www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 02:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: GLOAT !!
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Gloat er det gode danske ord for den her slags... Kategorien er ting man har fået fat i som andre nok er midsundelige på hehe...

Jeg solgte 2 sæt sjalspænder her i feb. og for pengene (og alle de dem man får skal jo som en regel bruges på nye drejelege ting) et sæt Forstnerbor. Det er ikke en ultra pro udgave men nærmere en god måde at få startet en god samling af dem + de kommer i en fin træ æske/holder så kan man jo altid skifte den ene bit ud man bruger meget. eller købe nogen til i en ultra fin god kvalitet. Så nu glæder jeg mig til at skulle lege med dem... overvejer at lette konstruktionen af sjalholder ringen med en 35 bit til at lave hullet med :-)

og self et billede af sættet (ikke selv taget det men rippet fra siden hvor de er købt)
Vedhæftet fil:
Forstner_20bor.jpg

jo og en dunk med rustins Danish Oil skulle også med hjem. planlægger at blande min egen når jeg har fundet ud af hvad de enkelte dele hedder præcist på dansk men det kommer der sikker en helt egen tråd om :-) finish er trods alt det vigtigste for om slut resultatet er bare godt eller fremragende.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Titel: Re: GLOAT !!
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

uHuhuhuhuhuhuhuhu så gik det galt igen.... møj og satan.... hhehehehe

fryd! jeg var forbi Leif Andersen i ferritslev. jeg vidste fra tidligere at han havde en OneWay Skew Grinding attachment til at ligge. Nu har jeg som både kaj og Anders ved en vis forkærlighed for min skew/mejsel mit problem har været at opnå den ensartethed i slibningen jeg godt kunne tænke mig. Det skulle nu være løst med et stykke bukket jern fra OneWay...
Vedhæftet fil:
IMG_0575.JPG

Og nu er jeg også den utrolig lykkelige indehaver af en Robert Sorby Sandmaster.. den skreg til mig på hylden dernede TAG MIG MED TAG MIG MED .... og heldigvis er Leif til at snakke med når man handler dernede med jævne mellemrum så det blev også til lidt rabat...
Og jeg har glædet mig til at prøve en, jeg har købt nogen små lejer til at lave mine egne med, men jeg kan se på min arbejdsbyrde det næste lange stykke tid at det kommer til at knibe meget med at lave værktøjer selv hvis jeg skal nå at dreje noget...
Vedhæftet fil:
IMG_0574.JPG

Og denne her er en jeg fik for noget tid siden.. billig ja men quick release funktionene på den gør den meget lækker på søjleboremaskinen..
Vedhæftet fil:
IMG_0572.JPG

Det var hvis den udskrivning til det store sorte drejerundt hul for denne ombæring... Nu kommer der en hel uge med lange arbejdsdage i KBH. så der bliver nok ikke tid til at lave spåner i mit værksted..

Hygge

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ganske kort ..... Jeg har leget en lille smule med den sandmaster .. NICE!!!!!! den giver en hammer lækker overflade. Jeg kan mærke det kommer til at kræve en smule øvelse at få den helt på plads men når den så er det tror jeg det bliver et meget ynglings værktøj...

jeg kommer med en længere brugspost her inden længe. Jeg har allerede stumper og planer for at lave flere af dem selv så jeg kan have et helt lille arsenal af dem med faste skiver på...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Er det tilladt at gloate hvis det "kun" er naturen der har leveret det? Det tror og håber jeg.
For adskillige år siden fældede vi en troldehassel i baghaven, og de tykkeste af stammestumperne, ca 20-25 cm Ø fik lov til bare at ligge på fliserne. Da jeg flere gange har set birk der har ligget på jorden og fået råd, så tænkte jeg at måske gjorde troldehaslen det samme. Yes.
De små opskårne stykker skal (selvfølgelig) bruges til kuglepenne, og de har allerede haft sin første tur i mikro'en.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Rasmus skrev:
jo og en dunk med rustins Danish Oil skulle også med hjem. planlægger at blande min egen når jeg har fundet ud af hvad de enkelte dele hedder præcist på dansk men det kommer der sikker en helt egen tråd om :-)

Det er en smule mere kompliceret med danske navne end som så.. Jeg håber du er god til kemi, for kun et af de tre stoffer som DanishOil indeholder har et dansk handelsnavn.. Jeg har lavet noget "formelværk", der vil kunne bruges til navngivning, og jeg har givet et bud på navngivningen, meen.. det er ikke simpelt..
DanishOil består så vidt jeg kan se af to hærdere og råolie.
Cobalt octoate – vil jeg gætte på er en koboltoktation, men er ikke sikker.. den er opbygget således: CH3(CH2)3CH(C2H5)COO]2Co eller sagt på dansk et koboltatom og 2 stk. 2-Ethylhexanoationer. Jeg vil gætte på, at den ikke har et dansk navn.. Det ville være for nemt :P
Det er en af de to hærdere denne olie indeholder.
Naptha er råolie
methyl ethyl ketoxime er den anden hærder. Jeg tror heller ikke den har et dansk navn, men et kemisk navn kan man jo altid få.. det er en form for keton men så ikke alligevel, for i stedet for CO sidder der CNOH den kommer således til at hedde CH3-CNOH-C2H5 den vil hedde noget hen ad ethylmethylketoxi(me/n) jeg er ikke sikker på endelsen på dansk, om det er me som på engelsk eller det er n)
Håber du kan bruge det til noget, når du skal ud og have fat i ingredienserne..

Skal jeg bede min kemilærer kigge på det?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]