www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 19:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Guldregn.
Bjerg af spåner

Geografisk sted: Rødkærsbro.
Nyt forsøget med en guldregn skål 26.5 x 8.0 cm.
Slibet til K 240 1 x sanding sealer slibet igen med k 240 2 gang friction polish og slut med Bees Wax Balsam.
Sealer og Polish er Chestnut products. Bees Wax Balsum er fra Pinotex.
Vedhæftet fil:
Guldregn 1. 2015 26.5cm. X 8.0cm..JPG

Vedhæftet fil:
Guldregn 2..JPG

Vedhæftet fil:
Guldregn 3..JPG

Mvh David.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Titel: Re: Guldregn.
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Flot skål.
Det synes, at der er lidt striber på ydersiden på første foto. Er det fra poleringen?

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Lidt spøjst design, som ikke rigtig lader til at vide, hvad vej det vil.
Dine ydersidekurver passer dårligt sammen. Du laver en ogive form fra bundrundingen, som du så slutter af med at runde indad mod kanten. Det giver et meget klodset og uharmonisk resultat.
Det ser på billede 2 ud som om, du har en inderside, som istedet for at følge ydersidekurven, knækker ved bundovergangen.
Det er en ret typisk begynderfejl.
Bunden trækker voldsomt ned. Der bør ikke være forskel på overfladen på skålen og bunden, ligesom man ikke bør kunne se hvordan den har været spændt op.

Prøv at lave nogle skåle i "smid ud træ", for at få øvelsen i at holde kurven på indersiden.
Og find en opspændingsmåde, så du kan lave nogle bedre bunde.

Bjerg af spåner

Kai. Den skrå strib er noget inde i træ måske rester af en tynd gren. Det er ikke noget med polering.

Stig. Form er nok forkert som du skrive men af hensyn til det indvendig bund og siden er 6mm. og følge samme runding
som ude siden og jeg har fjernet det som den var spændt op ved og lavet en lille fod for at løfte skålen.

Når jeg kikke og følge trædrejer fra UK og USA så kan jeg se at de også lade se hvor opspænding er. Så jeg konkludere at det er nok op til den som lave emnet der bestemmer hvordan der afsluttes. Nogen kan lige moren andre kan lige datteren og så til sidst dem der kan lige begge del. Hvis jeg spørg 10 drejer for jeg nok 15 forskellige svar.

Mvh. David.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
David, Stigs venlig kritik er jeg helt enig i og det skal du være "lidt" beæret i at få og skal tages med kysse hånd ...hvis du vil frem med dine drejning altså.... og ja du kan kik på trædrejer arbejdet fra GB og USA og find noget som de vil "nøjes" med, men hvis de vil hop over hvor gæret er lavest (halv færdigt arbejdet) må de om det.... men er det det du vil nøjes med?
Kritik gives på det forum (+ en del ryk klappere ;) ) fordi det skal ses som en hjælpende hånd til at lave en hobby arbejdet bedre og sjover . :) :) :)

Senest rettet af joe-pearson 13 jan 2015, 13:33, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Når du nu har fået det glatte lag fra eksperterne, kan jeg kun sige at finishing er fin, og at jeg er enig med at formen enten er forvirrende eller lidt klodset. Du kan få megen hjælp fra Richard Raffans "Turned Bowl Design". Den fås på Amazon.UK eller kan måske fås på biblioteket. Den er en revision af en af hans tidligere bøger, og jeg har begge, så om du vil låne den gamle version er du velkommen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Hej Jesper. Hvis du skal til Hedensted 31/01 så vil jeg gerne tage i mode dit tilbud ellers på et senere tidspunkt.

Det er klart at jeg nok bliver forvirret når man seer folk lave deres ting på en måde og man prøve at efter lign det.
Jeg tror ikke at jeg nogen siden komme til at udstiller eller sælge min ting på højt eg plan men hvis jeg kan glade nogen ved at give en gave som er hjemme lavet så er det nok der jeg lander.

Til Stig og i andre jeg er ikke utaknemlig for jeres kritik men når man lige har fået en hel del rose fra anden side så bliver man båd skuffet og forvirret.
Det har ikke været min mening at være fræk eller ubehøvlet så jeg håbe at i forstå hvad det er jeg prøver at sige med det her.

Med venlig hilsen David.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
David, som Joe prøvede at sige, skal en hård kritik fra min side tages som udtryk for at jeg ser tilstrækkeligt potentiale i modtageren, til at det er værd at give den.Jeg gider ikke spilde min tid med " Den er søreme flot" kommentarer,så når jeg giver kritik, prøver jeg at gøre det konstruktivt.
I det her tilfælde er det så relativt få ting, der skal rettes, før skålen sidder lige i øjet, at jeg syntes, det var værd at blande mig i koret.

Hvad angår foden, er det i mine øjne op til drejeen, hvad han/hun vil lave, sålænge resultatet ikke skyldes manglende evner til at lave det, man ønsker.

Jeg lavede selv en serie grødskåle til økologiske børnebutikker engang, til 60 kr skålen.
Der var foden brugt til at spænde op på, da jeg ellers ikke ville have kunnet holde prisen der nede.
Men den var pudset og olieret til samme finish som resten af skålen, og så holdt i en hjemmelavet nylonpatron, som ikke lavede mærker.

Prøv at kigge på dit sidste billede igen, og se om du virkelig synes indersiden af foden er lavet pænt nok?

Bjerg af spåner

Tak for det Stig. Jeg kan lige meddel at jeg har lige printet guide til grov drejning i vådt træ af Jens Reinholdt.

Måske jeg kan lære noget fra det i det nær fremtid.

Mvh David.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Bliv ALDRIG hverken skuffet eller forvirret over alle de input du vil modtage via dette (eller andre) forum/fora omkring hvad man skaber/frembringer. Som der engang var en som sagde : "Hver fugl synger med SIT næb" - og det gælder nok også med trædrejning "Enhver drejer med sin lyst". At man så kan hygge sig gevaldigt og evt. lære noget fra hyggelige drejernisser er jo bare "added benefit" :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
David,
Jeg tager bogen med til Hedensted.

Jeg har det en del ligesom Stig, men dog lidt mere ydmygt. Jeg kan ikke være med i den automatiske Uhhhh, ahhhh skare, da det ikke har nogen mening. På den anden side, når man prøver at tilbyde konstruktiv kritik, er man også nødt til at bedømme om modtageren vil opfatte det sådan - og det kræver som regel at man kender hinanden til en vis grad. Hvis i tvivl, prøver jeg bare at holde min kæft - det lykkes ikke altid :)

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]