www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 maj 2024, 22:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 dec 2009, 13:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 26 jul 2015, 21:09, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 15:51 
Da mit indlæg er blevt 1000% misforstået vælger jeg at slette det.


Senest rettet af dc-olduser 20 dec 2009, 20:51, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 16:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tja Drejers Corner, nu har jeg arbejdet med træ i det meste af en menneskealder, og har i alle de år haft lidt svært ved at finde ud af hvad "et trin eller to mere" egenligt er for noget. Du har da ret i at meget er ret "traditionelt", men har du fundet de helt sublime eksempler på hvad "et trin ellerto op" er for en udfinerbar størrelse, vil jeg se meget frem til at du viser det til alle os "traditionister".

;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Det som glæder mig mest er at så mange amatørtrædrejere finder sammen om en hobby, udveksler erfaringer, lærer noget nyt, lærer lidt fra sig til andre, og i det hele taget hygger sig gevaldigt med sin hobby.

:) :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 16:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Helt rigtigt Bjørn.Det vigtigste er, at vi hobbydrejere kan finde sammen og hygge os med at vise hinanden, hvad vi går og laver. Og det lykkes da vist rigtig godt her i dette forum ikke.

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 17:30 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej EM/Drejers Corner.

Du kunne måske selv vise noget af det du laver, eller være lidt mere specifik, når du ber' om mere.
Jeg har set nogle af dine arbejder tidligere, så vær nu lidt vaks ved havelågen med billeder og ideer.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 17:44 
:D :D


Senest rettet af dc-olduser 20 dec 2009, 20:51, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 17:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvor ville det være rart netop med flere billeder og IDEER, og ikke mindst netop det at dele alt det man lærer og bruger med andre drejere - amatører eller proffer (det er mig ligegyldigt).

For mig var det en stor fornøjelse at en gruppe kunne samles - og ikke mindst at en prof som Stig B velvilligt stiller sin viden og kunnen til rådighed - og at Joe P stillede sit værksted og hyggelige stue til rådighed. Super. :D :D :D :D :D :D

Netop det at se hvordan drejejern OGSÅ kan både slibes og bruges er jo noget som måske gør tilfredsstillelsen for mange endnu bedre. Det er jo grundlæggende ligegyldigt om man bruger Harlad N jern eller de dyre fra ?????, bare man syntes det er sjov, og at det man frembringer finder en "klangbund" hos dem som modtager/køber en ting eller to.

man skal jo ikke glemme at der ligger tanker og ideer bag hver enkelt drejet ting, ikk. ;) :D :D :D :D

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 19:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Super flot fad.
Du er virkelig sluppet godt fra detaljer og dekorering.
Super finish.
Jeg kan ikke finde noget som helst at sætte fingeren på.

Da jeg har misforstået DC, sletter jeg sidste del af dette indlæg.


Senest rettet af stig bredsgaard 20 dec 2009, 22:25, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 19:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Nu er det mig som får røde øre, takker, men det var nu også en spændende dag sammen med Joe P dig og alle de andre.

Håber vi får anledning til mere af den slags.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 20:14 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 29 mar 2008, 16:30
Indlæg: 400
Geografisk sted: København N
Ja når man ser Johannes Riber ”en sand troldmand” lave de fineste detaljer med et kvart ”vandrør”
Kan man unders at det skal være så kompliceret ;) så KIS. keep it simple

_________________
Medlem af drejeklubben 4224. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 20:48 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Stig, jeg kan ikke være mere enig.

Eksperimenter er det der får os til at lære noget nyt ... og uenighed, giver udvikling.
Lær af hinanden, leg med alt muligt ... slibning af værktøj, forskellige måder at dreje på.

De fleste medlemmer her på forum er amatører (inklusive mig selv, og det er fedt. Der må gerne være udfordringer her på forum, men konkrete ting.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 21:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Drejers-Corner skrev:
Da mit indlæg er blevt 1000% misforstået vælger jeg at slette det.


Hej EM/Drejers-Corner. Det var synd du sletted dit indlæg. Det er jo netop alle de forskellige oplevelser, erfaringer, viden - og alt det andet som gør sådan et forum som dette levende og relevant. Det ville jo være underligt hvis vi alle havde præcis samme indstilling/oplevelse ect., så jeg var selv glad for dit indspil - det drejer sig om at lære.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 22:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
steen viggo skrev:
Ja når man ser Johannes Riber ”en sand troldmand” lave de fineste detaljer med et kvart ”vandrør”
Kan man unders at det skal være så kompliceret ;) så KIS. keep it simple


Jeg har svært ved at se, at den måde jeg drejer på, skulle være mere kompliceret end den traditionelle engelske.

Prøver du bevidst på at pisse mig af?

For så er det faktisk lykkedes dig meget godt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 22:51 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Æhh, det er ved at være der, hvor den pæne tone skal indføres på den her tråd.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 23:02 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 29 mar 2008, 16:30
Indlæg: 400
Geografisk sted: København N
Nej Stig

Det var bestemt ikke meningen, :(
det jeg prøver at sige er, at der mange måder at dreje på, og det der virker for nogle, ikke virker for andre,
da det er meget individuelt hvad der virker for den enkelte drejer.. ;)
Jeg mener at man skal hente ny viden / erfaring hos andre drejer og der på udvikle sig
og ikke ændre sin måde at dreje på fuldstændigt,
det lyder jo som at man sliber alle sine jern om hver gang man har været på kursus :roll:

Jeg er ked af hvis jeg skulle have trådt nogle over tæerne det var bestemt meningen :cry:

Så det nok bedst at man holder sin mund
End of story :oops:

_________________
Medlem af drejeklubben 4224. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 23:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Det er ok. Jeg opfattede det meget anderledes, så jeg var lige ved at fare i flint.
Det vil jeg så lade være med.

Iøvrigt har jeg set den gamle tysker dreje adskillige gange, både her og i USA.
Rieber bruger de traditionelle metoder, han er oplært i i Tyskland, men han drejer ikke med
" et kvart vandrør".
Han bruger relativt få jern, ja. Men hvis du har fulgt med på forum, ved du osse at jeg ikke har meget tilovers for dem, der bare kaster sig ud i at købe alskens specialjern uden først at mestre den traditionelle drejekunst.
Jeg laver 90% af mine skåle med to jern.
Det, jeg har prøvet at vise folk, er en drejemåde og slibning af jernene, som gør de enkelte jern mere versatible i brug.
Jeg mener, hvis man kan dreje en skål og shearscrape den med bare et jern, må det da være i tråd med din "Keep it simple" ide.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009, 23:55 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Skal vi smide den sidste del af debatten her i en anden tråd??? :D :D :D
Så vil jeg gerne give mig besyv med, hvis det skal være.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2009, 18:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Jeg vil gerne knytte et par kommentarer til det viste fad!
Jeg er meget enig med det jeg har læst: Det er et flot klassisk fad med gode markante detaljer.
Og et spørgsmål: Det ser ud som om der en forskel i finishen mellem den centrale del af bunden og resten af bunden. Du har sikkert gjort ligesom mig, nemlig lavet fadet færdigt på overside og underside med slibning og efterbehandling og eventuel polering og så har du bagefter drejet bunden af og alt er helt som det skal være. Og så til spørgsmålet: Har den sidste del af bunden fået samme behandling, eller har du "snydt" lidt og givet den lidt mindre "kærlig hånd". Eller hvad?
Bjarne

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2009, 18:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Bjarne,

Nej, jeg har nu ikke snydt mere end højst nødvendigt ;) , problemet er mere at plankestykket fadet er drejet af, desværre var "skaldtørt", d.v.s at tørreprocessen har været lidt for voldsom, og at træets naturlige "saft/olie" derfor er blevet "tvunget" ud i plankens overside. dermed "lukkes træets porer" så det er særdeles vanskeligt at få en efterfølgende overfladebehandling til at blive "jævn".

Dette problem ses temmeligt ofte på f.eks Valnød (Amerikansk), og det er ofte derfor at mange vælger at bjedse/tone det færdige emne inden sidste behandling. det har jeg ikke gjort.

Den inderste "ring" som kan anes er lavet bevist, idet fadet er særdeles tyndt (ca. 3-4 mm), hvorfor det er best at sikre sig mod at træet "slår sig" ved at "kurve bunden" en smule.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2009, 23:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Hej Alle

For 9 år siden var jeg på et yderst lærerigt kursus hos Leif Andersen på Fyn (jeg ved godt at nogle ikke syder af begejstring - pyt)

Vi skulle dreje en kugle: Først den ene vej og så den anden vej og til sidst en matrice til at sætte kuglen fast i så den kunne drejes færdig den anden vej.
Som sagt, så gjort.
Mit problem var at jeg igen og igen sendte min kugle (trækugle) lige i nakken på Inge der stod foran. Det var synd, men der kom en kaffepause og jeg bladrede i et par bøger bagefter gik jeg ind og drejede en lille skålformet medbringer til den ene ende og en lille skålformet dims til pinolen. Leif spurgte hvad jeg havde lavet og jeg svarede hvad han kunne se. "Hvor har du det fra?" Jeg så en bog i kaffepausen: "Ok det er Raffan der bruger den model, men du er da ikke ham!" Næh - men han er vist heller ikke mig! Og så drejede jeg min fine kugle færdig (på den måde der passede mit temperament) til alles tilfredshed.
Hvorfor denne historie? Kun fordi vi har forskellige måder at forstå på - og at handle på og det håber jeg alle gør: Sagt på en anden måde: Vi må da selv tage ansvaret også i læreprocesserne. Også i vores udvikling i vore spændende hobby.

God fornøjelser derude, bare klø på, der er ingen fiaskoer bare en lang vej af opsamlede erfaringer og det fandme sjovt.

Mvh

tjmanden Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2009, 23:59 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
TJ Mand ... det var et dejligt positivt indlæg.

Der gør ikke noget at man er en smule opfindsom ved drejebænken ... eller andre steder for den sag skyld.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2009, 15:44 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2009, 14:57
Indlæg: 171
Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Der er nok nogle der er lidt jule stresset med den hårde tone.

Jeg vil godt ligge et godt ord in for Johannes Riber (da han jo ikke selv kan). Stig du har ret... Johannes brugte kun 4 forskellige stykker værktøj under hele det kursus jeg var på - han arbejder meget simplet og meget elegant. Han er en positiv og munter fyr - som tydeligvis har arbejdet med trædrejning i mange mange år. Noget af det der slog mig var at han dansede rundt om bænken med en ynde som var en balletdanser værdig, han snakkede som en kunstner om smukke former mm., han nynnede klassisk musik og han var glad for marineret danske sild. Hans "vandrør" som der referers til er nok et 4cm (måske et andet tal i tommer) halvbuet stål (meget jern holdig at vurder udfra gnisterne under slibningen) som han faktisk altid brugte til meget tynde ting (jeg ved ikke hvorfor). Jeg må også give Viggo ret - han var en tolmand med træet. Jeg var meget imponeret.

I ovenstående har jeg ikke bevist prøvet at pisse nogle af - blot givet min mening til kende.

Så jeg har altså et meget positivt indtryk af Johannes - deltager til enhvertid i endnu et af hans kurser.

Nå men jeg vil også tillade mig at bruge ordet troldmand (i betydningen som bedere end craftmann) om mange af de værker som jeg ser her på forummet - jeg er oftest måløs over jeres håndelag, viden og evner. Tag fx. den skål som er omtalt her i tråden. Jeg mangler simplethen ord for hvor flot den er og for den ros som bør gives til BjørnA for fremstillingen samt til Stig for undervisningen.

Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at deltage hvis du (stig) afholder endnu et kursus - det var en direkte opfordring til at gøre det igen.

Nå men det bev vist meget lang - det må i undskylde. God Jul
Mogens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2009, 20:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
At sige Johannes Rieber har drejet i mange år er en underdrivelse.
Han tog ( hvis jeg husker ret) mesterprøve i tyskland som 21 årig. Den yngste nogensinde.
I efterkrigsårene flyttede han til Norge, hvor han har boet og arbejdet siden.
Det har næppe været nemt, Nordmændene havde et meget anstrengt forhold til tyskere i mange år efter krigen. Jeg Arbejdede i NordNorge i slutningen af 70erne og da havde de endnu ikke noget godt at sige om tyskere.

Rieber er FANTASTISK dygtig. Jeg har set ham dreje en halvkugle, som skulle passe ind i en indfatning på øjemål. Da den var færdig, satte han den på plads, og den gik i hak med et lille klik.
Der blev helt stille i lokalet, hvor der ellers lige havde siddet 50 amerikanere ( og en dansker) og småsnakket.

Jeg regner ham for en af de helt store af de traditionelle drejere.

Rasmus og jeg er ved at planlægge et seminar til næste år.
Vi satser på at lave 3 rotationer med 3 forskellige drejere, så folk kan få en dag ud af det.
Det er desværre bare afhængigt af at tilstrækkelig mange vil være med, så det kan løbe rundt økonomisk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2009, 22:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Hvad kan sådan noget koste Stig?

Nu er jeg blevet uafhængig af min arbejdsgiver, så jeg får ikke lige pludselig vagter jeg ikke kan sige nej til. (Læs: Min ansættelse er færdig og jeg skal finde noget andet at lave. Jeg forlod den akademiske verden for et par år siden, da jeg ikke kunne holde den ud mere. Overvejer at tage taxi-kort.)

Jeg er meget interesseret.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2009, 13:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Angående Johannes Rieber.
Jeg har været så heldig at se ham demonstrere et par gange.
Første gang lavede han sin velkendte feltflaske. Jeg var bare imponeret, ikke mindst da han sluttede med lave frontpladen, der skulle lukke det hul i fronten af flasken, hvorigennem udhulningen var foregået. Vi var spændte, det sagde bare "click" og pladen sad fast og flasken var fuldstændig vandtæt.
Anden gang var på mit woodturningscruise i Norge i august 2008.
Jeg er meget facineret af den lethed og elegance den trods alt efterhånden "ældre mand" arbejder med og så den klassiske, meget enkle stil der præger hans arbejder. At han samtidig er både jovial og hyggelig skader jo ikke.
Jeg ved han har haft mange demonstrationer i Danmark, og forhåbentlig også får det fremover. Bl a i Husflidsforeningens regi. Hold øje med det!
Bjarne

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2009, 14:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Det er for tidligt a sige noget om prisen, men det bliver ikke nogen formue. Det er trods alt kun et enkelt dags seminar.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2009, 14:47 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Venter spændt på at høre om de tre drejere der skal vise deres færdigheder.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team