www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 17:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 apr 2018, 21:57 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 jan 2014, 20:26
Indlæg: 24
Geografisk sted: Salten
Er med i en nystiftet loge med en flok kammerater. Jeg tænkte vi skulle have noget specielt til vores møder.

Skaftet er i ask, hovedet er i valnød (havde ikke et stykke der var stort nok, så måtte lime fire stykker sammen), slåpladen er også i valnød, valgte at beholde ujævnheden da jeg syntes det giver den lidt ekstra.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 apr 2018, 22:07 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2008, 19:06
Indlæg: 260
Geografisk sted: Kirke Såby
Eller når I skal holde auktion ;)
Flot hammer og blok.

Mvh Mogens

_________________
Med venlig hilsen

Mogens Hartmann

Nu står der også Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 apr 2018, 08:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej MSLillie.

Din logehammer er udført pænt, du kan godt dreje.
Limfugerne ser tætte ud på billederne ,OK
Jeg kan ikke få øje på fejl som udrivninger, striber efter sandpapir eller kurver med knæk, så håndværket er godkendt.
Det er helt udmærket at vælge et materiale med uregelmæssigheder til blokken, smukt.

Men.
Traditionen for sådanne hamre er lidt mere svulstig. Prøv at google billeder: "woodturning gavel", så skal du bare se.
For lidt og for meget fordærver alt ... for mange detaljer, så ender vi i overlæsset barokstil; for få, så får du en kølle.
Sagt på Thomas Blackmann-måde: Du mangler at arbejde med formgivningen. Tingen ligner en kødhammer.

Linket henviser til en hammer af Nick Arnull; vi er ikke i det helt store barokudtræk med insartia o.s.v., men afgjort brugeligt.
https://www.woodworkersinstitute.com/wood-turning/projects/faceplate-work/homeware/gavel-and-block/


Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2018, 14:11 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 jan 2014, 20:26
Indlæg: 24
Geografisk sted: Salten
Jens Reinholdt skrev:
Men.
Traditionen for sådanne hamre er lidt mere svulstig. Prøv at google billeder: "woodturning gavel", så skal du bare se.
For lidt og for meget fordærver alt ... for mange detaljer, så ender vi i overlæsset barokstil; for få, så får du en kølle.
Sagt på Thomas Blackmann-måde: Du mangler at arbejde med formgivningen. Tingen ligner en kødhammer.


Jeg kan godt se hvad du mener Jens. Men jeg syntes bestemt ikke den stil er pæn, som du selv siger - svulstig.

Jeg lænede mig lidt op af den hammer de bruger i Bruun Rasmussen auktionshus. (Deres program kører på TV2 - auktionshuset). Deres er dog omvendt, med et lyst hoved. Men den er sket ikke sådan en "svulstig" sag.

Den blev testet i fredags. Vi kom frem til at der skal noget vægt i slåpladen, evt. noget skridsikkert også. Men der var stor begejstring i resten af logen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2018, 20:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hammerfedt at der er styr på sagerne i jeres loge.
Så må du jo gøre slåpladen tungere ved at udhule den og fylde op med jern eller bly. Eller nøjes med at slå 1 gang.

Jeg mener noget i denne retning: at man med enkle midler kan gøre ting mere udtryksfulde, eller dramatiske.
Har man tiden til det, tager det jo ikke alverden at dekorere lidt.

Jeepster og Stig diskuterer formgivning af snurretoppe i denne tråd.
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=4411&p=42780&hilit=snurretop#p42780

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2018, 21:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Jeg tror nok jeg har lavet det i beskriver, se vedhæftede foto.
Hammer og slagklods er lavet i Tamboti (afrikansk sandeltræ), man får det bedste resultat ved at lave hoved og slagklods i samme træsort, helst rimelig hårdt træ af hensyn til lyden og holdbarhed, slagklodsen kan med fordel udhules lidt, så forstærkes lyden som i en højtaler.
MSLilie jeg havde nok rundet hovedet lidt for at undgå slagmærker ellers flot og enkel.
Min hammer kan ses på træmuseet i Oddense.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 apr 2018, 09:49 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 jan 2014, 20:26
Indlæg: 24
Geografisk sted: Salten
Jens Reinholdt skrev:
Hammerfedt at der er styr på sagerne i jeres loge.
Så må du jo gøre slåpladen tungere ved at udhule den og fylde op med jern eller bly. Eller nøjes med at slå 1 gang.


Nemlig! Min plan er at dreje den samme form i noget andet træ, og støbe en ring i bly der kan limes i. Jeg overvejer også om den skal have noget skridsikkert under bunden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 apr 2018, 13:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
hej MSLilie!

Begge dele vil forringe/dæmpe lyden, blyet har en stor vægtfylde og er meget dødt, er fortrinlig til lyddæmpning ( i gamle dage kunne man købe klæbende asfaltimpr. blyplader til at klistre på store blikflader i biler for at dæmpe resonans og lyd). Skridsikker underlag er blødt og lyddødt. En direkte kontakt mellem slagklods og bordplade giver mest lyd, evt hjulpet af udhulning af undersiden af slagklodsen.
Prøv at lave et forsøg med begge dele, du vil kunne høre stor forskel.
Fortsat god vind med projektet.

PS: Den Brun Rasmussen bruger ser ud til at hovedet er lavet af nylon eller elfenben?

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team