www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 feb 2026, 13:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg vil da lige holde lidt kog i dette forum. Første gang jeg viser skåle frem. Mine forældre er lige flyttet fra et sted, hvor der var en del grund til og dette er fra sidste træ jeg har fået derfra. Desværre var det mest gran der stod, så jeg har ikke fået så meget træ. Men afgjort det flotteste træ jeg har arbejdet med. Er også forholdsvis ny.

Det er birk faldet i starten af 2025 og ligget frem til sent efterår. Har ligget lige den rigtige tid til at blive tilpas anløbet og stadig sundt træ. Var selvfølgelig med på den der flosser især under 1. grovdrejning. Men forsigtig drejning til slut og lidt shear scraping og resultatet blev meget tilfredsstillende. Har dog startet med korn 120. Kørt til 400 og behandlet med valnøddeolie og vokspasta som jeg har fået af min mentor Lars Hansen.

Der blev 4 skåle hvor kun de 3 har en interessant form.

En meget lidt lukket form hvor en lille revne bestemte formen for at få den væk.

En Glenn Lucas inspireret med rund bund, og kontinuerlig blød inderside

En helt enkelt med lille bund, lidt som Merete Larsen

19-21 cm i diameter og 10-12 cm i højden.

Træet har været meget olietørstigt.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Dejligt, at der endelig igen er noget at kigge på.
Og nu ved jeg jo ikke hvad "forholdsvis ny" dækker,
men det er du sluppet rigtig flot fra.
Nils Frederiksen

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Øst for Horsens
De ser godt ud.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Virkelig fine former!

spånbunke

Tak for roserne. Det flotte træ forpligter så har forsøgt at være omhyggelig :) . Det er faktisk drejet af 3 omgange for at mindske risiko for at det revnede. Ved ikke om det er mere sikkert end de almindelige 2 omgange, men jo tyndere man kan lade det tørre jo sikrere tænkere jeg det er,. Da det havde slået sig lidt og tabt noget vægt (omkring halvdelen af det samlede tab) drejede jeg dem runde igen (2. drejning), og de har også været forsigtigt i mikrobølgeovnen.

Jeg er generelt mest til brugbare ting. Desværre er træet ret sugende så jeg tænker det mest er til pynt så derfor er slibning også ekstra omhyggelig uden ridser. Derfor er foden også som den er, da det er mere elegang men mindre brugsorienteret. Vil sige, at kun den med rund bunde vil kunne bruges. Der var en som ville købe til salatskål, men synes ikke sådant træ egner sig til noget der får fugt. De har fået massere af valnøddeolie da træet sugede som en svamp.

spånbunke

Det viste sig også at være forholdsvis populære varer for en gang skyld. Kun en af skålene tilbage. Synes generelt ikke det er så let at få solgt, men jeg gør nok også for lidt for det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]