Vedhæftet fil:
Baandsav1.JPG
Jeg har forsøgt at tyde de logoer, der er indstøbt i både den ene kontravægt og kroppen. Læser det som et I øverst gennem 2 B'er der er inde i hinanden og rodet til med et S der stritter ud i bunden. Hvad KBM står for aner jeg ikke. I.B.Bruun og søn A/S eksisterer stadig, men jeg har ikke kunnet finde nogen hjemmeside på dem.
Alle gevind er i tommer. Jeg er ikke rigtigt klar over, hvornår man for alvor gik over til metrisk gevind i DK, men det kan du måske afklare.
Kaj Petersen skrev tidligere i tråden, at han havde en fra I.P Bruun - Nykøbing Falster - det er jo nok samme fabrik som jeg kalder I. B. Bruun og søn. De klinger Kaj bruger er 5,10 m, hvilket passer meget godt med de (for lange) klinger jeg fik med. Længderne passer jo også meget godt med at de er lavet i 16 hhv. 17 fods længde. Kaj's sav er tilsyneladende både lidt ældre (sønnen var ikke med) og lidt større end min.
Kassen omkring kileremmene er en tilkommer, krævet af arbejdstilsynet ifølge den tidligere ejer.
Steffen har i dag afkortet de to smalle klinger, samt den brede, der fik et tryk under transporten. Samtidig fik jeg set, hvordan han sleb enderne og sølvloddede dem, og ikke mindst testede, om lodningen var god nok. Det må jeg i gang med at få øvet mig på, der er flere klinger i overlængde, og det nødvendige værktøj kan jeg lave selv af et stykke vinkeljern.