www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 18 aug 2026, 17:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ahorn skål
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg fik, som nogen ved, noget ahorn af Ole i Horsens. Deraf har jeg gjort et fad mere.Denne gang begik jeg dog en fejl.
Efter at have drejet den og ridset kanten med min vinkelsliber og brændt den med min brænder og lakeret kanten med lak for at ikke skulle smitte af, lagde jeg den ind på et værelse med spændepatronen på.
Så kom jeg selvfølgelig til at dreje andre ting og den kom til at ligge på værelset en månedstid. Det bevirkede selvfølgelig at da jeg ville tage den og sætte den i maskinen igen var den blevet så P...... skæv af den næsten ikke ver til at gøre færdig, med pudsning og behandling. Så har jeg lært det. At det er bedst at gøre tingene færdig efterhånden. :oops:
Den er 37 cm i diameter 10 cm høj har fået en gang sandingsealer og en gang voks og en gang mayland olie.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Niels Erik,

Prøv at kigge på det næst nederste foto. Det ser ud til at du ikke får pudset "i bund" (jeg har selv samme problem med Ahorn. man pudser og pudser, og overfladen bliver s-- ved med at se "plette ud" (Suk)).

Det er ellers en spændende skål, og et spændende 1960'er design, syntes jeg. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er meget interessante detaljer, Niel Erik.

Det spørgsmål med at pudse i bund som Bjørn nævner, kan være slidt eller dårligt sandpapir. Det billige fra onkel Harald holder ikke ret længe, og skal skiftes tit. Du kan høre og se når det sliber rigtigt - skarp slibelyd og synlige spåner der kommer ud fra papiret. Så snart lyden og spånerne ændrer sig skal det smides væk og et nyt stykke tages i brug.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har egentlig ikke tænkt over at den har 60 er design Bjørn, men du har nok ret.(det er traumer fra min barndom der går igen) Jeg indrømmer at pudsningen ikke er god. Den var så skæv at den slog helt vildt på bænken.Jeg bruger Mirca papir Agerbundsen og det bruger vi i det firma jeg arbejder i og det plejer nu at være godt nok. ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Jeg kan godt lide det du har lavet, det at skålen har slået sig gør den kun mere rustik og eftertragtet vil jeg tro.

Det med slibning: Jeg er begyndt at anvende fiber puder mere end papir, især på emner der er ujævn, eller barkkant ting. Der er noget tykkere end sandpapir, holder meget længere og giver bedre beskyttelse af fingrene med mindre varmeudvikling. Pudsskiverne som gulvafslibere anvender, eller som dem Lidl havde til salg for nylig fungerer rigtigt fint. SOm afsluttende behandling anvender jeg næsten altid et stykke af #M's de grønne "Scothbrite" puder som vi bruger til rustfrit stål, det svarer nok tilK600-800 vil jeg tro.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tag en snak med BjørnB omkring disse fiberskiver. Han ved en masse om hvad de kan, og ikke mindst omkring deres begrændsninger.

jeg bruger dem selv en del, men er også lidt tilbageholdende - netop forde de , syntes jeg let kommer til at "varme" en del - men det er jo nok migselv som måske trykker for hårdt. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg tror næsten jeg efterhånden har skrevet alt hvad jeg ved om skurepads.
Det er rigtigt at de bliver varme. Men når de begynder at smelte, så ved man at man har trykket for hårdt.
Hvis de er smeltet på et sted, bør man ikke bruge dem mere, da det så vil lave mærker i træet.
Man skal heller ikke bruge dem i stedet for sandpapir, de er et supplement.
Man bør i hvert fald ikke bruge dem før man er nået til kon 400, hvis vi snakker slutfinish.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]