www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 08:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Randers
Hej. Er der en der ved hvor jeg kan købe lidt billige jern evt. nye?
Har set de har et sæt hos Primusdanmark med 8 jern til 243,75,-, men de er pt udsolgt.
Er ny i det med at dreje,så det skal ikke være dyrere jern vi taler om.
Evt. brugte der er slebet og klar til brug.

Mvh. Dennis

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Selv om du er nok så sparsommelig, er det alligevel nok at anbefale at du tager et kig på f.eks Promats hjemmeside, hvor de har nogle gode drejejern sæt til salg (Hamlet hvis jeg husker rigtigt), eller Sminge.dk (og sandsynligvis andre).

Ud over at bænken kan dreje rundt, er drejejern en så vigtig og integreret del af fornøjelsen, at man lynhurtigt bliver gevaldigt afhængig af jern af god kvalitet.

jeg sliber ofte mine egne skrabere af gamle file, som bliver udglødet og genhærdet. De er ganske udmærkede, men "gammeldavs" stål slides unægtelig hurtigere end HSS stål.

Som jeg syntes at huske, havde promat også nogle brugte - og billige drejejern til salg på et tidspunkt, måske var det en mulighed.

God fornøjelse og godt nytår.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
i bauhaus har de nogle af mærket kirschen, det er hss stål så helt skidt er de ikke.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

spånbunke

martin_r skrev:
i bauhaus har de nogle af mærket kirschen, det er hss stål så helt skidt er de ikke.

Var i Bauhaus idag i Randers,og de har ingen Jern.
Ville bare være rart med et sted i eller omkring Randers, hvor jeg ku se dem inden køb?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kan kun sige de har dem i min Bauhaus. lidt trist Jeg fik lokket dig der over. Ashley illes i England har nogle ganske fine jern til en fornuftig pris.

en spindle gouge, en bowl gouge og evt en skraber så er du vel ikke helt på afveje.

spånbunke

martin_r skrev:
Kan kun sige de har dem i min Bauhaus. lidt trist Jeg fik lokket dig der over. Ashley illes i England har nogle ganske fine jern til en fornuftig pris.

en spindle gouge, en bowl gouge og evt en skraber så er du vel ikke helt på afveje.

Hvad er det for en Bauhaus? For hvis de har dem der, burde dem i Randers jo ku få dem sendt derfra.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Nicolaisen, du siger ikke hvad du vil dreje??

Som nybegynder er det efter min mening en fejl at købe billige (=dårlige) jern. Det er så meget nemmere at lære med noget ordentligt værktøj - og så sparer du at købe nyt når du finder ud af det.

Du behøver kun:

½" V-type Bowl Gouge.
Afstikker
Rundnæset skraber - helst 3/4", men ½" er OK.
3/4" skrubstål - brug det IKKE til skåle.

..............og så skal du lige lære at slibe dem rigtigt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jeg kan godt forstå at man som begynder er lidt varsom med at anvende sine surt sammensparede skillinger til noget som måske alligevel ikke har nogen interesse. Jeg kan ikke udtale mig mur- og nagelfast om det sæt du har kik på. Men du får 8 jern til mindre end hvad flere af vore velrenomerede forhandlere tager for ét jern af god kvalitet. Jeg vil derfor tillade mig at tvivle på at kvaliteten af de 8 jern er god nok til at du kan afgøre om du virkelig har lyst til at dreje.

Det var måske en bedre ide at bruge lidt penge på et kursus eller to inden du kaster dig ud i nogen investering i maskiner og værktøj. Personligt har jeg været på to kurser som begge har været en virkelig fornøjelse. Der fik jeg for det første god instruktion i at anvende både drejebænk og flere forskellige tilhørende værktøjer, og for det andet fandt jeg ud af at jeg virkelig gerne vil dreje. Dermed er jeg også mere afklaret omkring køb af drejebænk og drejejern, samt hvilken effekt indkøbet af disse ting vil have på min bankkonto. Indtil videre har jeg ikke købt noget for pengekassen er lidt for tom.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

spånbunke

BowAndFiddle skrev:
Jeg kan godt forstå at man som begynder er lidt varsom med at anvende sine surt sammensparede skillinger til noget som måske alligevel ikke har nogen interesse. Jeg kan ikke udtale mig mur- og nagelfast om det sæt du har kik på. Men du får 8 jern til mindre end hvad flere af vore velrenomerede forhandlere tager for ét jern af god kvalitet. Jeg vil derfor tillade mig at tvivle på at kvaliteten af de 8 jern er god nok til at du kan afgøre om du virkelig har lyst til at dreje.

Det var måske en bedre ide at bruge lidt penge på et kursus eller to inden du kaster dig ud i nogen investering i maskiner og værktøj. Personligt har jeg været på to kurser som begge har været en virkelig fornøjelse. Der fik jeg for det første god instruktion i at anvende både drejebænk og flere forskellige tilhørende værktøjer, og for det andet fandt jeg ud af at jeg virkelig gerne vil dreje. Dermed er jeg også mere afklaret omkring køb af drejebænk og drejejern, samt hvilken effekt indkøbet af disse ting vil have på min bankkonto. Indtil videre har jeg ikke købt noget for pengekassen er lidt for tom.

Jeg har købt en bænk, en Jet 1014 med div. udstyr til.
Jamen jeg vil jo gerne kunne dreje skåle, lysestager, penne, Andekald osv.
Altså er tingende jo af mindre kalibre, da maskinen også begrænser størrelsen, hvilket er fint for mig til
jeg har lært det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er Bauhaus i Ishøj. mit første jern var derfra, bruger det stadig men dog sjældent efter jeg har købt bedre jern. som flere siger pris og kvalitet=glæde hænger sammen. som jeg selv har erfaret, så er bænken Det billigste, udstyret der efterhånden bliver tilkøbt overstiger langt prisen for bænken.

spånbunke

Hej

Er selv fra Randers, og kommer ofte i bauhause, og de har drejejern :P

spånbunke

nicolaiC skrev:
Hej

Er selv fra Randers, og kommer ofte i bauhause, og de har drejejern :P

Ikke Bauhaus i Randers

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
har vært der et par. gange og de har de haft drejejern og billedskærejern
men de er i hverte fæle i tilst har set dem for 2 dage siden
hilsen allan

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland; Randers
Var i BauHaus i Randers i dag og de har de nævnte jern fra Kirschen på hylden.
Men jeg tror de bliver for store til det du skal lave. Prøv at sende en SMS eller kig forbi kælderen ved lejlighed. Så kan jeg prøve at komme med et bud på hvad jeg syntes vil passe til Jeres projekt. Som de skriver ovenfor er det bedre at starte med få, men gode jern.

Allan Mogensen

"If you do it right, it will last forever."

spånbunke

allmog123 skrev:
Men jeg tror de bliver for store til det du skal lave. Prøv at sende en SMS eller kig forbi kælderen ved lejlighed. Så kan jeg prøve at komme med et bud på hvad jeg syntes vil passe til Jeres projekt. Som de skriver ovenfor er det bedre at starte med få, men gode jern.

Hej Allan.
Ok jeg må prøve at kører ud til Bauhaus IGEN IGEN, har også lige ringe til den i Tilst, og fik samme svar som da jeg var i Randers.
Det er ikke kun små ting jeg skal dreje, så vil lige se dem an, ellers får du lige et kald, for så må jeg komme ud og få lidt proff. hjælp ;)

spånbunke

Nikolajsen skrev:
allmog123 skrev:

Hej Allan.
Ok jeg må prøve at kører ud til Bauhaus IGEN IGEN, har også lige ringe til den i Tilst, og fik samme svar som da jeg var i Randers.
Det er ikke kun små ting jeg skal dreje, så vil lige se dem an, ellers får du lige et kald, for så må jeg komme ud og få lidt proff. hjælp ;)

Så er der købt jern, og de havde dem sku i Bauhaus i Randers.
Efter jeg havde spurgt dem flere gange hvor svaret var nej kørte jeg derud i dag, hvor jeg selv søgte i gangene, og ganske rigtig
havde de masser af jern, også i de str. jeg kunne bruge.
Syntes bare det er for dårligt at man ringer og kører rundt til Bauhaus butikkerne, og får det samme svar ( Nej vi har haft dem engang, men har dem ikke mere) Og så hænger de sku i butikken :evil: Utrolig dårlig service....

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er nok ikke lige personalet som har opfundet maskinen til at bøje bananer!

spånbunke

martin_r skrev:
Det er nok ikke lige personalet som har opfundet maskinen til at bøje bananer!

Nej de kalder dem skærestål

spånbunke

allmog123 skrev:

Hvad hedder jernet i bruger til at dreje skåle med?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]