www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 nov 2024, 19:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 maj 2012, 22:41 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 02 mar 2012, 21:50
Indlæg: 18
Geografisk sted: Viborg
Første billede er en fiskekniv med skæfte i blackwood, holk i horn og indlæg i tin m.m. Dertil skede, som jeg hurtigt fik ødelagt ved at stikke kniven ud igennem siden - så jeg måtte lave et beslag i nysølv til at sætte på skedens nederste del. Skæftet stod i linolie i flere dage og blev en del mørkere, end jeg havde håbet.

Den næste kniv skulle laves med skæfte af elmeknude fra Allan (klosmager) og endnu en klinge fra Helle. Efter slibning osv. ville jeg bruge Danish oil for at undgå den mørke toning, som linolien giver - MEN, skæftet stod i olie i ca. 4 timer og var næsten sort da jeg trak kniven op. Nu er der gået nogle dage og det har da hjulpet lidt, men resultatet er meget mørkere, end ønsket. En anden ting, som er værre, er et par revner, som er kommet efter olieringen - er det normalt/forventeligt med elmeknude?

Hvad skulle jeg have givet skæfterne i stedet for linolie/danish oil, hvis jeg ønsker den farve og glød, som man får frem med en spritklud?

Mvh
Thomas j


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 maj 2012, 20:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2009, 12:59
Indlæg: 849
Geografisk sted: Roskilde
Hej Thomas
Jeg vil anbefale at du ikke ligger kniven i olie i så lang tid hvis du ikke ønsker det så mørkt.
Elm suger utrolig meget olie til sig. Jeg vil anbefale at du smører lidt olie (Danishish oil kan anbefales)på skæfete og varme det ind i træt med en roterende kludskive. Gøre det 3-4 gange.
Træet bliver ikke så mørkt men det giver en super gode behandling som kan anbefales til knive.

Stuart ;)

_________________
Stuart Harvey

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 maj 2012, 00:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Lyse farvetoner fremhæves bedst ved at påføre en sandingsealer på den færdigpudsede overflade. Sandingsealeren kan være mange forskellige laktyper, men det vigtigste er:

1: Den skal være hurtig tørrende/hærdende,
2: den skal helst have så høj glans som muligt (ingen glansreduktion)
3: skal helst kunne påføres med en pensel,
4: nem at pudse.

En god sandingsealer er sædvanligvis opløsningsbaseret, f.eks plejer Sadolin at føre en Celluoselak type som er god.

undgå langsomhærdende alkydlakker. langsomt hærdende betyder her at det tager længere end 15-20 min/20 C.

Puds omhyggeligt, men undgå at pudse igennem lakken. Sker det bør man påføre en gang sandingsealer igen og pudse endnu engang.

Den afsluttende behandling kan så være Danish oli, canaubervox ect, men efterfølgende polering.

Lidt besværligt, men nok den metode hvor man kommer nærmest på "lyst træ". Man må dog påregne at der ALTID sker en "befugtning" af træet, hvilket forstærker træts naturlige farvetoner. Selv en dråbe vand vil give en god indikation af hvordan træet vil se ud når det er færdig behandlet.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2012, 11:04 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 13 maj 2010, 20:29
Indlæg: 99
Geografisk sted: Skovlunde
Der er noget her jeg ikke rigtigt forstår.

Det er om kniven med skæfte af blackwood, eller er det det som også hedder grenadill??

Hvis det er grenadill, hvorfor så overhovedet bruge olie på det, træet er jo fyldt med olie fra naturens hånd?? Hvis jeg må foreslå noget, så ville jeg pudse til ønsket overflade finish, og så bruge noget carnaubavoks, hvis det skal have en blank glans.

Dernæst forstår jeg heller ikke, hvorfor du har skåret træet, så årene går på tværs, - selv ikke grenadill er særligt stærkt når årene går på tværs. Eller kan det lade sig gøre, fordi anglen/tangen går hele vejen i gennem skæftet??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2012, 12:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Helt rigtigt Erling, men naturen er jo lidt egenrådigt indrettet, hvorfor den naturlige olie/harpiks i f.eks Blackwood/Grenadil forholdsvis let opløses i vand, oxideres ved kontakt til atmosfærens ilt (Som er et utroligt stærkt opløsningsmiddel).

Derfor kan det, f.eks på knivfæster, som jo normalt bliver udsat for både fugt, syre (fra håndtering) og ilt, være en god ide at "spærre" træets med en sanding sealer - som jo vil trænge ind i træets porrer/celler - det gør canaubervoxen ikke. Anvender man udelukkende vox, risikerer man at fugt kan "fanges" under voxen, og man ender op med en tåget overflade (hvis man er heldig). Er man rigtig uheldig, kan man ende op med at få et bakterieangreb i træet under voxen.

I "gammel tid"(for hundrede år siden eller mere) kunne man jo ikke drømme om at behandle et knivfæste i det hele taget. ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2012, 18:20 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 02 mar 2012, 21:50
Indlæg: 18
Geografisk sted: Viborg
Tak til jer alle.

Skæftet i blackwood er lavet af en klods, som var skåret på den led, det var ikke et bevidst valg fra min side. Det virker nu ikke svagt på nogen måde og kan sagtens "slagte" en fisk.

Min viden om efterbehandlingen af skæfterne begrænser sig til det, jeg har læst i diverse bøger om emnet (de fleste opfordrer til at stille kniven i olie i op til flere dage).

Tak til Stuart og Bjørn A. Det var lige præcis det våde look, jeg havde ønsket mig til skæftet i Elm. Næste gang bliver fremgangsmåden justeret - så undgår jeg nok også de revner, der opstod efter olieringen. Når man sliber i elm kan man godt fornemme, at det er porøst og dermed slutte, at det kan suge en masse olie - af skade bliver man klog. Nu kan jeg gå og tænke lidt over, om jeg skal forsøge at vaske olien ud af elmetræet - kniven er jo på sin vis død, så det vil nok ikke gøre så ondt, at gøre forsøget. Er der nogle forslag til hvilken væske, jeg i givet fald kan bruge til udvaskning?

Mvh
Thomas J


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2012, 20:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Thomas,

lad være med at forsøge at "vaske" linolien ud af træet. Linolien er nok "hærdet" ret så meget på nuværende tidspunkt, så det bedste vil nok være at vente yderligere et par måneder (!!!!!!!!! - ja, det er ikke engang løgn)- og så slibe/pudse overfladen forsigtigt.

farven vil så nok fremstå en del lysere, og så kan du prøve følgende:

1: Efter pudsningen påføres Acetone med en ren klud (Husk god ventilation og ingen åben ild), og dette gøres gentagne gange - hver gang du kan se at overfladen fremstår tør igen.

OBS: Husk lige at det e en brandfarlig kombination, både på grund af Acetonen men også fordi Linolie kan selvantænde. Sørg for at Acetonen fordamper HELT, og læg brugte klude i en metalbeholder med tætsluttende låg.

2: Du vil kunne se på kluden om der følger noget Linolie med ud, og du bør skifte kluden ret ofte så du kan holde øje med at der stadig overføres olie til kluden.

3: På et tidspunkt overføres der ikke mere olie, og det betyder at du ikke kan opløse mere af den olie som sidder fast dybere inde i træet - men det betyder også at der ikke er mere "kvellet olie" tilbage i overfladen, og dermed at du kan færdiggøre en forsigtig finpudsning.

4: Nu skulle overfladen - OG pudsestøvet gerne se helt tørt ud, og du kan påføre en sanding sealer i et tyndt lag med en god pensel.

4.1 Det kan være ønskeligt at påføre flere gange sanding sealer , men tilhørende pudsning for at sikre at træets overflade er godt "lukket af". Bliver overfladen IKKE lukket rigtigt af, kan der evt trænge linolie op fra "Dybet", og da Linolie skifter farvetone alt efter lyspåvirkningerne, er det nok ikke lige sagen.


5: Når sealeren er hærdet/tør, kan du pudse færdigt (K400 og op), MEN LAD VÆRE MED AT PÅFØRE NOGEN FORM FOR OLIE FØR (LIDT GÆTVÆRK) CA. EN UGE SENERE (2 uger er nok at foretrække - ved alm. rumtemperatur).

6: Når den ca. 1 uge er gået bør du kunne mærke om du føler nogen form for "fedtet" overflade. Gør du ikke det, er træet klar til en endelig behandling, og, INGEN LINOLIE ELLER OLIE SOM BESTÅR AF EN STØRRE DEL LINOLIE. Brug evt kun Canaubervox, som påføres i tynde lag med en god polering imellem hvet lag, indtil du er tilfreds med overfladens fyldighed og glans.

Du burde også få et ganske godt indtryk af træets farve og kulør, men fordi det er en Elmeknude, er det mere end svært at sige om farven bliver som du ønsker. Den vil nok fremstå lidt mørk, men dog lysere end dit foto antyder.

God fornøjelse ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2012, 22:39 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 02 mar 2012, 21:50
Indlæg: 18
Geografisk sted: Viborg
Bjørn,

tusind tak for det fyldige svar. Jeg vil bestemt prøve din "opskrift". Mht. resultatet, tjah det stykke træ havde nogle meget fine tegninger inden olien (jeg brugte DO til elmeskæftet) og kan jeg fiske lidt af det frem igen er det rigtigt godt. Hvis ikke, har jeg under alle omstændigheder lært en lektie (og kan nok komme til at holde af kniven alligevel, den ligger rigtigt godt i min hånd).

Mvh
Thomas


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team