www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Farsø - Nordjylland
Hejjeg har lige anskaffet mig en sådanne drejebænk, men jeg synes at den kører noget langsom, den har en max hastighed på kun 1100 rpm, er der en måde at gøre den hurtigere på? Jeg har set flere af samme model der kører væsentlig hurtigere. Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Hvor mange omdrejninger har motoren? Den kan jo være blevet skiftet ud med en langsom motor i sit tidligere liv.

Ny bruger

Det tror jeg ikke rigtig, fordi på det diagram der sidder på bænken magen til dette http://www.google.com/imgres?q=hdm+1000 ... yO3OBQPR(B)%252Bkg~~48_20.JPG&w=451&h=600&ei=m0uVUIR_yNO0BvmmgNAM&zoom=1&iact=rc&dur=420&sig=107205031723544202609&page=2&tbnh=157&tbnw=117&start=28&ndsp=40&ved=1t:429,r:23,s:20,i:197&tx=45&ty=102 står der nemlig 1100 som max, så jeg tror det er rimlig orginalt.

håbløs træ krammer

Så er løsningen en frekvensomformer hvis motoren er trefaset eller et andet sæt remhjul hvis der er plads.

Ny bruger

Det er ikke plads til andet remhjul. eller så skal det lavet om på noget afskærmning. men fortæl mig lidt mere om den frekvensomformer.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Så vidt jeg har kunnet finde, så er Beckum Electra hdm1000 til 230 v, og der må være mulighed for at ændre omdrejningstallet ved at skifte kileremmen mellem flere spor, jeg fandt et sted, hvor der var nævnt 4 forskellige hastigheder, har du set efter hvordan overførslen fra motor til spindel sker?
Hilsen Erling_j

Ny bruger

Ja der er 4 'gear' på den men det laveste er omkring300 omdrejninger og det højeste er som sagt 1100. og der er ikke plads til at sætte større hjul på.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Emil, det lyder som om noget er helt galt.
De omdrejningstal lyder helt forkerte til en drejebænk.
Også jeg har prøvet at google modellen, og her
http://www.quoka.de/handwerk-hausbau/geraete-maschinen/c2925a94994429/elektra-beckum-drechselbank-hdm1000.html
står den beskrevet som havende 4 hastigheder: 700, 1100, 1600 og 2200 omdrejninger.

At der så også står at den har et "Gleichstrombetreib" tør jeg slet ikke oversætte.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Lars

Det er noget med jævnstrømsdrift . . . tror jeg

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jo, Jørgen, så langt kan jeg godt overskue det med jævnstrømmen :D
Det er nærmere konsekvenserne for Emils maskine, jeg tænker på.
Hvis det var en 400V AC-motor, ville jeg spontant have skudt på at én af faserne
var futtet af, når det hele kører så langsomt.

Men lad hellere nogen af de el-kyndige komme med et kvalificeret bud.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis en af faserne var futtet af og der fortsat blev kørt med motoren så vil viklingerne i motoren brænde over = motoren står af!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Ny bruger

Jeg tænker lidt at grunden til at min maskine kun kører med 1100 rpm hvilket jeg er meget sikker på er normalt pga div diagrammer på maskinen. Er at den kører på 220v, og de maskiner der tager 2200rpm kører med 400v. Hvis det er tilfældet kan man så sætte 400v til den uden problemer?

håbløs træ krammer

Hvor mange omdrejninger står der på motorens mærkeplade?

Ny bruger

Det kigger jeg lige på i morgen. så knipser je g også lige et par billeder af dyret ;-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du skal vide 100% hvad du gør når du ændre på opsætningen, tror måske at en timebetaling til en elektrikker vil være rigtig godt givet ud. Du skal have styr på stjerne/trekant tilslutning, hvilket ikke er helt lige til. Jeg taler af erfaring, det kostede en elektromotor!!!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Ny bruger

Der er ikke stjerne trekant på den. kun on / off

Bjerg af spåner

Hej Emil!
Forstår jeg dig rigtigt, at diagrammet på bænken siger 1100 omdr/min som max?
Hvis dette er tilfældet, så er der kun den mulighed, at ændre remskiverne, enten en større på motoren eller en mindre på spindlen, normalt er remskiver af samme størrelse begge steder, blot vendt modsat, så remmen passer til alle gear'ene.

Med hensyn til strøm:
Jeg går også ud fra, at den kører på strøm fra en almindelig stikkontakt med 230 v.
Hvid det var en motor til 3x400 v vekselstrøm ville den ikke kunne starte på 1 x 230 v.
Jeg tror ikke, at motoren på en eller anden måde er defekt, så ville den ikke kunne starte.
Inden du roder for meget med din motor, skal du se hvad der står på motorens mærkeplade, hvis der er en sådan.
Derefter se i klemkassen på motoren, hvor mange klemmer er der? Tag et billede af dem.

Muligheden at den er til 1 x 400 volt tror jeg ikke på, en vekselstrømsmotor vil køre med et bestemt omløbstal, afhængig af frekvensen, og den er her i europa 50 Hz, hvis den får for lidt spænding, kan den ikke belastes ret meget, men omløbstallet er det samme eller motoren går i stå, og brænder sammen.
Hilsen Erling_j
Hvis du udfyldte din profil med hjemsted, er der sikkert en i nærheden som kan råde dig bedre.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jeg har i hvert fald svært ved at tro på at en forholdsvis moderrne stationær maskine kører med jævnstrømsmotor. Men, jeg kan muligvis lade mig overbevise af klare fakta om det modsatte. :)

Det kan selvfølgelig være en universalmotor som kan køre på begge dele. Fordelen ved sådan en fyr er bl.a. at den er nemmere at styre omdrejningshastigheden på. Meen alligevel, de bliver almindeligvis mest brugt i elektrisk håndværktøj.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

Ny bruger

Jeg skal som sagt nok tage nogen billeder af motor og "diagram". men det må lige vente til imorgen.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Rårup (Juelsminde-Horsens)
erling_j skrev:
Hej Emil!
Med hensyn til strøm:
Jeg går også ud fra, at den kører på strøm fra en almindelig stikkontakt med 230 v.
Hvid det var en motor til 3x400 v vekselstrøm ville den ikke kunne starte på 1 x 230 v.

Og stikket passer nok heller ikke ;)
Men ellers kan en trefaset motor ofte være beregnet til både 240 og 400 volt men det står på
den hvis den kan begge dele. Og hvis den kan køre på 3x240 volt, så kan den også køre på
1x240 volt ved brug af en kondensator. I sådanne tilfælde vil den også kunne styres med en
frekvensomformer.

http://asger-p.dk/tredrejer/tredrejer.php
New program for storing clips, mails bookmarks and manipulating clip text.
See the Video: http://asger-p.dk/software/macromenu.php#QuickTour

håbløs træ krammer

Asger--P skrev:
Men ellers kan en trefaset motor ofte være beregnet til både 240 og 400 volt

Der er en lille misforståelse her.
En trefaset motor kan forbindes så hver spole er forbundet mellem NUL og fase. Det giver en effektiv spænding over spolen på 240V. Det kaldes en stjernekobling.
Ellers kan den forbindes i trekant. Her er de tre spoler forbundet med hinanden, og NUL er slet ikke forbundet. Det giver en effektiv spænding på op mod 380V.

Der er motorer, der kan forbindes på begge måder. Det har især betydning for hvor meget strøm der trækkes under start. I stjernekobling trækkes der ca 2.5 gange driftstrømmen (motorens A), mens der i trekant trækkes ca 6 gange driftstrømmen.
Hvis man starter motoren i trekant-kobling trækker man altså ikke så hårdt på sikringerne mens den til gengæld starter langsommere op. Når den er i rotation kan man let koble over til trekant, hvorefter man har den maksimale trækkraft.
De 240/400V man ser på motorer er et spørgsmål om hvor høj spændinger er inde i motoren på den enkelte spole, ikke om hvilke spændinger man kan koble på dem.

Ind til dit hus går der (formodentlig) tre 240V ledninger og en NUL. Det er først når man måler forskellen på to faser, at der er tale om 380V, lidt ligesom du med to 1.5V batterier kan opnå 3 V ved at lægge dem i serie. Faserne er forskudt 120° mens batterierne er "forskudt" 180°. Derfor får du ikke 480V men kun 400 ud af at måle mellem to faser, mens batterierne i serie er dobbelt op.

Ny bruger

så kom der (efter meget besvær med at få billederne komprimeret nok). Billeder af maskinen håber der kommer en løsning.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer

Det er en moderne kondensatormotor.
Spolen til højre er drift-spolen, mens den vandrette u bunden er startspolen.
Kondensatoren forskyder fasen med 120°, så afhængigt af om den er forbundet den ene eller anden vej vil startspolen trække ankeret rundt den ene eller anden vej.
Jeg tror ikke på, at du kan koble den på Birgers frekvensomformer, men jeg kan tage fejl.

Men det øverste remhjul har da et ganske stort mindstehjul. Du kan sagtens finde et remhjul, der har et mindre hjul som det mindste. Hvis det bliver mindre bliver omkredsen kortere og omdrejningstalet stiger.

Ny bruger

okay, jeg synes det er lidt besynderligt, at selv i højeste gear er den egentlig gearet ned. Men hvor kan man finde et mindre hjul.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Fra dine fotos at "gætte" ser det for mig ud til at:

1: Motoren kører 1350 o/min
2: Den er dimminsioneter til at køre de 4 forskellige hastigheder som skiltet på blokken angiver, og her er 1100 o/min max.

jeg ved der er andre her på forum som har/har haft en Elektto begum magen til, måske de kan bringe lidt mere lys over sagen. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 06 nov 2012, 00:48, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer

Emil Nymand skrev:
Men hvor kan man finde et mindre hjul.

http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/MULT ... LLEYS.html
Du skal have et par, som passer sammen.
Mål dine aksler, det kan være nødvendigt at bore hullet op og rømme en ny notgang.

Alternativet er at skifte motoren ud med en lidt kraftigere 3-faset motor, og så købe frekvensomformeren af Birger (eller finde en anden på nettet). Her skal du også kende diameter på din nuværende motors aksel, så du kan få en, der passer. Mit gæt er, at din motor har en 16 mm aksel. En 750W motor har typisk 19 mm og større motorer 24 mm aksler, så der er meget at kigge efter.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Rårup (Juelsminde-Horsens)
ErlingSj skrev:
Der er en lille misforståelse her.

En trefaset motor kan forbindes så hver spole er forbundet mellem NUL og fase. Det giver en effektiv spænding over spolen på 240V. Det kaldes en stjernekobling.
Ellers kan den forbindes i trekant. Her er de tre spoler forbundet med hinanden, og NUL er slet ikke forbundet. Det giver en effektiv spænding på op mod 380V.

Jeg er ikke elektriker, men da jeg byggede min drejebænk med frekvensomformer fik jeg at vid af leverandøren af frekvensomformeren at det skulle stå på moteren at den kunne køre både 380/240 V som det ses på skiltet i det vedhæftede billede. (det er en 3x240V 10A frekvensomformer)
Det er absolut ikke alle mine trefasede motorer hvor det står på skiltet.

I al den tid jeg har bikset med maskiner har jeg aldrig set en trefaset motor hvor nullen bliver brugt på selve motoren, om det er stjerne eller trekant har altid afhængt af hvordan lusene blev sat, men det har altid kun været de tre faser der har været i brug.
Jeg mener elektrikeren plejer at sige: "man korslutter den ene side af de tre viklinger og på den måde frembringer man et fiktivt nul." Ikke at jeg nogensinde har forstået hvodan det kan lade sig gøre at lave et nul ved at kortslutte nogle ledninger og så ekke engang springe sikringen. :?

Så jeg forstår ikke når du skriver: "mellem NUL og fase", men måske mener du bare det der fiktive nul. ?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://asger-p.dk/tredrejer/tredrejer.php
New program for storing clips, mails bookmarks and manipulating clip text.
See the Video: http://asger-p.dk/software/macromenu.php#QuickTour

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Hej,

Som tidligere nævnt i tråden skal du ikke sætte en frekvensomformer på en kondensatormotor.

En trefaset motor kan været koblet i stjerne eller trekant.
I stjerne er motorens 3 viklinger bundet sammen i et fælles punkt, på den måde får hver vikling 220/240 volt.
I trekant får motorens viklinger 380 volt.

Hvis jeg var dig ville jeg lede efter en 3 faset motor og så forsyne den med en passende frekvensomformer. Check at spændinger passer.
Det er muligt i dag at få en frekvensomformer til 220 volt der kan lave 3 faset spænding.

Med hensyn til kileremsskiver så prøv f.eks at tage kontakt til Jens S. (bare Google navnet).
De kan hjælpe dig. Kender du diameteren på dine aksler og afstanden mellem kan de også hjælpe dig med rigtig remlængde. Vælg f.eks remskiver med taper-lock bøsninger. Så skal du ikke have den udboret, men kan montere uden videre.

Held og lykke med projektet.
Niels

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Hej,

Som tidligere nævnt i tråden skal du ikke sætte en frekvensomformer på en kondensatormotor.

En trefaset motor kan været koblet i stjerne eller trekant.
I stjerne er motorens 3 viklinger bundet sammen i et fælles punkt, på den måde får hver vikling 220/240 volt.
I trekant får motorens viklinger 380 volt.

Hvis jeg var dig ville jeg lede efter en 3 faset motor og så forsyne den med en passende frekvensomformer. Check at spændinger passer.
Det er muligt i dag at få en frekvensomformer til 220 volt der kan lave 3 faset spænding.

Med hensyn til kileremsskiver så prøv f.eks at tage kontakt til Jens S. (bare Google navnet).
De kan hjælpe dig. Kender du diameteren på dine aksler og afstanden mellem kan de også hjælpe dig med rigtig remlængde. Vælg f.eks remskiver med taper-lock bøsninger. Så skal du ikke have den udboret, men kan montere uden videre.

Held og lykke med projektet.
Niels

håbløs træ krammer

Asger--P skrev:
ErlingSj skrev:
Så jeg forstår ikke når du skriver: "mellem NUL og fase", men måske mener du bare det der fiktive nul. ?

Hvis du måler på ledningerne har du en NUL ledning og tre faser. Mellem hver af dem og NUL er der 240V.
Når du forbinder den ene ende på de tre spoler i en trefaset motor (stjerne) danner de et kunstigt nul-punkt. Forskellen mellem enderne på hver enkelt spole er 240V. Der er ingen forskel på spændingen mellem det fiktive nulpunkt og NUL ledningen, men de er ikke forbundet.

I trekantkobling forbinder du en spole til to faser. Forskellen mellem to faser er 400V (tidligere var den kun 380V).
Du kan opfatte det som: Når den ene ende af spolen (den ene fase) er oppe på de maksimale 240V er den anden ende af spolen (den anden fase) nået ned på -160V. Derved opstår forskellen på de 400V, som vi snakker om. De to spændinger (240V og -160V) er målt i forhold til den NUL-ledning som slet ikke bruges.

Du har således helt ret i, at man ikke anvender nul-ledningen i en trefaset motor.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]