phnpen: Du nævner belt dressing spray, hvor kan man købe det? Jeg kender godt ”variomatic” gearet, men jeg havde glemt det, man skal passe på ikke at køre for meget på et punkt, så bliver skiverne slidt glattere der.

BjørnB: Du nævner støbejernsben, er det at foretrække frem for pladeben? Er pladejernsben ikke stive nok eller er det på grund af den ekstra vægt? Jeg har regnet med evt. at lægge nogle havefliser ind på den hylde som afstivningen danner, hvis det er nødvendigt.
Variatoren er samme princip, som den DAF brugte, DAF’s var dog mere avanceret.

Nu skal jeg have set mig om på nettet, det bliver nok en MC1100
Hilsen Erling


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2008, 22:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg købte mit belt dressing spray hos Sanistål i Silkeborg. Hvor man ellers kan få det har jeg ingen ide om, men det er så vidt jeg ved ikke så mange steder.

Ang. det med at lægge i fliser i bunden af den bakke der er, så vil jeg lige sige, at når du har lagt den første flise på midten, så giver den efter, og så er den bøjet på livstid.. Du skal have voldsom understøttelse under den bakke, hvis du har intentioner om at bruge den til andet end at lægge dine jern i den.. Til gengæld, så er den ganske udmærket til at lægge jernene i.. den eneste ulempe er, at den bliver fyldt med spåner, men den er ikke større end at jernene ikke kan blive væk. Jeg har et stykke træ under min, og så et par stykker H-stiver af voldsom kaliber liggende i hver side af benene. Jeg mener der er to ting at gøre.. Den ene er at lave en form for boks som du bruger til stativ og så fylde den med sand eller bly. Den anden mulighed er at bolte bænken fast i gulvet. Kork skulle efter sigende være ret godt til at isolere for vibratione, men jeg har ikke selv prøvet.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2008, 22:45 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej erling_j.

Der er mange fritidsdrejere der er lykkelige med deres MC 1100 eller 900. Det er helt afhængigt af hvad du vil ofre af penge på din hobby.

Hvis det er mange år siden du har drejet, synes jeg du skal finde en der udbyder et kursus, eller i det mindste se om du kan "fedte" dig ind ved et medlem her på forum for at prøve noget forskelligt maskineri af. Alternativt må du bede en forhandler om en ordentlig afprøvning/demonstration af en bænk.

Så vidt jeg kan se er dine krav til dimensioner ikke voldsomt høje, så en "Kinser" er måske ikke så dårligt et valg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2008, 23:17 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2008, 21:25
Indlæg: 147
Geografisk sted: Østhimmerland
BjørnB skrev:
Erling:
Lige et tillæg til dit §7:
Jeg tror ikke den kan tunes til at køre langsommere/hurtigere. Jeg havde lige skilt den ad i dag for at se om det kunne lade sig gøre. Systemet er i dag lavet som 2 dybe tallerkener der har bunden mod hinanden, disse kan komme tættere på/længere fra hinanden. Der sidder 1 på motorakslen og 1 på pinolakslen. Når den kører m. 500 o/m. så er drivremmen næsten nede og røre akslen. Til gengæld er der så 100 % valgfri hastighed, hastighedsvælgeren behøver ikke at stå i et af 'hakkene'.
Jeg troede at det var en slags milliongear á lá DAF.

Angående tuning af hastigheden, skal du have akslen som selve variatorhåndtaget sidder på trukket tilbage og flyttet et hak. Løsen de to skruer som sidder i skiven der holder akslen på plads. Prøv at starte den op, når skruerne ikke er monteret, så vil du snart opdage om den kan trimmes.
___________
Hatmand


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2008, 23:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Erling j
Jeg har en MC900 og har haft den i vel omkring 5 år nu. Det er ikke de store problemer jeg har haft med den. Jeg har skiftet remmen et par gange. Med hensyn til belt dressing så kan det købes hos en autoreservedelgrossist ( hmm - langt ord ) Mekonomen eksempelvis. Kondensatoren på motoren har jeg skiftet et par gange. Det er en god ide at mærke på motorhuset af og til. Hvis det føles for varmt er det tid til at snuppe en kop kaffe, og lade motoren hvile sig lidt ;)
Jeg har skiftet de oprindelige pladejernsben ud med støbejernsben, og bænken er blevet betydeligt mere stabil, og så er dens vægt forøget med ca. 50 kg. Derudover er der blevet lidt mere benplads ( altså til dine egne ben forstås :D ) Til prisen er det en fornuftig bænk vil jeg mene. Vær god ved dig selv når du skal købe centrerpatron. Du vil blive ked af det hvis du sparer her.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 07:01 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
uden jeg vil hænges op på det, og jeg ved ikke om den nye generation MC1100 er kommet, men jeg ved der er lavet en model hvor motoren er flytte om på den anden side! det betyder at man ikke risikere at ramme motordelen med det man vil dreje.. evt skulle du vente på den model....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 08:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jeg vil godt advare mod den metode hatmand foreskriver. Hvis man gør det, risikerer man at drivremmen ryger af. Det er ikke 2 koniske aksler der ligger modsat rettet over for hinanden.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 11:05 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jul 2008, 17:46
Indlæg: 345
Geografisk sted: Hillerød
Min første og hidtil eneste trædrejebænk er en MC900. De helt store ting, jeg har drejet, er kørt på en Promat 300-300, når jeg har været på kursus hos Jørgen Nordskov.
Jeg er stadig godt tilfreds med 900-eren og især efter at jeg har ændret en del på den.
Jeg fik tiltusket mig en 1HK motor og frekvensomformer. Disse blev monteret med faste remskiver,så nu kan jeg køre rå emner, der er MEGET ude af balance, idet jeg kan dreje på meget lave omdrejninger og med fuld trækkraft.
Bænken er monteret på to koniske søjler af 30mm MDF og fyldt med alle de flintesten jeg har gravet op i haven, så nu står den også ganske fast.

I øvrigt á propos drivremme: Dengang jeg kørte Moskvitch i 70´erne gav min (uundværlige) mekaniker mig det tip at hælde lidt bremsevæske over remmen, hvis den begyndte at fedte, så funkede den fint igen.

_________________
PROMAT - Hva´ellers ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 13:23 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Det med mc1100 tjek priserne.. de 1100 bænke er snart oppe i samme pris som jet og axminster bænke... og de er unægteligt noget bedere i kvalitet... jeg vil dog sige jeg lige har haft fingrene i en 1100B og det virker ret ok... men alligeevel

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 14:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Den må du vist længere ud på landet med Rasmus :lol: :D
Som jeg har vist ovenfor kan 1100 købes fra 2800,-. Den JET der skal sammenlignes med 1100 er JWL-1236, og den koster 6870,- hos Froholdt.
http://www.froholdt.dk/jet13_drejebænk_jwl_1442-p-292.html?osCsid=e172e70171a7a5b894ab23837b5c9cda

Jeg ved ikke hvorfor den ikke vil URL'es helt, men så må I kopiere linien.

De har den samme hastighedsregulering, derfor er jeg bange for at hvis man prøver at tune den vil drivremmen henholdsvis glide på akslen eller ryge op over kanten. Se billederne på ovenstående link.

En Axminster 950 som også er sammenlignelig koster 7000,- hos Leif's trædrejeri.

Biltema i Næstved har sådan en spray, her kaldes den bare remspray og koster 45,-

Med hensyn til støbejernsunderstellet, mener at der er en der har skrevet at det var som at få en ny maskine. Det er i hvert fald vigtigt at bænken står godt fast. Som der også før er sagt - det er voldsomme kræfter der slippes løs. Det har jeg lige måttet sande da jeg skulle dreje et baseballbat.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 16:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ja men prøv at kigge på spec på M950 det er en 350W motor. Man skal have AWVSL1000 der koster omkring det halve. Hvorfor? Fordi den har frekvensomformer. Men aldrig vælge den fremfor den billige, når det er forskellen. Selvfølgelig er der nok også nogle kvalitetsmæssige forskelle, men jeg kender dem ikke.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 21:57 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Hej Alle!
Det strømmer ind med råd, og jeg prøver at få rede på dem, så jeg ikke bliver forvirret på højt plan. :D
Woodturnerbenner skriver, at jeg skal vælge en god centrerpatron, betyder det at det skal være en OneWay eller en anden mærkevare, eller er der centrerpatroner af såkaldt ”eget fabrikat”, som også er OK?

Med hensyn til priser og kvalitet holder jeg med Bjørn, som El-Giganten skriver i deres reklamer: ”Det er dumt at betale for meget”. Jeg har imidlertid været inde på Axminsters hjemmeside, og der ser man en pris for AWVSL 1000 på £ 219,96 incl VAT, det svarer til knap 2100,- DKr, ???? Det lyder mere fornuftigt.
Det svarer vist til Carstens erfaring med priser i Thailand. Danske distributører vil nok forklare det med et lille marked, mindre indkøb, som gør det vanskeligt at opnå de store rabatter o. s. v. ;) ;)

Peter, jeg kan ikke forstå hvad du mener, M950 har variomatic trinløst gear, det må være ”DAF gearet” igen, men motoren er kun på 350 Watt, det ændres ikke af gearet, ellers har man lavet en evighedsmaskine. ;)

M. h. t. understellet tolker jeg svarene derhen, at et pladejernsstativ er for vakkelvornt til større emner, det er formentlig lavet af 2 mm plade ell. l. hvis jeg kendte et smedeværksted ville jeg nok lave det i profiljern, evt hult med sand eller bly fyldt i, jeg synes for så vidt, at et støbejernsunderstel er for dyrt i sammenligning med hvad en bænk koster. :|
Hilsen Erling_J


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 22:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Kan godt forstå, hvis det forvirrer dig.. Jeg prøver lige igen.

Ja men prøv at kigge på spec på M950 det er en 350W motor og frekvensomformer. Frekvensomformeren trækker prisen op, og 350W motoren er til at lukke op og sk*** i.
Derimod kan man med fordel kigge på AWVSL1000, der koster omkring det halve. Hvorfor? Fordi den ikke har frekvensomformer. Jeg har meget svært ved at tro, at de specifikationer der er på M950 passer, for det ville være så åndsvagt, at lave sådan en maskine. Den har samme størrelse som AWVSL 1000 men motoren er ½ størrelse. Det hænger ikke sammen, men uanset hvad, så ville jeg vælge den billige..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2008, 22:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Erling J
Ja, det var måske lidt løst, at jeg bare skriver at du skal vælge en god centrerpatron. Jeg har selv 2 spændepatroner: En supernova 2 som idag kan købes hos Linaa til ca. 2850,-, og så har jeg en "Ny centrerpatron" købt hos trædrejerbutikken for 1400,-. med denne patron følger 4 bakkesæt og diverse overgangsstykker så den kan passe på de fleste bænke. Bemærk at trædrejerbutikken sender fragtfrit ved køb over 1000,-
Spændepatronen til de 1400,- er en ganske udemærket patron til prisen.
Med hensyn til understellet, så har jeg valgt støbejernsbenene af to grunde: vægten og stabiliteten. Der findes sikkert andre og billigere metoder at løse problemet på hvis man kender den rigtige smed :) . Hvis du skal have lavet et nyt understel, er det en god ide at tænke på at få den arbejdshøjde der passer lige netop til dig. Prøv at dreje nogle timer med de oprindelige pladejernsben, og find ud af om du syntes at bænken har den rigtige højde. Det er surt når en dejlig hobby gør ondt i ryggen.
Jeg har haft min MC900 i 5 år nu, og var en kort overgang fristet til at skifte den ud med en større. Ved nærmere eftertanke fandt jeg ud af det var ren maskinlir.( Spørg Rasmus hvad det er for en størelse :D ) I stedet gik jeg den anden vej og købte en mindre drejebænk til alt det små snurrepiberi og en ny båndsav - og så havde jeg ikke brugt så mange dollars som hvis jeg havde købt den store bænk. Der er nu to drejebænke og en god båndsav på værkstedet - det er vel også en slags maskinlir ;)
Prøv også at kigge lidt på http://www.ajengros.dk han har MC900 til knap 2300,- Han bor i Tørring som er plantet ca. lige midt i Jylland og du bor i Ballerup. Se på dette forhold som noget positivt, nemlig at du så må en tur til Jylland :lol: Så kan du jo i samme forbindelse besøge en gæv midtjysk drejer, som med garanti altid har lidt kaffe på kanden og en god historie i ærmet 8-)

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2008, 20:42 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Hej alle!
Så er der kommet skred i tingene. :D
Jeg har købt Peter´s MC1100 og er tilmeldt et drejerkursus hos AOF i Værløse.
Isoleringen af værkstedet går ikkke så hurtigt, som jeg kunne ønske det, men det går da fremad.
Tak til alle for rådgivning om bænk, jeg kommer igen når der dukker andre spørgsmål op, og det gør der nok.
Hilsen Erling


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team