www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 11:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Vestjylland
Hej
Jeg er på udkig efter en ny drejebænk men jeg er meget i tvivl om hvilken jeg skal købe,
i øjeblikket har jeg en gammel og forholdsvis lille "Promat" som jeg gerne vil harve udskiftet med en større maskine med flere muligheder.

Men jeg er som sagt meget i tvivl, men den jeg har mest kig på er en "MC 1100 B Model Wood Lathe med 1.5 HK" fra

http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... endt-motor

Men jeg har svært ved at vurdere om det er noget skrammel fordi der er så meget billigere ind eks. en ny "Promat" eller om "MC" er udmærket.
Jeg håber nogen af jer kan vejlede mig til om det er et fornuftigt køb eller ej, i må gerne sende links med andre alternativer.

på forhånd tak :)

/Jakob

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Er din promat ikke højere i spindlen?
Du skal være opmærksom på, at den har en mekanisk variabel hastighed, ikke en elektronisk. Der er derfor ikke en mulighed for at køre baglæns.
Har selv en MC 900 som jeg er godt tilfreds med. Den har jeg selv sat bakgear på, se download/file.php?id=4949

Ny bruger

ErlingSj skrev:
Er din promat ikke højere i spindlen?
Du skal være opmærksom på, at den har en mekanisk variabel hastighed, ikke en elektronisk. Der er derfor ikke en mulighed for at køre baglæns.
Har selv en MC 900 som jeg er godt tilfreds med. Den har jeg selv sat bakgear på, se download/file.php?id=4949

tak for dit indlæg

du må undskylde hvis jeg spørge dumt men jeg er rimlig grøn. men når du siger at den er med "mekanisk variabel hastighed" mener du så at det er en rem man skal flytte for at ændre farten ??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Jakob,

Tag lige et foto af maskinen (Promaten). Så tror jeg der er mange som har gode råd og ideer til dig. ;) ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

?? Promaten er gammel og meget brugt.

Mit indlæg spørge om MC laver nogle gode og holdbare drejebænke, eller om de er noget skrammel.

jeg vil gerne have nogle kommentarer fra nogen der har eller har haft en MC drejebænk, og høre deres mening om den :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Hej
Jeg har haft en mc. 1100 den fungerede godt i den tid jeg havde den, men jeg solgte den til fordel for en Nova og har ikke et øjeblik fortrudt det.
Jeg kan sige at jeg ikke har planer om at skift Nova,en ud.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Vordingborg
Jeg har selv en promatbænk, med et eurostik til ca. kr. 100,-, kan du på under et minut ved hjælp at en skruetrækker, dreje polerne, så bænken kører baglæns, fungerer meget fin.

mvh

Flemming D

håbløs træ krammer

jakobSorensen skrev:
... når du siger at den er med "mekanisk variabel hastighed" mener du så at det er en rem man skal flytte for at ændre farten ??

Nej. Den har et milliongear.
De to remskiver består begge af to stykker, der er holdt sammen med en fjeder.
Ved at øge afstanden mellem pladerne i den ene skive (den på spindlen) kommer remmen til at køre længere inde mod akslen. Den anden skives plader (den på motoren) justerer sig så modsvarende, så remmen kører længere fra akslen. Lille skive på akslen og stor på motoren giver hurtig rotation og vice versa.
Man kan kun ændre på gearingen når maskinen kører, så der er lidt med at huske at geare ned igen, når man er færdig med at slibe, så man ikke står med en skæv klods og høj hastighed næste gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg har en MC 900 (godt nok en Güde, men magen til), som jeg købte brugt for 800 kr, og den kører aldeles udmærket. Jeg har dog investeret i et støbejernsunderstel fra trædrejerbutikken til 1100 kr., og det vil jeg på det varmeste anbefale.
Jeg har da planer om at få en lidt større bænk i "1200" størrelsen, som bl.a Axminster og trædrejerbutikken fører (hos sidstnævnte hedder den 2042), men det bliver nok ikke lige de første par år. Vi kender jo også alle ønsket om at få en ny og bedre bil o.s.v.
En af grundende til at jeg synes, man får rigtig meget for pengene i disse 900/1100 bænke er variogearet, som (synes Jeg) er rart, i stedet for at skulle flytte remmen, hver gang man skal skifte hastighed.
Min næste bænk bliver så med trinløs elektronisk hastighedsregulering.

Jeg har skiftet kondensatoren én gang, da motoren havde svært ved at komme igang af sig selv, den kostede 170 kr. og var nem at skifte selv :D

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
jeg har en mc 1100 og er godt nok tilfreds med den iforhold til den jeg havde før. men pads på den kan næsten ikke grovdreje skåle da bænken køre med alt for mange omdreninger min. 500 det er meget den er hellere ikke særlig god hvis du skal lave småt arbejde da pinol og medbrinder ikke passer sammen. ;) men jeg tror du vil bliver træt af den hvis du kommer fra promat (som hvad jeg har hørt er super dansk kvalitit) håber du kan bruge det til noget :D

slid, men vid at ting tager tid

håbløs træ krammer

jakobSorensen skrev:
I øjeblikket har jeg en gammel og forholdsvis lille "Promat" som jeg gerne vil have udskiftet med en større maskine med flere muligheder.

Hvad er det, der er galt med din Promat? For lille spindelhøjde, for korte vanger eller knoklet helt i stykker?
Du kan lave meget om på en promat for de penge en MC 1100 koster, og resultatet vil efter min mening blive en langt bedre maskine.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
MC1100 er ikke de penge værd den koster. (undskyld til dem der har en) Byg promaten om eller sæt den i stand sælg den og køb en ny bænk i god kvalitet

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg er helt enig med Rasmus. Jeg har haft følgende bænke i kronologisk orden:ferm, mc 1100, promat kopi, scheppach dm 450, ramatør, union graduate, kramper. Idag har jeg en lille ramatør, en ombygget scheppach (bedre lejer) og to kramper . Jeg regner ikke med at udskifte de nuværende bænke ;) de to første var for dårlige, resten for små. ;)

Ny bruger

Tak for jeres indlæg alle sammen, det har virkelig været til stor hjælp. :)

/Jakob

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Bækmarksbro
Kai Ingemann skrev:
Jeg har en MC 900 (godt nok en Güde, men magen til), som jeg købte brugt for 800 kr, og den kører aldeles udmærket. Jeg har dog investeret i et støbejernsunderstel fra trædrejerbutikken til 1100 kr., og det vil jeg på det varmeste anbefale.
Jeg har da planer om at få en lidt større bænk i "1200" størrelsen, som bl.a Axminster og trædrejerbutikken fører (hos sidstnævnte hedder den 2042), men det bliver nok ikke lige de første par år. Vi kender jo også alle ønsket om at få en ny og bedre bil o.s.v.
En af grundende til at jeg synes, man får rigtig meget for pengene i disse 900/1100 bænke er variogearet, som (synes Jeg) er rart, i stedet for at skulle flytte remmen, hver gang man skal skifte hastighed.
Min næste bænk bliver så med trinløs elektronisk hastighedsregulering.

Jeg har skiftet kondensatoren én gang, da motoren havde svært ved at komme igang af sig selv, den kostede 170 kr. og var nem at skifte selv :D

Hej Kai

Super tak for dine informationer, det var lige hvad jeg ledte efter.

Mit drejeri har stået meget stille (en anden historie), men nu er jeg ved at få blod på tanden igen.
Jeg tror jeg vil "starte" med en MC900 også "arbejde mig op".

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hej er der ikke en eller anden der har en ide om hvordan man får en Ramatør ned i omdrejninger,jeg synes at den drejer alt for hurtigt når man har en stor del i bænken,ville gerne have den ned på 4-500 omd. kan det på en eller anden måde lade sig gøre,håber at der er en eller anden der har en god ide.

hobbyhans

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Hans, du kan sætte en frekvensomformer på bænken, eller dreje et sæt mindre hjul og skrue dem på trækket.
Mvh Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]