www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 00:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 mar 2021, 10:14 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Her er så endnu et skaft. Denne er til en 10 mm spindel gouge. Her er hullet boret ud (mit forrige indlæg var det skrået ud, da det var en frikantet tang), og drejningen er lavet på en 10 mm jamchuck. Ved ikke om det er det det hedder med det er et skaft hvor jeg har lavet en 10 mm stang hvor jeg har sat hullet ud over, så jeg har drejet uden om hullet. Det er fif fra Lars, og Ronald Kanne. Og hullet sidder i midten hele vejen så jernet sidder helt lige. Og messing ringen er denne gang også drejet, så gevindet er fjernet med det nyeligt lavede stikjern.

Det var mit andet forsøg, da jeg ikke var omhyggelig nok med at udvælge træet. Det er et gammelt stykke eg, og splinten er meget medtaget af råd. Og jeg tog lidt for meget med (det ser godt ud synes jeg), men den var for svag, så den flossede. Det kan dog også skyldes min manglende teknik eller en kombination af svagt træ, og svag drejer.

Jeg smider dette ud i forummet selv om der ikke har været så meget kritik af mit forrige skaft. Jeg ved godt der ikke er så meget drejning i et skaft, men man skal jo også lige i gang.

mvh
Henrik


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2021, 21:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Kritik!
Hvad fanden er der at kritisere?
Det er et pænt, run of the mill, håndtag.
God tykkelse, der hvor det har betydning.

Et tip til når du laver flere:
Lav dem forskellige!

Smid et par beads på, hvor de ikke generer, eller lav et par brændte ringe, evt. med farve imellem.

Man bliver idiot af fuldstændig ens drejejern.
Hver eneste gang, man skal bruge et, skal man have brillerne på ( I mit tilfælde) og kigge på spidsen.
Jeg havde en stabel Henry Taylor jern, alle sammen med det samme sorte håndtag.
Så i desperation rendte jeg dem over båndsliberen og gav dem forskellige bejdsefarver.
Så fandt jeg ved samme ombæring ud af, at det ikke ændrer ved et jerns brugelighed, at en eller anden savidiot har slebet skaftet i facetter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2021, 22:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Tsk tsk, de otte sorte, éns Crown-jern på stribe er da i system:
Nummer tre er f.eks. 13 mm med irish grind, nummer fire 16 mm med samme slibning og nummer 7 og 8 er de samme jern, bare med Ellsworth-grind.

Stig, vil du låne lidt af min OCD?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2021, 06:59 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak Stig. Jeg vil huske det med at de skal være forskellige, så man kan se forskel. I det 2 jeg har lavet har jeg været heldig, at det ene havde firkantet tang, og derfor lavede jeg den lette løsning og lave et lamineret stykke træ, så det er let at kende. Men til 10 mm spindel gouge som er der næste der havde jeg nok haft lavet det af samme ege stykke, hvis der er mere tilbage uden for meget råd. Så det kan være jeg må finde et andet. Lige nu tror jeg dog godt jeg kan overskue mine 3 jern :lol: :lol: :lol:
Og dem jeg har lånt de kan i al fald let kendes. Det jeg har brugt som skrubstål, det er lavet omvendt af hvordan jeg tænker at man laver sådan et jern. Det er lavet af et meget let stykke træ, og jeg vil sige at jeg har været lidt mere heldig med at sætte mit jern i midten en de har. Jeg tror det er noget fra Harald Nyborg. Men der kan faktisk bruges, det er det jeg har brugt til det hele, bortset fra at stikke, hvor jeg bruge stikstålet.

Jeg er spændt på at lave håndtag til skrubstålet. Jeg har ikke hentet det endnu. Men jeg har fået Jonas Bigler til at smede noget reger med at hente det i påsken.

Mht. facetter jeg har faktisk lavet det 8 kantet, dog med bløde rundinger måske svært at se af billederne. Efter det er drejet så har jeg løbet over det med en zieklinge. Jeg kan godt lide den form. Troede jeg kunne starte med et 8 kantet stykke træ og så lave det rundt og så beholde lidt af kanterne men det blev noget juks. Det ville dog have haft den fordel at det hvor håndtaget var tyndt der ville 8 kanten nærmest forsvinde, men det ville måske også lige så meget være en ulempe. Det kan være jeg forsøger den metode igen når jeg har lidt mere erfaring. Og i bunden er der sand til dæmpning. Nok med for sjovt da det er en meget lille mængde. Men i det hul man bore der kommer jeg da lige til at tænke på, at når man propper sandet inde, så kan man jo lave forskellige propper så jernene kan kendes. Der gav jeg lige mig selv en god ide. Dog ikke bedre end jeg så er typen der skal have brillerne af for at se noget tæt på :D

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2021, 16:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Hvis du vil have noget til dæmpning, der virker bedre end sand, så har jeg et par kilo blyhagl stående, fra dengang, de var lovlige.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2021, 20:44 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for tilbuddet Stig, men springer over, nøjes med sand, selv om der nok ikke er meget at hente med de få gram jeg kommer i, det er lige så meget fordi jeg synes det er sjovt.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team