www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

hejsa.

jeg skal på min fars vegne sælge en drejebænk af mærke RKT (har pt ikke flere informationer) og står i det dilemma at jeg har ingen ide om hvad sådan en kan prissættes til. jeg ved han har en masse udstyr til den og at den virker.
Her har jeg brug for nogle personer med viden til at hjælpe mig og håber der er nogle på forumet som kan hjælpe.

Der er 30 stk. dreje værktøjer primært Linå og Hamlet.
Der er nok en lille trailerfuld af træ. Der er nok mere tilbehør efterhånden som jeg får arbejdet mig igennem værkstedet og det kan meget vel være at jeg har taget fejl af noget værktøj som ikke hører til den men der er taget billeder af.

alle billeder kan ses på http://s139.beta.photobucket.com/user/k ... brary/wood
mvh.
Thomas

Drejebænk
Billede
Billede
værktøj
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Bøger
Billede

Senest rettet af thomas01 04 nov 2012, 09:55, rettet i alt 1 gang.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Hvor i verdens befinder du dig ? Evt billeder så kan jeg måske hjælpe dig

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger

drejebænken befinder sig på amager, selv er jeg på sydsjælland. Jeg skal ud og tage nogle nye billeder af den, da dem jeg har er ret sløret. kan jeg sende til dig eller skal jeg ligge dem op på forum ??

Thomas

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
mail rp@woodturning.dk ellers smid dem her.. så er der flere der kan hjælpe

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

Geografisk sted: 4540 Fårevejle
thomas01 skrev:
drejebænken befinder sig på amager, selv er jeg på sydsjælland. Jeg skal ud og tage nogle nye billeder af den, da dem jeg har er ret sløret. kan jeg sende til dig eller skal jeg ligge dem op på forum ??

Thomas

Hej Thomas.
Jeg skal til amager d. 4/11 og vil godt køre forbi og se på det hvis det kan hjælpe dig, så giv mig et kald 40311827.

Venligst Max.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Kramper rkt er en skøn drejebænk, jeg har to! De sælges ikke så tit, så standen er væsentlig. Den billigste jeg har købt kostede 1800 kr og den lignede løgn/l... Den dyreste jeg har set solgt, var med frekvensomformer og en masse udstyr til 9000 kr. Og det syntes jeg stadigvæk var et ok køb.
Mvh. Morten

Ny bruger

jeg skal selv derind i morgen og se om jeg kan få et overblik over maskinen samt tilbehør.

Tak for hjælpen indtil da.

Thomas

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København
Hvis du vil sælge drejejern osv. for sig selv kunne jeg godt værre interesseret i noget af det. Hvis du tager nogle billeder kan jeg bedre vurdere om det er noget jeg kan bruge.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København
Hej.
Jeg vil gerne købe drejejern, spændepatroner, land, Bøger. Egentlig alle drejetingene undtagen drejebænken. Jeg er også interesseret i noget af træet
Vil du sælge dem hver for sig. Jeg er nemlig ikke så interesseret i bænken.
Hvor ligger du henne i pris for alt -bænken og alt med bænken.

Jeg har sendt dig en PB....

Senest rettet af VWSorensen 05 nov 2012, 23:03, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Gundtoft skrev:
Kramper rkt er en skøn drejebænk, jeg har to! De sælges ikke så tit, så standen er væsentlig. Den billigste jeg har købt kostede 1800 kr og den lignede løgn/l... Den dyreste jeg har set solgt, var med frekvensomformer og en masse udstyr til 9000 kr. Og det syntes jeg stadigvæk var et ok køb.
Mvh. Morten

Tja, den viste Kramper RKT er jo direkte ulovlig ifølge dagens sikkerhedskrav, og ser (for mig) ud til at trænge til en gevaldig omgang.

Et tilbud på 1500-1800 kr ser for mig rimeligt ud.

Fra fotoet at skønne, ser det umiddelbart ud til at:

1: Motor og motor sikring, skærme udveksling etc. mangler/er ufuldstændig.
2: vangen, og pinoldokken ser noget slidt ud (et skøn, men ellers svært at udtale sig om uden at se bænken direkte)
3: Det tilbehør som er vist på billederne ser da ok ud, men er også "godt brugt" fra billederne at dømme.

Jeg vil skønne at det vil kræve en større sum at få den "up to standard", og skal der en ny motor, ny udveksling/resp. frekvensomformer på vil et skøn være en omkostning omkring 10- 15000 kr.(mindst) :o

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

lille spån

Geografisk sted: Hørsholm, Nordsjælland
Hej Thomas

Det letteste er nok at sælge det hele samlet, men du kan sikkert få mere for det ved at sælge i "bunker".

Forslag til "bunker".
a) Drejebænk med tilbehør (anlæg, div. konusværktøj (borepatron, bor mm),
b) Spændepatroner med kæber (Oneway, teknatool)
c) Drejejern og måleværktøj (passerlignende værktøjer til indvendig og udvendige mål)
d) Robert Sorby eccentric chuck (husk at give bog og DVD med som ligger sammen med bøgerne)
e) Bøgerne
f) Træet

Lidt om priser:
a) Kan jeg ikke vurdere! Jeg kender ikke den drejebænk, men for mig at se ser den gammel og umoderne ud (besværlig fastspænding af anlæg mm). Men Bjørns gæt på 1500-1800 kr tror jeg ikke er helt hen i vejret (jeg ville dog ikke give så meget!)
b) Hvis spændepatronerne er fra Oneway som æskerne med kæber tyder på, er nyprisen ~2000 pr patron inkl et sæt kæber.
Du kan sikkert få 500-1000 kr for dem samlet, måske op til 1500 kr hvis de er i rigtig god stand.
c) Drejejern fra Sorby/Linå koster fra ny 200-400 kr stykket. Men da de færreste står og mangler 30 brugte blandede jern kan du nok ikke regne med at få mere en 1000-1500 kr for dem samlet.
d) Eccentric chuck koster hos Tempa 2200 kr fra ny (kan sikkert fås billigere i England), men da den ser lidt rusten ud og der er risiko for at den mangler noget eller er defekt kan du sikkert få 500-1000 kr for den.
e) Bøgerne kan sikkert sælges for mellem 100 og 400 kr samlet.
f) Det er svært at vurdere om der er godt drejetræ imellem, med det ser efter min mening ikke så spændende ud (en del fyrretræ?). Et sted mellem 100 og 500 kr vil jeg tro du kan få for det - eller du kan lade det gå sammen med drejebænken.

Jeg vil gerne tilbyde at købe b), c), d) og e) samlet for 2000 kr i alt.

MVH
Klaus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Nu skal i være søde jeg syntes de priser i disker op med ligner tyveri ved fuld dagslys. :? :? :D

Ny bruger

Tak for jeres indput.

Jeg er primært interesseret i at sælge samlet, da det er meget besværligt/dyrt for mig at komme til drejebænken. om det er en der køber det hele eller flere som deler er underordnet.
Ja drejebænken er ulovligt i forhold til 90204-1 men kan laves lovligt for ca. 500kr. det påvirker selvføgelig prisen.
Mht. træ er der noget fyrtræ i mellem men også andre sorter, blandt andet ligger der noget ca. 90x90x600 rødligt træ samt andre sorter som jeg desværre ikke kender. træet bliver desværre lysere på billederne når blitzen er med.
Jeg går ud fra at æskerne indeholder det som de siger, andet kan jeg ikke forestille mig, men kæber er det da, så meget kan jeg se.

Måske er dette forum ikke det bedste sted at sælge samlet da I alle nok har hovedparten af de ting i skal bruge og ikke er interesseret i en komplet pakke, det forstår jeg fuldt ud.
Hvad burde jeg kunne sælge det hele samlet for ???

MVH.
Thomas

lille spån

Geografisk sted: Hørsholm, Nordsjælland
René: Mit indlæg blev skrevet kort før midnat og da var det for længst slut med dagslys ;-)
Jeg tror desværre bare ikke han kan forvente at få meget over halvdelen af nyprisen for det hvis han sælger samlet, og må sikkert indstille sig på at der er en del af værktøjet der ikke går for ret meget hvis det sælges enkeltvis.
Men kunne du ikke komme med et forslag til et mindre tyvagtigt bud, René ? ;-)

Thomas: Der kommer af og til nybegyndere her til forum, som kan få glæde af en samlet startpakke. Dog mener jeg stadig ikke at bænken er indlysende god til en nybegynder, med mindre vedkommende har mekaniksnilde.
Hvis du vil sælge via DBA eller Gul og Gratis, synes jeg du skal lægge vægt på at beskrive :
1) drejebænken med max diameter og max længde på emne
2) fabrikat og type af spændepatroner og medfølgende kæber
3) Robert Sorby eccentric chuck
4) Billeder der tydeligt viser hvilke drejejern der er med (typer og mærker)

Sæt endelig et link ind her på forum til annoncerne hvis du går DBA/Gul og Gratis vejen.

Det vil være rigtig sjovt og lærerigt at høre fra dig når du får det solgt, hvad den rigtige pris så var :-)

MVH
Klaus

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Selvom bænken er gammel, er det stadigvæk et godt køb. Værdi samlet ca. 4000. En ramatør står ofte i mere, og den er noget mindre. Nyere bænke som axminster og jet..... Ser smartere ud, men snurrer ikke mere præcist eller holder længere. Hvad koster en ny støbejernsbænk der vejer over 200 kg?!!!
Sliddet ser ud til at være kosmetisk. Bænken var oprindeligt en top proffessionel bænk.
Jeg har ejet både ramatør, union graduate, scheppach, jet osv. Idag er min hovedbænk en gammel rkt!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jeg mangler ikke drejebænk og kan ikke prissætte, men blot en kommentar til
de noget forskellige opfattelser af, hvad der er rimeligt med hensyn til priser.

Med drejebænke er det næppe så hysterisk som med computere, men de fleste
ved, at selv en computer, der er bare et par år gammel og i øvrigt fungerer helt
upåklageligt kan være svær at sælge til en bare nogenlunde fornuftig brøkdel ef
nyprisen.

Der er to "værdier" i spil. Brugsværdien ved noget fejlfrit-men-brugt er helt fin, men
handelsværdien er sjældent i samme niveau.

Handelsværdien for bænken er præcis hvad nogen rent faktisk vil give for den
på præcis det tidspunkt, hvor den skal sælges!

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Gunnar/Thomas

Hvis de kr. 4000,00 er indklusiv selve bænken + alle de dimser der normalt hører til en drejebænk (planskive(r), pinoler og andet , OG, de to patroner med div. kæber (ex. off centerpatronen, som er penge værd for den som lige står og ønsker sig sådan en), vil jeg da gerne give dette bud på maskinen.

Det kan blive et hyggeligt vinterprojekt at renoverer maskinen ;)

Div. drejejern, bøger etc. er jeg ikke interesseret i.

Ny bruger

De tilbud jeg har modtaget vil jeg lade gå videre til min far, men grundet de omstændigheder der er, kan jeg først tale med ham i weekenderne. Jeg træffer ingen beslutninger ang. salg men står kun for alt det praktiske, så han ikke skal stå med det. Derfor kan der godt gå noget tid, fra jeg har modtaget et tilbud til jeg rent faktisk kan sige noget reelt til det.
Håber der er forståelse for det.

Thomas

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ikke noget problem overhovedet for nogen som helst vil jeg tro. ;)

spånbunke

Geografisk sted: Dragør
Hvordan gik det så med den bænk og alle de lækre dimser?

den evigt nysgerrige

Ny bruger

Hej William og resten.

Der er ikke sket så meget på den front, ud over at min far kan være lidt med.

Så det der sker nu er at der åbnes op for salg af enkel dele.

ubrugte værktøjer/træ mm. sælges for ca. ½ pris af linå (det meste er købt der) brugt værktøj sælges selvføgelig for mindre og prisen finder køber og min far ud af i fællesskab.

Det skal lige nævnes at der IKKE er fyr træ i mellem som sælges, selvom billederne godt kan give indtryk af det. Samlet set er der nok en trailerfuld træ.

Det vil være en kæmpe fordel hvis køber kunne komme forbi amager og kigge på tingene, da min viden om det er meget begrænset, så kan køber og min far selv gennemgå delene og I finde en pris på det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]