www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 aug 2026, 19:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Job søges
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Glumsø
Hejsa

Kender jeg nogen som evt. kender nogen der mangler en "træmand" eller evt. en voksenlærling som snedker???

Mvh Thomas Pedersen

lille spån

Geografisk sted: Holstebro
Du kan snakke med en af erhvervsskolerne om at uddanne dig til snedker, med mindre du vil være orgelbygger så bliver det maskinsnedker. Hvis du er interresseret i håndværket så står du får dig selv, for så vidt jeg ved er der ingen snedkere tilbage i landet der arbejder med håndværket. Men du kan gøre som jeg er igang med, at tage uddannelsen i egne hænder. Internettet er en guldgruppe for informationer. Youtube har tonsvis af selvudnævnte træguruer, jeg har fået utroligt meget ud af at følge Paul Sellers og hans woodworking masterclasses på nettet, et af hans mottoer er, det handler ikke hvad du laver, men hvordan du gør det.

Og som alting i livet så handler det om træning, træning og træning, øvelse gør ikke mester, men det gør en bedre.

I maskindelen er Mathias wandal(?) der driver woodgears på youtube ret spændende, han bygger selv sine maskiner og rører aldrig et håndværktøj andet end når maskinerne skal justeres.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Hjørring
Hej Thomas

Der findes faktisk 2 snedker uddannelser - møbelsnedker og bygningssnedker.
Du kan måske få en lærekontrakt som voksenlærling, det afhænger af, hvilken uddannelse du har?
Henvend dig på den lokale tekniske skole, der kan du få oplysninger om uddannelsesforløbet, og om hvilke virksomheder der findes i dit område.
MVH
Svend Erik

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Anders7500 skrev:
Du kan snakke med en af erhvervsskolerne om at uddanne dig til snedker, med mindre du vil være orgelbygger så bliver det maskinsnedker. Hvis du er interresseret i håndværket så står du får dig selv, for så vidt jeg ved er der ingen snedkere tilbage i landet der arbejder med håndværket. Men du kan gøre som jeg er igang med, at tage uddannelsen i egne hænder. Internettet er en guldgruppe for informationer. Youtube har tonsvis af selvudnævnte træguruer, jeg har fået utroligt meget ud af at følge Paul Sellers og hans woodworking masterclasses på nettet, et af hans mottoer er, det handler ikke hvad du laver, men hvordan du gør det.

Og som alting i livet så handler det om træning, træning og træning, øvelse gør ikke mester, men det gør en bedre.

I maskindelen er Mathias wandal(?) der driver woodgears på youtube ret spændende, han bygger selv sine maskiner og rører aldrig et håndværktøj andet end når maskinerne skal justeres.

Arrrh. Er det ikke lige lidt overdrevet at sige at der ingen snedkere er tilbage der arbejder med håndværket?? Jeg går på et værksted med 6 dygtige svende som alle håndtere håndværket til UG. Og de 4 lærlinge vi har har alle en yderst stor gejst for at lære håndværket at kende.
Internettet kan man lære meget af, men at arbejde på et snedkeri med fagudlærte folk, lære man en del om den tradition der stadig ligger i krogene.
Men selvfølgelig, hvis håndværket er at lave maskiner som Mathias Wandal så er der jo nok en ny generation af "snedkere" på vej, som selv laver maskinerne med deres ingeniør baggrund i lommen, og så må vi vel kalde de "gamle snedkere" for uddøende.

Andreas

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Andreas

Det lyder rigtig positivt. Man kan nemlig godt få på fornemmelsen at det gamle håndværk er ved at uddø og ligger i sine sidste krampetrækninger.

Med al respekt for Mattias Wandel og for hans forskellige projekter, så er der ikke meget af det jeg har set fra hans hånd der har noget med traditionelt snedkeri at gøre. Han er en virtuos til at indstille maskiner og betjene dem, men jeg har endnu ikke set ham håndtere noget så simpelt som et stemmejern. Jeg vil dog ikke påstå jeg har set alle hans videoer, så jeg kan gøre ham uret.

Jeg har set ham lave en kasse, men den kan i mine øjne ikke kvalificere sig som finsnedkeri.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

lille spån

Andreas, jeg har kun kendskab til tømrere der også kalder sig for snedkere fordi de i ny og næ renoverer en komode eller har god erfaring med at få døre til at passe i skæve åbninger, men det gør ikke en snedker i mine øjne. Jeg vil ikke påstå at der ikke findes dygtige håndværkere derude, det er bare den sørgelige realitet i at hvis man vil konkurrere på markedet så er maskiner svære at undværre, det er der jeg mister interessen for uddannelsen - jobbet findes ikke, så findes uddannelsen heller ikke, heller ikke selvom den hedder det samme.

Francesco sagde: Den som arbejder med sine hænder er en arbejder, den som arbejder med sine hænder og sit hoved er en håndværker, den som arbejder med sine hænder, sit hoved og sit hjerte er en kunstner. En snedker er en kunstner i mine øjne, indtil han samler en overfræser op.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Nu synes jeg det lyder til at du snakker som du har forstand til, Anders.

Pas lige på at din manglende erfaring kombineret med din lyst/trang til at udtale dig, ikke resulterer i forkerte råd. Du er på vej til det i et par andre tråde her på forum.
Det er da prisværdigt at ville hjælpe og vejlede andre, men lad lige være med at udtale dig så skråsikkert, hvis du ikke har noget at have det i.

Hvor er det lige at sammenhængen mellem kunst og maskiner ikke eksisterer for dig? Jeg kan da godt vise dig et par (maskin)drejere, jeg ville kategorisere som kunstnere. Og man kan vel også være en kunstner med en overfræser? Og man er vel ikke nødvendigvis en kunstner, bare fordi man ikke samler en overfræser op?
Håndlavet er ikke nødvendigvis lig med kvalitet.

lille spån

Jeg taler ud fra min personlige overbevisning, det synes jeg fremstår helt tydeligt, hvad man ligger i det er op til hver enkel.
Jeg er helt enig med dig i at man ikke er kunstner fordi man ikke bruger maskiner, men selv børn laver kunst, det er blot et spørgsmål om entusiasme hævet til et sjæleligt niveau, det kan sagtens gøres på maskine. Kunst er subjektiv og for mig er det et håndværk der brænder. Jeg er også en analog fyr i en digital tid.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
Dette er træ, og kunst ..

Men da det er lavet med en motorsav, holder det så op med at være kunst Anders ? ;)

Billede

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Anders7500 skrev:
Francesco sagde: Den som arbejder med sine hænder er en arbejder, den som arbejder med sine hænder og sit hoved er en håndværker, den som arbejder med sine hænder, sit hoved og sit hjerte er en kunstner.

Hvem er den der Francesco?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
OK, så har vi osse haft Frans af Assisi ind under
køb, salg, søges - selv om det nu nok var en vis
Louis Nizer i USA, der kom med ordene.

En tråd med mange krøller på.

Held og lykke med jobsøgningen.

VH, Lars

spånbunke
Brugeravatar

Jo tak :D :D

Ja men der da meget sjovt at se hvor tråden fører hen ;)

lille spån

Xang, det er bestemt flot lavet. Jeg ville synes det var en flot skulptur at stille i en rundkørsel i stedet for en stor klump granit. Men ville jeg køre væk fra vejen for at se den? Bestemt ikke. Kunst er subjektiv, dvs. en mands skønhed kan være en anden mands byld i bagdelen, ikke alle kan lide det samme og hvis det ikke rører noget inden i den der oplever det så er det ikke kunst for vedkommende.

Æstetik er en oldgammel diskussion og jeg tvivler på at vi kan finde en afgørende definition på den her. Jeg har set glæden i øjnene på mennesker der har fået en Kahler vase eller en George Jensen lysholder, de oplever at være en del af en kultur og det har skabt en glæde for dem der kun kan tilskrives kunst, selvom jeg aldrig ville eje hverken den ene eller den anden, og anser det for dårlig smag og så langt fra kunst som en æstetisk genstand kan komme, så til hver man sit. Hvor mange vil kalde Uwe Max Jensen en kunstner for kun at skide på AroS' toilet i en uge? Eller for at bringe sit eget pis i kog (bogstaveligt talt)? Ikke mange, men han oplever det anderledes og der er nogen der får mere ud af det end blot et foragtet grin. Stærkt lugtende subjektiv kunst.

Stig, Fracesco er en katolsk helgen fra det 12. åhundrede. Men jeg må indrømme at DenKedelige har ret, det er ikke hans udtalelse men derimod en af den benævnte amerikanske advokat. Det ændrer imidlertid ikke på ordene.

Men skal vi prøve at dreje tråden tilbage på sporet? Er der nogen der kender en der mangler en træmand eller en snedkerlærling?
Uden at give flere "halvbagte" råd så kan du prøve http://www.ug.dk og kigge indenfor skov området, der er mange interessante erhverv at få under trækronerne, ved ikke om det er sådan noget du mener med "træmand".

spånbunke

Geografisk sted: Hundested
Det glæder en gammel (bygnings) snedker at der stadig er nogen med interesse for faget.
Du har udover alm. bygningssnedkerarbejde mulighed for bruge uddannelsen til mange jobs (det gjorde jeg ).

F.eks. Bådbyggerier vil gerne have snedkere til apetering af både.
Teater / filmselskaber bruger snedkere til kulisser
Jobtræning / revaliderig
Køkkenmontør
M.m.

Altså hvis du er kreativ er der masser af jobmuligheder med et svendebrev i baglommen.

Idag er der en grunduddannelse indenfor snedkeri - med overbygningerne : Bygningssnedker- maskinsnedker-møbelsnedker- orgelbygger.

Håber du tager en træuddannelse af en slags. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Anders7500 skrev:

Uden at give flere "halvbagte" råd så kan du prøve http://www.ug.dk og kigge indenfor skov området, der er mange interessante erhverv at få under trækronerne, ved ikke om det er sådan noget du mener med "træmand".

De tager ca 300 elever ind på Skovskolen i år, udelukkende på Skovarbejderuddannelsen.

Der er lærepladser til ca 50 og et reelt markedsbehov på måske 20.

De tager i den grad pis på de håbefulde unge mennesker, når de foregøgler dem en fremtid " Under trækronerne".

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Ja der bliver da også engang imellem uddannet en modelsnedker.
Som håndsnedker bruger man små maskiner og er man rigtig skruet sammen kan man lave ting med hjælp fra en overfræser som selv producenten ikke troede var mulig.
Det med om det er kunst efter min mening er der meget af den såkaldte kunst det har ikke en sk-- at gøre med håndværk, men der er kunsten at sælge ????, så kims ikke af at kunne bruge de småmaskiner.
Og en anden ting de fleste firmaer har ikke råd til at have sådan en filantrop gående, det er kun meget få møbelsnedkerrier så som Rud Lauersen og måske Skovby der eg par stykker der ikke bruger maskiner.

spånbunke
Brugeravatar

Nu tager jeg så min gamle uddannelse i brug igen da jeg skal til at arbejde som Cykelsmed noget jeg ikke har arbejdet med i 15 år så det bliver spændende at se om jeg kan huske noget :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Held og lykke med det.

Vh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

spånbunke
Brugeravatar