www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 00:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Esbjerg
Hej.
Jeg er helt ny med det her drejning, men jeg er bidt! Og det giver mig lidt problemer, idet jeg har mega svært ved at finde noget træ at dreje i. Og jeg syntes ikke at de ting jeg kan finde her på nettet er så optimalt( det kan også bare være mine elendige skills til søgning), især da jeg leder efter birk. Kan ikke finde emner der er brede nok, gerne Ø10-15 cm.
Så er der nogle af jer der kan hjælpe. Der selv har noget træ, kender en sælger eller et savværk der lige er stedet. Så vil jeg rigtig gerne høre fra jer, jeg er selvfølgelig villig til at betale det, det nu engang må koste.

Venlig hilsen
Mads

PS. Man burde vide at man fik denne hobby for 1 år siden, så ville det her jo ikke være er problem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Du ska bare være lidt vågen og se dig om. Der er masser af træ i brændestakke, fældede havetræer, kommunens trimning af vejtræer osv. Birk er OK, men der er mange andre mere interessante træsorter - især til at begynde med.

Endeligt er er nok en lokal drejer eller to, som vil donere et par stumper og give dig nogle tips. Efterhånden bliver problemet det modsatte - du får samlet mere træ end du har tid til at dreje.

Tag med til Hedensted den 25. Der kan du nok få tiltusket dig lidt at tage med hjem - Peter vil nok sælge dig nogle stykker der er mere end du kan klare for en rimelig penge.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Geografisk sted: Esbjerg
Var også min plan at gå efter sådanne steder som du nævner, men det er jo ikke tørt træ der.
Grunden til at jeg leder efter birk, er fordi jeg gerne vil forsøge mig med at lave krus. Og den "opskrift" jeg har kigget på, siger at det bedste hertil er Birk. Kan det passe?
Og hvad er det der sker d.25?

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Felding syd for Herning
Spaanemager skrev:
Var også min plan at gå efter sådanne steder som du nævner, men det er jo ikke tørt træ der.
Grunden til at jeg leder efter birk, er fordi jeg gerne vil forsøge mig med at lave krus. Og den "opskrift" jeg har kigget på, siger at det bedste hertil er Birk. Kan det passe?
Og hvad er det der sker d.25?

peters drejeri skrev:
Der er udsigt til kaffe på kanden og rundstykker
Som altid starter vi omkring kl. 10,00 og til energien ikke tillader længere
Hvis nogen har nogle emner det kunne være sjovt/spændende eller bare oplysende så sig endelig frem. Der vil være emner der vil gentage sig, men da vi nu har været samlet nogle gange vil mange ting godt kunne tåle en gentagelse.
Kaffe og rundstykker 10,00
Øl og vand 5,00
Godt humør et krav
Der kan byttes træ/værktøj gode ideer og alt andet mellem himmel og jord

På godt gensyn
Peter

viewtopic.php?f=7&t=7560

Godt at høre du er kommet igang efter kurset Mads, jeg selv er ved at være køreklar med drejebænken jeg købte derinde, så nu mangler efterhånden bare pladsen :-)

Mvh. Claus

Ny bruger

Geografisk sted: 8762 Flemming
Hej jeg er ny her i dette forum.

Du kan ringe til Gert Bruntse han har en lille savværk, han har bøg. eg. ask, kastanjer, valnød,
jeg har lige fået eg, kirsebær, maribelle, valnød og noget rødt træ han ikke vidste hvad var. det gav jeg kun en hund for
Det koster ikke meget
Han bor i 8762 Flemming telefon 61693815

Hilsen Ejvind

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]