www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 10:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Haderslev
Hej folkens!!
Jeg er lærerstuderende med sløjd som liniefag, og efter at ha været på drejekursus er jeg sgu blevet bidt af skidtet 8-)

Derfor søger jeg en go "begynder" drejebænk til at ha stående herhjemme. Gerne med nogle jern til også..

Havde en aftale med en gut på fra gul og gratis der ville sælge mig en bænk til 500 kr, men han solgte den pludselig til anden side :(

Så hvis du har eller kender en der har en til salg for under 1000 kr. (man er fattig når man er på SU!), så gi mig gerne besked.

Bor i Haderslev, så det gør ikke noget hvis den står i den sydlige del af Jylland, men ikke et krav ;)

Håber at høre fra jer :)

Kenneth Andersen
dk@cool.dk
mobil 60 24 96 47

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg har en blå lynkineser til at stå. den fungere men jeg nænner næsten ikke at sælge den til nogen men hvis det betyder du slet ikke kan lege kunne det godt være vi skulle lave noget alligevel...

vi kan sagtens finde ud af noget rimeligt evt gi mig et ring mandag i løbet af dagen - 29486637

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

lille spån
Brugeravatar

Rasmus skrev:
jeg har en blå lynkineser til at stå. den fungere men jeg nænner næsten ikke at sælge den til nogen men hvis det betyder du slet ikke kan lege kunne det godt være vi skulle lave noget alligevel...

vi kan sagtens finde ud af noget rimeligt evt gi mig et ring mandag i løbet af dagen - 29486637

Hej Rasmus!
1000 tak for det hurtige svar!!!
Nu siger du lynkineser......... :?: :shock:

Sorry er ny i "faget" :oops:

Hva er pinolhøjden på sådan en fætter? Har du evt et par billeder?

Mvh Kenneth

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Når han siger lynkineser, så er det bestemt ikke en profbænk. Det er den, der går under navnet MC 1100 Pinolhøjden er 180 mm så vidt jeg husker den har flytbar motordok, og den kan drejes ud over siden. http://traedrejerbutikken.dk/?p=product ... ood-Lathe-

Det er en bænk du udskifter, når du får råd, men man kan sagtens bruge den (har selv brugt en tilsvarende i 4 år)

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

lille spån
Brugeravatar

phnpen skrev:
Når han siger lynkineser, så er det bestemt ikke en profbænk. Det er den, der går under navnet MC 1100 Pinolhøjden er 180 mm så vidt jeg husker den har flytbar motordok, og den kan drejes ud over siden. http://traedrejerbutikken.dk/?p=product ... ood-Lathe-

Det er en bænk du udskifter, når du får råd, men man kan sagtens bruge den (har selv brugt en tilsvarende i 4 år)

Hej Peter
Jeg tænkte nok det var noget i den stil det betød ;)

At motorblokken kan flyttes ud over siden, hvad betyder det så? At man kan dreje emner "ud over kanten"?

Men det lyder da som om det kunne være noget for mig!!

tak for hjælpen!!

/Kenneth

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det tror jeg helt sikkert det kunne.. Men du kan jo komme forbi og prøve den.. Jeg har en stående.. Den er magen til den Rasmus har. Jeg er sikker på, at du også må komme forbi rasmus og prøve hans, men den er ikke stillet op lige i øjeblikket, for der er ikke plads i værkstedet. Mht jern, så kan jeg anbefale at købe et par gode rør. De er ikke nødvendigvis så voldsomt dyre, men det er bare vigtigt, at du har noget ordenligt værktøj.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Kahrenkiel, pas på med at lytte for meget til de to herrer her!!!

De er begge toolfreaks i mildest talt extrem grad. Inden Du har set dig om, har de overbevist dig om at man kun kan dreje på en 14 HK drejebænk med variabel hastighed og varpdrive og med drejeværktøj i sinterstål, der har været både frosset ned til 0 grader kelvin og hærdet flere gange inden det blev slebet op af en gammel hvidskægget japansk sværdmester.
Start med en billig bænk og nogle ikke for dyre jern. Så kan du altid opgradere hvis du bliver bidt af det. hvis du opgiver efter at have hugget i for 27. gang, er skaden ikke så stor.

Jeg startede selv på en f...... Harald nyborg drejebænk i tidernes morgen.

lille spån
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Kahrenkiel, pas på med at lytte for meget til de to herrer her!!!

De er begge toolfreaks i mildest talt extrem grad. Inden Du har set dig om, har de overbevist dig om at man kun kan dreje på en 14 HK drejebænk med variabel hastighed og varpdrive og med drejeværktøj i sinterstål, der har været både frosset ned til 0 grader kelvin og hærdet flere gange inden det blev slebet op af en gammel hvidskægget japansk sværdmester.
Start med en billig bænk og nogle ikke for dyre jern. Så kan du altid opgradere hvis du bliver bidt af det. hvis du opgiver efter at have hugget i for 27. gang, er skaden ikke så stor.

Jeg startede selv på en f...... Harald nyborg drejebænk i tidernes morgen.

Hey Stig
Tak for råddene :D :D
Bare rolig, jef er naturligt begrænset af min økonomi :? :roll:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Jeg startede selv på en f...... Harald nyborg drejebænk i tidernes morgen

Sådan en har jeg faktisk stående. billige jern har jeg også nok af.. hvis det er noget du er interesseret i, så kan vi sagtens finde ud af det men så vil jeg sige Rasmus' bænk frem for min Harald nyborg model og så kan du få nogle jern af mig, hvis jeg har dem endnu. Jeg bruger faktisk stadig et af mine gamle jern fra et sæt jeg købte sammen med min drejebænk. Et skrubstål - mest fordi jeg ikke lige er faldet over et ordenligt skrubstål og heller ikke lige har følt, at der var der det kunne betale sig at ofre en bondegård på et jern jeg ikke bruger voldsomt meget.

Stig nu er det jo sådan, at han har været på kursus, og er blevet bidt af det - tror du så det er fordi han giver op, når han har hugget i 27 gange. Hvis man først er blevet bidt af det, så giver man ikke nødvendigvis op, bare på grund af lidt modgang - man spørger nogen med forstand på det hvad man gør galt eller tager på et nyt kursus.

En 14 HK drejebænk uden variabel hastighed og varpdrive - ville det ikke være meget meget kedeligt? Jeg tror desværre ikke man kan få en 14HK motor, der er lille nok til at være i min lille Union.

I øvrigt lyder det der sinterstål som en rigtig god ide. Kender du tilfældigvis sådan en gammel japansk sværdmester, der har den slags drejejern til salg ;)

I øvrigt stig, så må du give mig ret i, at det er bedre med et godt rør end en masse underlige jern, som man ikke ved hvad man skal bruge til ikke :?:

lille spån
Brugeravatar

Lækkert med alle inputsne!!!

Og ja Peter, det er muligt at jeg kontakter dig mht køb af jern ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej og gvelkommen til en masse god diskutioner.

En MC 1100 er en rigtig god begynderbænk, og jeg syntes at vide at den er meget brugt i de forskellige husflidsforeninger rundt omkring i landet, så selv om de to unge herrer (Rasmus og Peter) har ambitionerne oppe at flyve - og begge har prof- bænke (som jeg forstår det), kan du få rigtig meget glæde af en MC 1100, og Stig har jo som sædvanligt ret i at man ikke behøver at starte med meget sofistikerede drejestål etc. Jeg bruger selv - med stor fornøjelse de billigst mulige drejestål fra Harald Nyborg. De skal ret tit en tur på slibestenen, men det er helt fint for mig.
Det sidste sæt jeg købte for snart 6 år siden er stadig i brug. Mange af mejslerne er omslebet til brug ved indvendige kurver og andet sjov, og så er det jo sjovt at man ikke behøver at bruge formuer på alt det "fancy" stuff som udbydes.

Du bliver sandsynligvis lige så bidt af trædrejning som resten af deltagerne på forum, så held og stor fornøjelse fremover - og, send et billede ind engang imellem. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
hehehe stig har ret... og det værste er at få presset ham sværdmesteren tilbage ned i skuffe i værkstedet... det giver mange snitskader....

jeg har som sagt den kinser til salg. og den kan du få for "en slik" jeg vil sige som peter. gerne et Bauhaus sæt, jeg mener de har nogen rimelige. og til det 2 gode jern 1 godt rør, hamlet/crown og et spindelgouge/mejsel (og som fan af mejsel vil jeg sige mejsel) og lade alt det andet komme stille og roligt hen af vejen. Jeg har nogen harrald jern du gerne må få jeg bruger dem ikke. og jeg tror jeg kan grave et stykke HSS special hærdet mutafuka stål op af en gemmer der nemt kan laves til eks et Øland jern. eller en Bedan. som osse kan komme i få posen.

jeg kan hjælpe med noget rimeligt træ til håndtag så der skulle du også være kørende :-)

men vi snakker lige mandag om bænk osv..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
BjoernA skrev:
hej og gvelkommen til en masse god diskutioner.

En MC 1100 er en rigtig god begynderbænk, og jeg syntes at vide at den er meget brugt i de forskellige husflidsforeninger rundt omkring i landet.

Ja det er rigtigt at den er populær. Den husflidsforening jeg underviser i, har vi 9 hvoraf de tre er med støbejerns ben, og de andre med pladejern. På 1100eren kan hele motordokken flyttes på vangerne, hvilket er en fordel. Den kan drejes rundt, og man kan dreje ud over enden, med land enten på vangerne, eller et seperat plaseret på gulvet. Motoren er også størrere, så vidt jeg husker på 750 W. Så er de fleste af dem, født med en spindelnæse på 33 mm.
De første kinesrer der kune købes, var modellen MC 900 næsten magen til på mange områder. Motordokken kan også drejes rundt, men her er der påskruet et lille stykke vrange foran, til at påspænde anlæget. Her er motoren mindre, for de nyere på 550 w. og for de første modeller på kun sølle 350 w. Hvis det er den med den mindste motor, vil det komme til at give problemer, når der skal drejes noget der er størrere, og hvis man vil tage en grov spån.
De er så næsten alle født, med en 1 tomme spindelnæse. Her er det så OK at bruge en adapter til M33, da den måde motoren vender på, kan det være svært, at få klo og plan med nok frigang, sådan at det opspændte, ikke løber mod motoren. Jeg har dog ladet Promat dreje en ny aksel, med M33 på min egen kineser. Det har bevirket, at jeg har fået en meget bedre pasning på variatoren, og jeg har kunnet tune hastigheden, ved at bore to huller mere i den plade, som låser håndtaget til hastighedsindstillingen. Min kan gå ned på 420 omd. og op til 3250 omd. og det er målt med omd. tæller. Den er kanon til småting, så som propper, kuglepenne, snurretoppe, kniplepinde, æsker med låg, i det hele taget ting, der ikke er over 20 cm. i diameter.
Et godt råd: Er den med 1 tomme spindelnæse, uden adapter til M33 og med en 350 W motor skal den være billig!!
Brug kræmmergenet!!
BjoernA skrev:
Du får rigtig meget glæde af en MC 1100, og Stig har jo som sædvanligt ret i at man ikke behøver at starte med meget sofistikerede drejestål etc. Jeg bruger selv - med stor fornøjelse de billigst mulige drejestål fra Harald Nyborg. De skal ret tit en tur på slibestenen, men det er helt fint for mig.
Det sidste sæt jeg købte for snart 6 år siden er stadig i brug. Mange af mejslerne er omslebet til brug ved indvendige kurver og andet sjov, og så er det jo sjovt at man ikke behøver at bruge formuer på alt det "fancy" stuff som udbydes.

Du bliver sandsynligvis lige så bidt af trædrejning som resten af deltagerne på forum, så held og stor fornøjelse fremover - og, send et billede ind engang imellem. ;)

Du kan sagtens starte med billigere jern, men de holder bare ikke skæret ret længe, og deraf en betydelig mere slibning, men også det skal læres, så det er nok ikke såslemt endda.
Men med tiden gælder også her. Lidt men godt.
________
Hatmand

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Godt ord igen!
Jeg havde bare lyst til at lave lidt fis med jer to toolfreaks.

Peter, du flipper for eksempel helt ud over den nye Vicmarc 150, bare fordi det er markedets største, det er jo ikke en Thailandsk elefant, Carsten skal have op at snurre i Bænken, så mindre kan vel gøre det.

Jeg læste en artikel om to Østrigere, som ville slå rekorden for den største drejede skål.
De kunne ikke finde en drejebænk, som magtede opgaven, så De tog en 250 HK Deütz traktor med hydrostatisk drev, kørte den op på en rampe og rev det ene baghjul af.
Så lavede De en planskive, som passede på hjulboltene................................en styks "drejebænk" med 250 Hk og trinløs hastighed.

Nu kan Du så gå og drømme lidt om at få sådan en!!

Iøvrigt lavede De skålen i limtræ, så i mine øjne gælder den ikke.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det har du ret i.. Limtræ gælder ikke.. Man må bare fælde en amerikansk kæmpefyr og gå i gang.. eller fine noget andet stort, men ikke lime det sammen..

Men Stig - Hvis du tænker på, at Carsten investerer i den største drejebænk Jet laver, alle de øvrige største ting jet laver. Tror du så ikke Carsten tænker stort? og hvis han gør det, så kan han vel lige så godt få den ekstra størrelse med han få i en VM 150 frem for en 120. Hvem siger i øvrigt, at han ikke har tænkt sig at dreje en elefant str. 1:1 i ibenholt?

Jeg vil hellere have min lille Union end en traktor - den er der mere præstige ved..

lille spån
Brugeravatar

Spændende læsning syns jeg :)

Det jeg bla. gerne ville lave på en drejebænk engang jeg er blevet dygtig, er udover skåle, penne osv., er lilletrommer.
Jeg har lavet nogle stykker på en lidt anden opstilling med en overfræser. Tjek evt mit link i min signatur...

Problemet med trommerne er, at standart størrelsen er 14" i diameter (ca 35 cm), og det er jo pænt stort.
Men det er også kun på sigt. Men det kunne måske være muligt hvis motorblokken kan roteres?!

Jeg ringer til Rasmus i dag og så finder vi ud af noget...lyder efterhånden som om at jeg skal ha den store trailer med :D

ps hvem er Carsten?! :shock:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Dine trommer skulle lige kunne være på bænken med lidt god vilje, men jeg tror ikke jeg ville dreje den hvis jeg på nogen måde kunne undgå det - det sværeste bliver bare at finde en stabil opspænding, men hvis du kan det, så synes jeg næsten det er dumt at dreje den, men når du når dertil engang, så er jeg overbevist om, at du kun drejer den, hvis du ikke mener der er nogen problemer idet.

Carsten er en ny bruger på forum, der er bosat i Thailand, og er ved at lave det vildeste værksted med alt. Han skal bruge en spændepatron, og da det ikke tyder på, at prisen er det afgørende foreslog jeg, at han skulle tage den største spændepatron på markedet. Den er fin og den har en ekstra finurlighed, der gør, at den henvender sig til folk der drejer meget, og godt kan lide at tingene går lidt hurtigt og virkelig sidder fast. se evt. viewtopic.php?f=6&t=236

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej Stig og Peter

Jeg havde tænkt mig at købe både en 120 og 150. - til små og stor elefanter!!!

Hilsen - Carsten

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Nu bliver jeg nysgerrig.

Carsten, graver du guld op af de huller, hvor pælene til værkstedet skal bankes ned? For så kommer jeg og hjælper med pælene? :D :D :D :D
Du kan sagtens klare dig med en patron.. du skal bare sørge for at få bestilt ekstra kæber med til den.
Små "Pen Jaws" nogen midt imellem, nogle store og så de helt store så du kan vende en skål om og gøre den færdig i bunden.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej Kaj

Nej jeg har dog ikke fundet noget guld endnu, selvom det efterhånden er bliver til en del huller, men du er da meget velkommen, det kan jo være vi kan finde noget i fællesskab!! Det her lille projekt som jeg går og tumler lidt med, er meget langt fra den investering som jeg har overvejet i nogle andre projekter, med risiko for at tabe rigtig meget, og så syntes jeg faktisk også det her er meget sjovere, - ikke mindst pga. jer her på Woodturning.dk

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den eneste reelle grund jeg kan se til at have 2 patroner er jumbobakkerne, og et udmærket alternativ til det er vacuum.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Til Stig Bredsgaard,

Har du et billede af Harald Nyborg-bænken?

kan kun huske at, de på et tidspunkt havde en metaltdrejebænk, med understel til ca. 10.000.- + fragt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej, men jeg er faktisk heller ikke 100% sikker på, at den var fra Harald Nyborg. Den kan også have været fra en lavpristrælast.
Den påstod at være amerikansk, men kan godt have været kinesisk, jeg aner intet om den, beklager.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Harald Nyborg-modellen ser ud som den på linket.
viewtopic.php?f=6&t=267

Ny bruger

Jeg læste en artikel om to Østrigere, som ville slå rekorden for den største drejede skål.
De kunne ikke finde en drejebænk, som magtede opgaven, så De tog en 250 HK Deütz traktor med hydrostatisk drev.

------------------------------------
Reparation System Computer

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]