www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 11:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 mar 2019, 16:16 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 12 mar 2019, 16:06
Indlæg: 4
Er du interesseret i håndværk... og håndværkets historie??? - SÅ er bogen her skrevet til dig.
Med nutidens navere som udgangspunkt fortælles håndværkets historie levende og ægte og illustreres med over 360
fotos.
Bogen giver et indblik i navernes liv på valsen i vore dage, samt et langt blik tilbage på de vandrende håndværkeres og
håndværkets historie fra tidernes morgen.

Med formålet at uddanne og danne sig fagligt, personligt og kulturelt, er der stadig unge håndværkere, der rejser rundt i verden, med deres ”Hab und Gut” i en tøjbylt.
Uden mobiltelefon, computer, fast indtægt eller planer for dagen i morgen, adskiller de sig markant fra deres jævnaldrende.
De følger en mere end tusind år gammel tradition, der har rødder endnu længere tilbage. En tradition af stolte håndværkere, som vore dages håndværkere står på skuldrene af.

Sammen med sin mand, journalisten Morten Bergholt, har forfatteren fulgt de vandrende håndværkere i over 7 år, og har fået et sjældent indblik i deres normalt lukkede verden. Bogen er bygget op over det meget store materiale, som er resultatet af de mange års research.
Blandt andet sjældne videooptagelser af vore dages vandrende håndværkere, som kan ses via QR koder i bogen.
I bogens 2. halvdel rejser vi med håndværkerne igennem tiden fra menneskets opståen til idag.
Så snør traveskoene, grib vandrestokken, slip hverdagen og tag med på valsen.
Den kan købes her: http://www.forlagetklithedegaarden.dk/n ... rkere.html


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 mar 2019, 20:26 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Bogen er sikkert spændende, men dette er ikke stedet at markedsføre den. Kedeligt at nogen vælger forum som markedføringsplatform, håber indlægget bliver slettet. :(

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 mar 2019, 21:12 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 12 mar 2019, 16:06
Indlæg: 4
Hej Cold Hawaii
Jeg tænker, at den er ligeså relevant for folk med interesse i de gamle træfag eks. drejerarbejdet,
som det værktøj, træ og andre materialer der bliver solgt på sitet.
Uden viden om håndværkets historie er håndværket rodløst!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 mar 2019, 21:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg er faktisk enig med Suzi - på trods af, at det selvfølgelig er en reklame.
Jeg er ikke sikker på, at den vil blive omtalt eller anmeldt et andet sted, hvor jeg måske ville se det - men her på forum er der nok mange interesserede.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 mar 2019, 22:04 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 12 mar 2019, 16:06
Indlæg: 4
Hej Niels

Ja det er en reklame:)
For 7 års ubetalt research og arbejde, og en personlig investering
på over 120.000 kr for at få trykt denne bog, som jeg syntes er nødvendig,
for at få folk til at forstå, hvor vigtigt håndværk er for os som mennesker og samfund.
Derfor fortæller jeg om den, på alle de sites, hvor håndværksinteresserede
folk har deres "gang".
Så det er altså ikke reklame for at tjene kassen, men for at få bogen ud til de rette
interessenter.... ganske enkelt fordi jeg brænder for håndværkets historie, ligesom I
brænder for håndværket selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 mar 2019, 08:31 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Som jeg har skrevet tro jeg det er en god bog, men et forum som dette er ikke en reklamesøjle, og en anvendelse som sådan kan nemt være med til at ødelægge forum.
Sitet har i forvejen problemer med lidt aktivitet, og hvis det skal fyldes med reklamer, er jeg bange for at vi risikerer at de sidste står af.

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 mar 2019, 15:11 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Der er nogle personer, der med interesse har fulgt nogle navere i en årrække. Nu er der så kommet en bog ud af det. Denne bog vil helt sikkert interessere mange trædrejere. Jer har intet imod, at blive gjort opmærksom på bogens eksistens her på dette forum. Og som Niels skriver ville jeg sikker ikke blive opmærksom på bogens eksistens andet steds.
Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 mar 2019, 15:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Som et kuriosum kan jeg fortælle, at da man på Hjerl Hede for en 4-5 år siden skule afholde et internationalt Naver Træf, rettede man henvendelse til mig og min arbejdsplads - Design- og Håndværksefterskolen i Skjern - og spurgte, om vi ville hjælpe med et projekt.
Man havde , i anledning af træffet, lånt diverse naver"ting"; sølvbeslåede stokke, naverbøger mm, som man gerne ville udstille, men så de var rimeligt beskyttede mod tyveri.
Opgaven gik ud på at bygge et bindingsværkshus - ganske vist uden murværket kun med en antydning af tag, men et hus, hvor de lånte (værdi)genstande kunne udstilles.
Jeg havde 10 elever med, og på 3 dage byggede vi et hus på 4 gange 6 meter med 42 tap-samlinger med sav, stemmejern og borsving.
Dejlig opgave, flot og brugbart resultat og en meget træt lærer bagefter.

Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 mar 2019, 15:53 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 12 mar 2019, 16:06
Indlæg: 4
Hej Nils
Ja og den Navercamp er velbeskrevet i bogen med fotos osv.... ligesom det også
er nævnt, at DHEs elever opbyggede naverhulen i forhallen...... Navercamp var nemlig
mit projekt, og en del af den måde, hvorpå min mand og jeg har indsamlet materiale
til bogen:) Tak for et fint samarbejde dengang:)
Iøvrigt er det lykkes mig, at få optaget Navertraditionen på listerne over Immaterielle
bevaringsværdige kulturarv både i Danmark og i Norden:)
Se her:
https://www.nordicsafeguardingpractices ... tradition/

https://levendekultur.kb.dk/index.php/N ... asread=899

og så er der nyheder omkring naverne på denne FB side:

https://www.facebook.com/Navercamp-De-v ... 156488207/

Jeg afholder et foredrag om Navertraditionen i næste uge på onsdag d. 20.3 kl. 19 på Dejbjerglund Efterskole

Mvh. Suzi


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team