www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 maj 2024, 05:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 apr 2012, 21:14 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 08 jan 2011, 12:42
Indlæg: 62
Geografisk sted: Sejet nær Horsens
Ja. Nu komme spørgsmålet!

Kæresten sider og er ved at lave noget salgsmateriale til mine knive,
Og nu spørger hun gudhjælpemig om: hvad gør en 3 lags lamineret Jørn Lund Eller poul strande klinge beder end en fabriks klinge???

Ja man er sikker på at man får en unik kniv.

Men hvad er der ellers der gør at en evt kunde skulle vælge en råsmedet klinge fra for en fabriks lauri eller karesunda???


Input please. ( kigger i din retning kniv mikael). ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2012, 02:59 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 13 maj 2010, 20:29
Indlæg: 99
Geografisk sted: Skovlunde
Tjaaah, det er ikke altid at en håndlavet klinge er bedre end en fabriksfremstillet. Men den håndsmedede klinge er næsten altid et unikum, som kun findes i få eksemplarer.

Spørgsmålet er: hvad gør en klinge til en god en, hvilke egenskaber ved klingen er man ude efter?? Hvad mener man med en ”god” klinge??

Den største forskel mellem en håndlavet klinge og en fabriksfremstillet, er at den håndlavede kan du få i den facon du ønsker, ved en fabriksfremstillet må du vælge den som kommer nærmest.

Ser man på de metallurgiske egenskaber er der ikke den store forskel. Her vil jeg endog holde på at en fabriksfremstillet klinge sandsynligvis har en mere korrekt varmebehandling. På fabrikken er der mulighed for at investere i ovne med temperaturkontrol og styring af gennemløbstid, hvilket er afgørende for kvaliteten af varmebehandlingen.

Jeg tvivler på at det er praktisk muligt for den enkelte smed, at investere i udstyr, som gør det muligt at udføre en bainithærdning af for eksempel Uddeholm Rigor. Her får man ellers et stål, som er hårdt, sejt og finkornet, alle de egenskaber en god klinge skal have. Det har bare en tilbøjelighed til at ruste en smule.

Ellers kan man sige at alt det som en smed kan, kan man også lave på en fabrik, men på fabrikken kan man investere i processer, som det ikke er muligt for den enkelte smed at benytte sig af.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det nok noget med en snob effekt, som gør at man efterspørger håndlavede eller håndsmedede klinger, en kniv fra Frost eller Mora dækker jo de flestes behov for knive, men her finder du jo ikke palisander eller sølvindlagt ibenholt på skæftet eller 500+ lag damasceret klinge. Så man kan også sige, at det er et spørgsmål om smag, for er håndværket nogenlunde i orden, får man en klinge som kan bruges i begge tilfælde, men smag kan jo som bekendt ikke måles i god og dårlig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2012, 07:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 nov 2010, 12:21
Indlæg: 535
Geografisk sted: Ringsted
Det er nok mere den gode historie du får.

Den gode historie om håndværket, om at gøre sig umage med sine ting, alt det uhåndgribelige, som ikke kan måles og vejes.

_________________
Hilsen
Jørgen

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2012, 15:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Det uhåndgribelige håndværk er lavet af et menneske der har lagt viden, praktisk kunnen og sjæl i arbejdet.
Fabriksfremstillede klinger er rigtigt nok, ikke ringere i metallisk kvalitet (måske ofte bedre?) men er automatvarer blottet for sjæl!

En væsentlig detaje før et knivvalg er vel også hvorfor man overhovedet anskaffer den? Til pynt? Til bestemt brug eller??

Faktorer der bestemmer om man tager den ene eller den anden type kniv.
Mvh

Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2012, 21:20 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 22 dec 2009, 11:17
Indlæg: 137
Geografisk sted: Kalundborg
PB sendt til Thomas.

med venlig hilsen

Mikael


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2012, 18:26 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010, 09:31
Indlæg: 74
Geografisk sted: 8670 Låsby
Jeg startede min "karriere" med de fabrikslavede klinger.
Men gik ret hurtigt over til "smedens klinge".
Der er naturligvis masser af grunde til at vælge det ene frem for det andet.
For mig fandt jeg fabriksklingerne irriterende at bruge på grund af "tangens" tykkelse
var større end tykkelsen ved skuldrene. se dette link for forklaring.
http://www.schroderbo.dk/12624066
Er der nogen der er stødt på samme problem ?

_________________
Mvh Kim Petersen, Låsby

http://www.schroderbo.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2012, 19:37 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 apr 2011, 18:25
Indlæg: 289
Geografisk sted: Brønshøj KBH
Schroderbo det med tangen som er tykkere end skuldrene sker lige så ofte på håndsmedede klinger ud fra min erfaring.

Men "træls" er det. Så må man have gang i filen og båndpudseren for ellers bliver den som bekendt ikke "tæt"i forholken.

Kulstrengene er i en håndsmedet klinge smedet med helt ud i spidsen hvilket man aldrig vil få på en fabriksfremstillet klinge.

Der er de bare "skåret"over og det sidste stykke af spidsen er meget svært(umuligt..) at få skarp.

Det smukke og unikke finder man i smedens klinger,og hvad angår hærdning synes jeg smedens klinger er helt på højde med
de fabriksfremstillede.

Så for mig handler det ikke om "snobberi"men om noget som er smukt,unikt og meget anvendeligt.

Nå men den her tråds spørgsmål var jo egentlig dedikeret til Kniv Mikael, så jeg vil holde inde her ;)

_________________
Værktøj&træ er godt...
Meget værktøj&træ er meget godt :)

Medlem af knivklubben

"Stuarts Disiple"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2012, 19:38 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2012, 18:34
Indlæg: 320
Geografisk sted: Helsinge
Jeg har ikke lavet så mange knive, men har oplevet det samme med knivblade fra "Helle"
Der måtte jeg slibe tangen ned, for at få forholken på plads......
Det har foreløbig ikke været noget problem på de håndsmedede klinger.

_________________
Træ-hilsen fra

Kurt


Drejer nu på en VICMARC vl 300

http://www.fredbodesign.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 apr 2012, 09:47 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 13 maj 2010, 20:29
Indlæg: 99
Geografisk sted: Skovlunde
Den lidt buttede overgang mellem klinge og tang er normalt lavet for at give plads til en fornuftig runding i overgangen mellem klinge og tang. Man skal passe på ikke at lave skarpe indadgående hjørner i hærdet stål, da de vil virke som kærvanviser og dermed give forringet styrke.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team