www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 12:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 jun 2008, 08:01 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg mangler et sted at handle stål... skal bruge et par stumper stangstål/koldrullet stål i 1 tomme. vil have lavet mig et par nye anlæg. i en lidt kortere model. og en buet anlæg... men jeg tror jeg vil lave dem selv for så kan jeg montere noget af det løse HSS stål jeg har på topkanten og dermed lave et skrammefrit anlæg...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 08:27 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ud over det skal være en tomme... hvilke længer havde du tænkt dig.

Jeg har en jagtkammerat der handler med stål... det kan være han kan klare det.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 08:30 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Kaj Petersen skrev:
Ud over det skal være en tomme... hvilke længer havde du tænkt dig.

Jeg har en jagtkammerat der handler med stål... det kan være han kan klare det.


Jeg regnede med at skulle bruge. noget der ligner 3-4 stykker i 1 tomme ca 30 cm lange, 2 stykker 1½ tomme ca 30-40 cm lange så skulle der være lidt at bikse af .-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 08:31 
Hej
Stål opgives kun i mm mål, med mindre det er vandrør vi taler om. :D
Jeg fårstår ikke helt dine ønsker?? går ud fra at du skal bruge rundstål der passer i din anlægsholder nok Ø25 eller Ø30 til stammen og så noget til anlæget?? Jeg laver mine anlæg i slebet rundstål både stammen og anlægsfladen så risikerer man aldrig at et anlæg kan hakke i træet hvis uheldet er ude at anlæget løsner sig eller man er kommet for tæt på. Med rundstål glider anlæget bare af på træet.
Hvis du kan præsisere dig lidt nærmere kan hjeg saktens hjælpe dig med et par stumper jern, men ellers skal du gå til et smede og maskinværksted og købe det du skal bruge for hvis du bestiller hos stålgrosisterne kan du kun få i 6m (6000mm)længder dog fås slebet rundstål i 2m(2000mm) længder,
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 08:44 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Ja, grosisterne sælger kun i hele længder... den gut jeg kender arbejder bare et sted hvor de også
har forabejdning. Jeg skal også bruge eksakte dimensioner, hvis jeg skal gøre mig forhåbinger om at
han skal skaffe noget.

Rasmus, din søgen efter stål, gav mig en ide om at jeg selv vil have lavet et par ekstra anlæg.
Promat anlægene er fine og mine er stadig uden det mindste hak, men jeg kunne godt bruge et par buede anlæg.

Rør... det er rigtigt at de måles i tommer. Men rundt om i verden måles de forskelligt. Nogen steder er det indvendig mål, og andre steder er det udvendige mål.

Et af de nye bryghuse ikke langt herfra havde købt et bryganlæg i Belgien, der oprindeligt stamme fra Tjekkiet. Desværre var målene modsat af hvad man måler i Danmark, så alle rustfrie rør skulle have påsvejset nye overgange. Surt og dyrt.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 11:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Kaj Petersen skrev:

Rør... det er rigtigt at de måles i tommer. Men rundt om i verden måles de forskelligt. Nogen steder er det indvendig mål, og andre steder er det udvendige mål.



Du Kaj,

Rør til skruede samlinger, som vandrør for eksempel, laves i tomme mål (inch) men det er dog yderdiametern der er fastsat - ellers passer gevindet ikke. De laves i forskellige styrker, hvor godset bliver tykkere til højere tryk, men det er det oprindelige tomme indre diameter der bliver mindre ved højere tryk. Her i Europa bruger vi stadig de gamle tomme målsrør, men vi kalder dem bare noget i mm

Tynde rør (engelsk: Tubing) er nomalt målt i ID plus godstykkelse hvadenten målet er tommer eller mm. Det er det samme de fleste lande i verden.


......bare for en ordens skyld.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 14:52 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Det er muligt at problemet for bryggeriet er opstået fordi anlæget stammede fra et tidligere Østblokland.
Under alle omstændigheder var der ikke noget der passede sammen.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 21:34 
Hej
Her et par hjemmegjorte udbygninger i form af diverse og lidt andet, anlægene er i slebet rundstål (stål 52) jeg har prøvet både med Hardox og Pantanax men det gjore ingen forskel.
Jeg smeder anlæg efter behov og bliver de slidte ryger de ud og et nyt svejses sammen.
Vedhæftet fil:
112.jpg
Vedhæftet fil:
anlæg 1.jpg
Vedhæftet fil:
anlæg 2.jpg
Vedhæftet fil:
land 12.jpg
Vedhæftet fil:
landbor.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Senest rettet af dc-olduser 04 jun 2008, 22:08, rettet i alt 2 gange.

Top
  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 21:38 
Vi fortsætter.Bemærk på det sidste billede at jeg kan komme helt om bag ved et emne med fuld Ø som er 60cm.
Vedhæftet fil:
mini.jpg
Vedhæftet fil:
picturealmind.jpg
Vedhæftet fil:
picturestump.jpg
Vedhæftet fil:
picturekrum.jpg
Vedhæftet fil:
Bemærk at jeg kan komme helt om bagved med et emne i bænken i fuld diametre Ø55 picturebagemne.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Senest rettet af dc-olduser 04 jun 2008, 22:01, rettet i alt 3 gange.

Top
  
 
Indlæg: 04 jun 2008, 21:44 
Her min extra anlægsholder til langdrejning og andet
Vedhæftet fil:
holdere.jpg
.I slipper ikke så let det er jo så moderne med spin så det syntes jeg lige i skulle have med selvom det ikke høre til emnet
Vedhæftet fil:
spin.jpg
Vedhæftet fil:
spin2.jpg
Det sidste billede er min Vacumadapter der skrues direkte ind i enden af motorakslen og forbindes med en slange fra mit udsuningsanlæg hvor der er indsat en 30mm studs på røret med en klapventil til åbne luk.det køre jo aligevel og røret går lige bag om bænken så det er så let at bruge og kan køre i dagevis uden varmeproblemer i forhold til en støvsuger som hvis det ikke er en af de gamle solide godt kan lide kvælningsdøden selv om de får lid tilskudsluft.Adapteren sidder altid på bænken da gennemboringen er så stor at min udstøderstang kan gå igennem samt andet specialværktøj hvor der er brug for hullet i akslen.
EM


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
  
 
Indlæg: 05 jun 2008, 07:14 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Så længe det ikke er til de specielle dele til selve bænken, men f.eks. til et solid bord/understel til bænken vil jeg anbefale konstruktionsstål, det kan bestilles i den lokale tømrerhandel.
Det er tungt og nemt at bikse sammen. Jeg har lavet mit bord/understel af konstruktionsstål og jeg kan stort set ikke selv løfte det.
Det kunne jeg heller ikke før jeg brækkede kravebenet ;)

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2008, 07:57 
Hej.
Hvis man står og skal bruge smålængder/stumper af jern til gør det selv projekter kan man få det til meget bilige penge hos en produkthandler find en der modtager fraklip fra produktionsvirksomheder (nyt stål ) der er længder op til en meter af alle mulige slags jern.
EM


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team