www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 17:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 31 maj 2008, 15:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hvor kan man let finde en frekvensomformer for 600 kr? sådan en kan jeg da ikke vente med at få så.. Jeg så priserne på unions egen side, og var ved at falde af stolen..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2008, 18:42 
Hej Peter
Den jeg selv har fik jeg gratis men normal brugtpris er ca. 500/600 kr. Kontakt nogle elfolk bedst industrielektrikkere og oplys dem om data på den motor du ønsker en omformer til, samt om du ønsker at forsyningsstrømmen skal være enten 240 eller 400 volt så vil de sikkert hurtigt kunne finde en til dig hvis ikke de da har en stående i deres gemmer. I industrien pilles der daglig omformere ned som ikke fejler andet end at de ikke passer til den nye og måske størrer motor der skal monteres ved ombygning af et eller andet anlæg. Mange ryger direkte i skrotkassen og nogle montøre gemmer dem på hylden til at lave lidt klejner til kaffekassen med
så prøv at lægge billet ind et par steder så vil jeg tro at der ikke går lang tid inden du vil får en tilbudt.Og hvis du snakker lidt godt for sagen kan du få montering/indkøringshjælp med i prisen (du kan jo altid fedte lidt med en pen eller to) Bare et forslag :D :D
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 31 maj 2008, 18:48 
Hej Arne lige et spørgsmål mere ??
Hvor tunge er de enkelte dele når bænken er adskilt kan feks. to mand løfte delene op i en bil :?: :?:
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 31 maj 2008, 18:59 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 maj 2008, 16:20
Indlæg: 9
Geografisk sted: København.S
En stærk mand kan godt løfte vangen op på en bil men motor huset kræver ihvertfald 2-3 mand.
Arne


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 09:28 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 29 mar 2008, 16:30
Indlæg: 400
Geografisk sted: København N
Hej Arne kan man komme og se på vidunderet ??
bor selv i Kbh N

_________________
Medlem af drejeklubben 4224. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 12:23 
Hej Rasmus.
DrejersC... Hmmm tør du true den store hvide.. til hver en tid, jeg syntes at det sikstre for Peter måtte være at starte i det små :D for øvrigt er jeg da lidt skuffet over at vi ikke ser hvad den hvide due kan, jeg troede at det var fordi at der virkelig skulle være plads på serveren til det helt store at den gamle visefrem tråd blev slettet :D :D :D men jeg tog åbenbart fejl men det kan jo ske for selv den bedste :D
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 18:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det ender altså med, at jeg kommer forbi rasmus, og tager din lille hvide med under armen.. så skal du se hvad den dur til.. :P

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 21:55 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Hmmm der kommer noget... nåede ikke det store i dag... legede med min kammerats unger, de lavede spåner... Jeg vik selv lavet lidt saltkar og skeer og noget.. men der er håb.. i morgen eller tirsdag...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008, 21:56 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Du kommer bare... du får en femmer hvis du kan løfte hende...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 13:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej!
Prøv at kigge på denne hjemmeside. De sælger nogle fornuftige drejebænke af støbejern. Jeg har ikke prøvet dem, men set dem. Ser okay ud.

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 13:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej!
Ja selvfølgelig skulle det gå galt med mit første inlæg, men jeg prøver da bare igen.
Det manglende link er dette: http://www.linaa.dk/ - en stor forretning i Silkeborg, hvor jeg af og til handler.

Mvh
Kaj

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 14:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Velkommen til forum..

Hvis det er deres MC 1100 bænk, så er det den vi kalder for kineseren. Det er en fin begynderbænk, men den kan ikke snurre de helt store stykker.. Jeg drejer selv på sådan en, men har fundet en anden.. I øvrigt et udmærket sted at handle.. Priserne er noget høje, men nogle af de folk, der er ved rent faktisk hvad de snakker om.. Deres service er fin, men der er ikke noget at gøre ang. prisen.

De har nogle Lennartsfors, der virker som om de er i orden, men så alligevel hellere en WivaMac eller en Jet. Hvorfor de stadig har deres Woodfast drejebænke på siden kan jeg ikke rigtig begribe, men de er så vidt jeg ved ikke leveringsdygtige - jeg tror i øvrigt Woodfast har stoppet produktionen af drejebænke, men jeg ved det ikke..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 14:27 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
okay.. de har ændret navnet til Proofy BTS-1100 men det bliver den altså ikke bedre af, for det er stadig samme bænk..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 17:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Det kan godt være, det er en billig kineser, jeg er ikke så meget inde i det. Jeg har dog set den på en skole, hvor det jo typisk er reelle begyndere, så der er den sikkert udmærket.

Angående størrelsen på de emner, man drejer, så er det selvfølgelig individuelt, men man er som begynder vist tilbøjelig til at overvurdere ens behov - mig selv indbefattet.

Det er rigtigt, at Linås priser er i den høje ende for mange af tingene, men det er immervæk god kvalitet, de forhandler.

Mvh.
Kaj

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 18:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det meste af det de sælger er udmærket.. noget er ikke, men de bytter træet, hvis de har smurt det fuldstændig in i paraffin, og det er revnet indenunder. På sin vis har du ret i at det er en god begynderbænk, men jeg mener bestemt at en skole burde have interesse i, at det de har er af en god kvalitet, og der er forskel på en god begynderbænk, og en bænk, der kan blive ved med at holde til at være begynderbænk. Begyndere kan være hårde ved en drejebænk, og sådan en billig bænk holder ikke til det i længden - derfor står der ramatørbænke på næsten alle ældre skoler.

Deres kuglepenne er elendige.. hold jer fra dem..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 18:57 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 maj 2008, 16:20
Indlæg: 9
Geografisk sted: København.S
Hej det ser ud til at jeg nu har fået solgt bænken. Jeg takker for jeres store interesse.
venlig hilsen Arne Wolfsberg


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 20:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
phnpen skrev:
- derfor står der ramatørbænke på næsten alle ældre skoler.

.


Det er nu ikke kun derfor.
Ramatør påstod i mange år, at være den eneste drejebænk, der var godkendt til undervisningsbrug. Den åd skolevæsenet" hook, line and sinker".
Så de købte udelukket ramatør.
Holger Christiansen , der startede Promat, fortalte mig for mange år siden, hvor svært det havde været at bryde det monopol.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2008, 20:53 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Ramatør, Promat eller alle mulige andre mærker. Der burde ikke være problemer med at have
dem i sløjdlokaler rundt på skolerne, hvis de overholder Maskindirektivets bestemmelser.

Om ungerne så må dreje på dem, er en helt anden sag - for det må de desvære for det meste ikke på
grund af alder.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 17:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Det er ikke min erfaring, at Linås penne er dårlige.

Mvh
Kaj

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 17:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jeg har købt et antal af deres penne med klik. De er ikke dårlige, de udemærker sig bl.a. ved at de bruger Parkerpatron. Meeeeen alligevel var det ikke helt som at få en pen fra PSI i hænderne. At man heller ikke kan levere bush'es (drejetilpasningsafstandsstykker) til dem er klart et minus.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 21:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
PSI's bruger jo også Parker, hvis man køber nogle bestemte.. Drejepennene bruger også Cross både dem fra PSI og Linaa, men jeg synes belægningen holder dårligt i forhold til psi, og det er altså ikke noget at prale af..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 23:00 
Hej.
Derfor står der Ramatørbænke på næsten alle ældre skoler.
Nu var det jo sådan at Sløjdlæreskolen lå i ASkov og Ramatør også blev bygget i Askov Så når en stor del af landets sløjdlærer på den tid fik deres uddannelse der og havde lært på en Ramatør, er det klart at når en lære kommer hjem og skal undervise og har ønsket at der blev indkøbt drejebænke til undervisningen at man så valgte det man selv havde lært på, og på den tid var udbudet af fabriksfremstillede trædrejebænke i Danmark ret begrænset. I det hele taget var der jo slet ikke adgang til alt det drejegrej vi kender i dag og ingen internet og mulighed for at handle udenlansk på samme måde som nu.Man kan vel sige at vi oplever lidt af det samme nu om dage, man kan jo næsten ud fra det grej en hobydrejer har udpege stedet hvor vedkomende har været på drejekursus. Drejekurser er ikke kun lavet for at lære kursister bestemte drejeteknikker men så sandelig ågså så snedigt planlagt at folk absolut bliver nød til at skulle eje noget af alt det grej der undervises med, det er vist ikke så tilfældigt at så mange drejere er ejere af specialværktøj til pennedrejning, men en pen kan saktens drejes i en træpatron men det er der hvist ikke mange der får lært på et drejekursus. :D :D
EM


Top
  
 
Indlæg: 03 jun 2008, 23:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
sagtens er vidst så meget sagt.. Jeg havde ikke meget held med det, men jeg vil ikke udelukke, at det er en fordel at bruge patron til den slags i stedet for medbringer.. det er længe siden jeg gjorde det, men jeg havde købt indsatser hos linå. Fik efterfølgende en spindel hos leif, og så blev det helet bare meget nemmere.. :P

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2008, 10:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Hvad/hvem er PSI?
Mvh
Kaj

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2008, 15:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Hvad!!! Ved du ikke det???? :o
Det er den ultimative leverandør af stumper til kuglepenne, og så andre småting, som spånsugere, centrerpatroner og drejejern.
Her er deres hjemmeside: http://www.pennstateind.com/
Undskyld, jeg skulle bare drille, det er jo fars dag :D :mrgreen: :D

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2008, 22:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Hvad!!! Ved du ikke det???? :o

Nej, men nu ved jeg, og du kan roligt regne med, at der mange andre ting, osm jeg ikke ved. Jeg kan bare ikke lige komme i tanke om dem lige nu.

Mvh
Kaj

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 08:47 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Og det er derfor man bare spørger :-) hehe men PSI er svære at komme uden om i danmark. det meste mna kan få herhjemme af penneting og andet vinpropper mm er fra dem .

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 08:48 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har lukket tråden da bænken nu er slogt... så glæder vi os bare til at se den live.. og vi kan jo håbe at Arne kommer i sving igen på et senere tidspunkt.. eller bare bliver ved med at lure ind på forumet...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team