www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 18 aug 2026, 14:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg tog en hyggelig tur ned til BjørnA i går, og fik en god forklaring på virkningen af H-Olien og en demonstration af dens brug.
Det blev lidt sent jeg kom hjem, så først i dag prøvede jeg olien af på en lille egetræsskål. Det blev så også indvielsen af mit bakgear og antræksbolten - det virker helt perfekt.
Vedhæftet fil:
eg1.jpg

Jeg har aldrig så let og hurtigt fået lavet noget med en så flot og farvedyb overflade. Specielt de lyse årer i egetræet er spændende. De viser, at olien ikke farver træet (de er stadig helt lyse), men derimod fremhæver den farve der er i forvejen.
Vedhæftet fil:
eg2.JPG

Det afgørende tip, jeg fik med hjem, havde med lyset at gøre.
Jeg har en arkitektlampe lige over bænken, BjørnA har lysstofrør, men uanset kilden skal man kunne se lyskilden som et lyst område på emnet, når man har slebet færdig.
Derefter poleres indtil man ikke længere har et lyst område, men et helt klart billede af lyskilden på emnet. Hos BjørnA endte det med tre streger, en for hvert lysstofrør over bænken, mens jeg tydeligt kunne se pæren aftegnet i skærmen i min lille skåls overflade.
Først når glansen er oppe på det niveau, er man færdig med polervoksen.
Herefter kommes der så H-Olie på. Den ændrer canubavoksen, så der dannes en mere hård og blank overflade, og den trænger ind i træet under overfladen, og fremhæver de farver der er i det. Der er ikke meget forskel på refleksen i stålmålebåndet og den på skålen.
Vedhæftet fil:
eg3.JPG

Men så til den advarsel mod bivirkninger, som Bjørn ikke fik givet mig.
Da jeg kom op i stuen med skålen, var min datter kommet på besøg. For at skaffe lidt plads i huset (og fordi den jo ikke var sjov for mig længere), spurgte jeg hende, om hun ville have skålen med hjem. Straks sagde min kone, at den ville hun da beholde, og så kan I selv gætte hvordan bølgerne gik den næste times tid.
Moralen er, at hvis du vil bruge H-Olie, så sørg for ikke at vise det du har lavet frem til flere personer samtidigt, med mindre du har lavet mindst en pr. næse.
Har du kun én skål at vise frem, så skal den være meget større end de 13 cm min er, så den kan bruges effektivt som hjælm under flugten.
Først da jeg "kom i tanke om", at jeg da selv skulle bruge den til at tage billeder til dette indlæg, faldt der ro over gemytterne. :lol:
En stor tak til BjørnA - jeg fik meget mere med hjem end H-Olien.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Dejligt du kan bruge hvad vi fik lavet - og det er jo enormt hyggeligt når en trædrejer finder vej forbi her i Ørslev.

Den er blevet flot den egeskål - pas på; du kan risikere at blive "damernes ven" på grund af den overflade. :lol:

En enkelt ting: Hvis man ønsker at gøre tingene på samme måde, er det en væsentlig forudsætning at man laver sig lidt polermasse ifølge den recept jeg har lagt ind her på forum. Det skal også nævnes at metoden kun virker dårligt med almindelig Danish Oil, og næsten er ubrugelig hvis man bruger Linolie.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]