En spånsuger fylder gevaldigt op i værkstedet. En kost, en fejebakke og en plastsæk klarer jobbet langt hen ad vejen - og så er spånerne jo også pakket direkte til at blive afleveret på genbrugsstationen, ikk
(Jeg bruger så at sige næsten aldrig min spånsuger mere. Kost, fejebakke og plastsæk sørger for at gulvet altid er rent og frit)
Prøv at kigge på Steffens "støvfilter" fotos. Det har han selv lavet, og jeg har efterfølgende "lånt" hans ide, og lavet et til mig selv. Det tager selvfølgelig ikke de mindste partikler, men forskellen fra tidligere er enorm, og så bruger filteret kun 45 W/Time, hvor en spånsuger vil bruge 0mkring 1000W/time.
Omkostningen er vel nogenlunde : 3 stk baderumsblæsere (240,oo kr.) div plademateriale, skruer og hvad jeg ellers havde liggende rundt omkring ( anslået købsværdi ca. 300 kr)
(Du kan se et eksempel på hvor meget mit filter "fanger" efter bare 3 dages brug. (Se foto lidt tidligere i denne tråd)
Du kan købe dig et et støvfilter for en rimelig stor sum (3-5000kr), og jeg har hørt at mange er glade for disse, men jeg har et lille problem med at forstå hvorfor man skal bruge så mange penge på sådant et filter, når man alligevel re-cirkulerer luften i værkstedet, og dermed også sender de mindste (og helbredsmæssigt farligste støvpartikler) rundt i rummet.
Føler man at man alligevel har behov for bedre svævestøvskontrol, må man anskaffe sig en egnet maske med friskludftforsyning/filter.