www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 12:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 maj 2008, 09:33 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej medlemmer på forum.

Som I kan læse her: viewtopic.php?f=10&t=151 har der været et lille uheld,
og hele den gamle tråd er desværre blevet slettet.

Jeg opretter nu en ny af samme slags, så det er bare med at få nogle billeder læsset ind. :D

Meningen med tråden er at man kan vise sine ting frem, og fra andre medlemmer af forum få konstruktiv kritik
af den drejede dims, skål, pen hat eller andet.

Kritik skal være konstruktiv, og ikke noget med "Æh bæh, den er grim. Hvis man synes noget er grimt, så giv en begrundelse for det. :ugeek:

Hvis ikke man vil modtage konstruktiv kritik, så lad være med at sætte billeder ind af vidunderet.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2008, 09:47 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Hvis ikke man vil have kritik men bare vise frem er det blot at lade være med at bede om kritik. Hvis ikke man skriver kritik er velkommen i sit indlæg er det kun kommentare der skal på...

Giver det mening ??

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2008, 10:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg synes det giver mening, men eller kan vi lige lave en demonstration for at slå det fast med 7"søm

Egeskål drejet i vådt egetræ, og smurt med vindruekerneolie til vandet er trængt ud. I bunden har været en revne, men den er fyldt ud med lim (den knast man kan se på 1. billede) og skålen kan holde olie indenbors, så den kan bruges til salat.
Diameter 25 cm og højde 12,5cm
Jeg vil gerne have kritik


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2008, 10:58 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Form holder, men der er et eller andet med retningen i træet jeg ikke kan blive enig med mig selv om... måske er det lidt ærgeligt den har slået sig så meget.. men det er igen svært at sige når man ikke står med den.. Alt i alt et nydeligt skykke arbejde...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2008, 11:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Mange tak

Vådt træ slår sig jo bare helt vildt, så det kan man ikke gøre noget ved.. Jeg tror det der forvirrer dig er overgangen mellem splint-og kerneved. Den kan anes og den virker ikke helt optimal, men den er med til at skabe en masse spil i træet.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2008, 11:13 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Formen ser fin ud, og jeg synes ikke det gør noget at den vrider sig... det er det fine ved sådan en skål.

Et lille minus... jeg synes du skulle have fjernet tappen i bunden, hvor den har siddet i patronen.
Det er selvfølgelig min smag, men det giver en mere komplet skål, med mindre man udnytter tappen, og drejer den færdig til en fod.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2008, 11:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg var ved at fjerne den, men fandt ud af, at den var for tynd til at det kunne lade sig gøre, for ellers ville jeg have gjort det..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 01:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Her er et fad 29 x 5 cm af elmetræ, lavet færdig grundlovsdag - det er vel fars dag for at man kan komme i værkstedet...

Den blev grovdrejet 22. juli 2007 og har siden tørret i værkstedet uden fatale revner, skønt var er 3 knaster i træet.
I dag målte jeg fugtigheden i træet til 14%, det er tørt nok til at det færdige fad ikke burde slå sig. Men man kan jo aldrig vide.

Trin for trin (desværre ingen billeder, det glemte jeg)
Opspænding i spændepatron - kanten rettet af.
Opspændt mellem sandpapirskive og pinol - tappen og yderside rettet af. Ydersiden drejet færdig og slebet med sandpapir korn 150.
Lidt vand på, så træet rejste sig og tørring med det samme med varmepistolen. Det gør jeg for at fadet i brug kan tåle fugt fra rengøring. Sandpapir igen korn 150.
Opspænding i spændepatron - inderside drejet færdig og slebet med sandpapir, her var jeg nødt til at starte med korn 80, for der var lidt oprifter. Samme tur med sandpapir, vand o.s.v..
Opspændt mellem sandpapirskive og pinol - tappen drejet væk, på nær en centimeter.
Med skålen spændt let fast på høvlebænken skar jeg den sidste lille tap af med en mejsel, sandpapir til korn 150.
Til sidst en gang linolie til træet ikke sugede mere.
Hele turen i dag tog i omegnen af 2 timer, + den tid som grovdrejningen sidste år tog, skal vi sige 2-3 timer mere. Så der er lang vej endnu til den fart Stig har på.

Den store knast nær centrum har en revne på et par centimeter, og der er lidt barkomgroning ved den sorte knast, men jeg tror ikke at disse fejl vil udvikle sig.

Her er billeder af det færdige fad fra oversiden:
Vedhæftet fil:
Top.JPG

Fra bunden:
Vedhæftet fil:
Bund.JPG

I profil:
Vedhæftet fil:
Profil.JPG

Et nærbillede af kanten - uden ridser, skønt fadet til slut var spændt op mellem sandpapirskiven og pinolen.
Vedhæftet fil:
Kant.JPG


Man er velkommen til at kommentere både på fadet og især metode.
Venlig hilsen Jens


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 08:12 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Nydeligt! helt sikkert ... jeg kan li formen og finish... måske du skulle overveje at rende lidt længere op i sand. eks +180 +220 +320 +400 det kan Elm helt sikkert klare og det giver en god overflade til brugsting ... (bare en ide)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 15:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det vil jeg ikke mene er nødvendigt med et fad som dette.. det fremstår fint ved 150.. Jeg ville også stoppe ved 180, men kan man undgå, at det rejser sig, hvis man gør det vådt?

Hastigheden stiger efterhånden som du får lavet flere og flere.. når du nærmer dig de 50-100 stykker, så vil du erfare, at det allerede der er nede på så kort tid, at der ikke er voldsomt meget tid at spare..

Må jeg spørge til tykkelsen?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 16:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er et fint fad, og efter min smag fint i balance mellem træ/pudsning og glans. Nogen kan lide datteren - nogen moderen som man siger, men grundlæggende syntes jeg at det er "træet som bestemmer" og det betyder også at hvis man pollerer så længe at det begynder at ligne plastik -spotglans/højglans, ja, så går ideen lidt af tingene. det viste fad har en fin glans hele vejen rundt, både på langs af væksten som på tværs, og det betyder i min lærebog at pudsningen er ramt fint uden at "trykke" fiberne.

Mange bliver ved med at pudse så træets overflade i sig selv nærmest bliver polleret, og glemmmer dermed at træets evne til at optage den valgte olietype bliver dramatisk mindre desto mere polleet overfladen bliver, og for at gøre det endnu sværere at få en jævn glans, begynder træets variationer i vægtfylde/tæthed at spille afgørende ind i hvordan det færdige resultat bliver, og så ender man jo også med at skulle "reparere glansen" ofte i tiden efter.

Lidt ironisk sagt, bør det stå på en højpolleret - og olieret trædrejeting at køber/modtager må sørge for at "friske overfladen op ca. hver måned" - ellers vil glansen blive "plettet". :o

Lad os få flere erfaringer/meninger frem, det er et utømmeligt emne ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 16:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
[
Lad os få flere erfaringer/meninger frem, det er et utømmeligt emne ;)[/quote]

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 17:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
BjoernA skrev:

Lidt ironisk sagt, bør det stå på en højpolleret - og olieret trædrejeting at køber/modtager må sørge for at "friske overfladen op ca. hver måned" - ellers vil glansen blive "plettet"

;)


Du glemmer at differentiere mellem brugsting og ting, der "bare" skal stå på en hylde og pynte.
Hvis du har problemer med at sidstnævnte skal "friskes op hver måned", er det vist på tide at skifte olietype.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 18:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
stig bredsgaard skrev:
BjoernA skrev:

Lidt ironisk sagt, bør det stå på en højpolleret - og olieret trædrejeting at køber/modtager må sørge for at "friske overfladen op ca. hver måned" - ellers vil glansen blive "plettet"

;)


Du glemmer at differentiere mellem brugsting og ting, der "bare" skal stå på en hylde og pynte.
Hvis du har problemer med at sidstnævnte skal "friskes op hver måned", er det vist på tide at skifte olietype.


Hej Stig,

Netop uden enhver form for differentiering - det er jo netop det som er "kernen" i denne diskution, og som jo også relatere sig til hvad f.eks "pennefolket" ønsker sig af overfladebehandling/glans etc. I den anden ende har vi jo drejede emner som f.eks kommer i kontakt med fødevarer/Vand osv, og her er der vel mest brug for "resistente" behandlinger - alternativt ingen behandling, og sådan kunne man blive ved. F.eks viste diskutionen omkring brug af CA-lim jo hvor forskellige ønskerne er.

jeg laver selv(blander) de forskellige olietyper jeg foretrækker at bruge, og jo, kommer også galt afsted ind i mellem :oops: , men det er jo morsomt at se hvordan forskellige træsorter reagere/modtager forskellige typer overfladebehandling.

jeg håber der vilvære grundlag for en god diskution fremover - dette er et emne uden ende. :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 20:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Med det udgangspunkt er diskussionen svær, idet det så kun kommer til at dreje sig om smag og behag.
Den er som bekendt forskellig.
Jeg er ikke i tvivl om, at hvis du kigger på min hjemmeside, vil du tænke: "Vorherre bevar's, det ligner jo plastik!"
Og på samme måde vil jeg, ved et besøg på din hjemmeside, tænke: " Hans ting er ligeså uldne som min nabos får!"
For nu at sætte det meget groft op.

Der er givetvis kunder til begge dele, men jeg har erfaring for at en overflade, pudset til under korn 400 sælger dårligt i Københavnske kunsthåndværksbutikker.

Det er ikke sådan, at jeg bruger samme overfladebehandling til alt, men de ting, der kan ende som pyntegenstande (aka. støvsamlere) får hærdende olie 2 gange med slibning imellem. Da jeg har kørt meget serieproduktion, betyder en ventetid på et par uger før det er hærdet 1ste gang, slebet og hærdet anden gang ikke så meget.
Det er mere et problem for dem, som laver 1 skål af gangen, og ikke kan vente på at se frugten af alle anstrengelserne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 23:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
stig bredsgaard skrev:
Med det udgangspunkt er diskussionen svær, idet det så kun kommer til at dreje sig om smag og behag.
Den er som bekendt forskellig.
Jeg er ikke i tvivl om, at hvis du kigger på min hjemmeside, vil du tænke: "Vorherre bevar's, det ligner jo plastik!"
Og på samme måde vil jeg, ved et besøg på din hjemmeside, tænke: " Hans ting er ligeså uldne som min nabos får!"
For nu at sætte det meget groft op.

Der er givetvis kunder til begge dele, men jeg har erfaring for at en overflade, pudset til under korn 400 sælger dårligt i Københavnske kunsthåndværksbutikker.

Det er ikke sådan, at jeg bruger samme overfladebehandling til alt, men de ting, der kan ende som pyntegenstande (aka. støvsamlere) får hærdende olie 2 gange med slibning imellem. Da jeg har kørt meget serieproduktion, betyder en ventetid på et par uger før det er hærdet 1ste gang, slebet og hærdet anden gang ikke så meget.
Det er mere et problem for dem, som laver 1 skål af gangen, og ikke kan vente på at se frugten af alle anstrengelserne.


Smag og behag er to vidt forskellige ting, og du har helt ret i at "plastik look" sælger bedre end "Uld look", men jeg håbede mere at f.eks. du fortalte lidt om de olietyper du bruger, dine metoder til overfladebehandling, og måske også hvordan du vælger forskellige olieblandinger efter træsorter etc.

Der er jo, desværre, meget få professionelle drejere/træfolk som deltager på et forum som dette, men jeg er temmelig sikker på at der er mange som gerne vil lære sig noget om disse ting.

Som drejers-corner kommenterede, de kursus som afholdes fokuserer måske en anelse for lidt på drejningen etc, men måske mere på at få sine produkter solgt. ikke fordi der er noget galt i det, men man vil jo gerne lære fra andre også, det er vel derfor folk betaler for at deltage i disse kursus. jeg har igennem tiden snakket med mange amatørdrejere (som jeg også er), og en gennemgående kommentar er at man gerne ville lære noget omkring overfladebehandling og alle de ting som forudsætter et godt resultat.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2008, 23:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Tak for de pæne ord.

Jeg er jo amatør og behøver derfor ikke at tænke på, om tingen kan sælges; men jeg laver gerne ting, som kan (skal) bruges, ofte med en bestemt modtager i tankerne. Jeg giver tit drejeting som værtindegave, og så afpasser jeg omfanget efter omstændighederne. En snurretop til børnefødselsdag og en stor ting til moster, når hun inviterer på en uges besøg. Hvis min salig svigermor havde levet endnu, havde hun fået en kagerulle.

Peter: de ting jeg har givet vand/tørre/slibe-turen tåler aftørring med en fugtig klud med opvaskevand uden at træet rejser sig. Man skal selvfølgelig ikke gå for hårdt til den med sandpapiret i processen, for så kommer man jo ind til frisk træ, som kan rejse sig. Og så er man lige vidt.

Om hvor rå eller polerede tingene skal være, synes jeg at køkkenting godt kan være i orden uden at være pudset og poleret helt hysterisk. Til mange brugsting kunne man for min skyld helt lade være med at bruge sandpapir.
Jeg kan godt forstå, at man af afsætningshensyn må forholde sig til publikums ønsker, men jeg tør vædde på, at en skål med en klodset form ikke kan sælges, om den så var poleret til korn 1000.

Jeg kendte en træskærer, Otto Petersen (1902 - 1995) som levede af at lave høje, slanke pigefigurer af brugt egetømmer fra bindingsværk. I hans tidlige år lavede han figurenes overflader glatte som silke og højglanspolerede. Jeg besøgte ham en gang, da han var oppe i 80'erne, i hans værksted i Overgade i Odense. Han næsten ikke kunne se mere p.g.a.grøn stær, så han lavede figurene grove i overfladen; men pigerne var desto smukkere, for formen var ikke maskeret af en flot overflade. Han gav dem brun skosværte som finish. Tø-hø.

Hvis jeg skal være lidt firkantet, synes jeg at finish er til det overfladiske, mens form er udtryk for overvejelser.

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jun 2008, 11:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jens Reinholdt skrev:
Tak for de pæne ord.

Jeg er jo amatør og behøver derfor ikke at tænke på, om tingen kan sælges; men jeg laver gerne ting, som kan (skal) bruges, ofte med en bestemt modtager i tankerne. Jeg giver tit drejeting som værtindegave, og så afpasser jeg omfanget efter omstændighederne. En snurretop til børnefødselsdag og en stor ting til moster, når hun inviterer på en uges besøg. Hvis min salig svigermor havde levet endnu, havde hun fået en kagerulle.

Peter: de ting jeg har givet vand/tørre/slibe-turen tåler aftørring med en fugtig klud med opvaskevand uden at træet rejser sig. Man skal selvfølgelig ikke gå for hårdt til den med sandpapiret i processen, for så kommer man jo ind til frisk træ, som kan rejse sig. Og så er man lige vidt.

Om hvor rå eller polerede tingene skal være, synes jeg at køkkenting godt kan være i orden uden at være pudset og poleret helt hysterisk. Til mange brugsting kunne man for min skyld helt lade være med at bruge sandpapir.
Jeg kan godt forstå, at man af afsætningshensyn må forholde sig til publikums ønsker, men jeg tør vædde på, at en skål med en klodset form ikke kan sælges, om den så var poleret til korn 1000.

Jeg kendte en træskærer, Otto Petersen (1902 - 1995) som levede af at lave høje, slanke pigefigurer af brugt egetømmer fra bindingsværk. I hans tidlige år lavede han figurenes overflader glatte som silke og højglanspolerede. Jeg besøgte ham en gang, da han var oppe i 80'erne, i hans værksted i Overgade i Odense. Han næsten ikke kunne se mere p.g.a.grøn stær, så han lavede figurene grove i overfladen; men pigerne var desto smukkere, for formen var ikke maskeret af en flot overflade. Han gav dem brun skosværte som finish. Tø-hø.

Hvis jeg skal være lidt firkantet, synes jeg at finish er til det overfladiske, mens form er udtryk for overvejelser.

Venlig hilsen Jens


hej jens,

Som amatør af "guds nåde" og selvlært "trædrejer " er jeg helt enig med dig.

Ps: jeg har selv besøgt Otto petersen i Odense tilbage sent i 1960'erne, når man var på studietur på Trige' s motorfabrik. hans arbejder var fantastiske, og en gang jeg var der fortalte han at han havde fået alt egetømmeret fra et godt 200 år gammelt hus som var delvist nedbrændt, men hvor tømmeret var - omend lidt brændt, så sundt under det forkullede lag.

:)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jun 2008, 21:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Bjørn, jeg har tidligere lavet en udførlig brugsanvisning til, hvordan jeg overfladebehandler et stykke rigtigt supertræ, flammet ahorn f.ex.
Desværre er den tråd vist blevet slettet.
Jeg bruger ikke forskellige overfladebehandlinger alt efter træsort. Jeg kører stort set kun med den samme behandling. Det har taget mig 15 år at finde noget, jeg var tilfreds med, nu experimenterer jeg ikke ret meget mere.
Jeg bruger sommetider andre midler, fordi kunden ønsker det. Jeg leverede tidligere en masse ting til økologiske børneforretninger (det er der, man køber økologiske børn!), det fik al sammen bivoks ( pesticidfri) for det ville forretningerne gerne have.

Jeg vil give Jens ret i at brugsting sagtens kan stå uden pudsning, men det kræver efter min mening at drejeren er dygtig nok, så der ikke er spor af jernet.

Traditionelle japanske drejere, som laver urushi-varer, bruger fine skrabere og opnår en overflade så ren, at de kun bruger to ting til at pudse med: de starter med tørret skavgræs, en padderokart. Den svarer ca. til korn 320. Derefter bruger de risavner til at polere (burnishing) med.
Der er lidt at leve op til, ikke sandt?.
Jeg mener, jeg synes jeg har en pokkers god dag, hvis jeg kan starte på at pudse en lille skål med korn 240.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 11:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Og stig du bruger så valnødeolie eller hvad? Hvor kan man i øvrigt opdrive sådan noget?? Jeg har endnu ikke set det i større flasker end 250 ml, og det bliver dyrt, hvis man skal give en flad halvtredser for sådan en eller hvad den nu koster, for det er bestemt ikke billigt.. hvor kan man i øvrigt få pesticidefri bivoks, og giver det en vandafvisende overflade?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 12:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Nej, jeg bruger normalt ikke valnøddeolie, jeg nævnte det bare som en god og politisk korrekt mulighed.
Pesticidfri bivoks får du i den lokale voksklub.
Det er en underafdeling af biavlerforeningerne, hvor medlemmerne forpligter sig til ikke at bruge pesticider, og får taget checkprøver af deres voks regelmæssigt.
Ring til din lokale biavlerforening og spørg om de har en voksklub.
Jeg er så heldig at en af mine venner har bier stående hos mig, og han er pesticidfri.
Bivoks er ikke vandafvisende, første opvask, så er overfladen røget.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 12:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hvad bruger du så? vindruekerneolie?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 12:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Danish oil!
Man er vel patriot.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 15:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Da blev jeg godtnok skuffet Stig ;) Efter den forelæsning om foodsafe overfladebehandling osv osv.. hvorfor ikke valnødeolie eller vindruekerneolie?? gælder det også salatskåle?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 15:49 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg kan altså ikke se noget problem i at bruge Danish Oil.

Olien skal selvfølgelig have lov at hærden helt igennem, inden skålen bliver brugt til salat.
Jeg gør det også selv på visse skåle. Andre får vindruekerneolie.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 18:27 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Hallo Peter, kan du finde et eneste sted,hvor jeg har gjort mig til talsmand for foodsafe overfladebehandling?
Det tvivler jeg meget på.
Det eneste jeg sagde, var at jeg ikke bryder mig om olier, der ikke hærder op.Ideen om en skål, der står og søpper olie ud på underlaget tiltaler mig ikke. Det var i den forbindelse at jeg foreslog valnøddeolie, fordi debatten efter min mening var blevet så politisk korrekt, at jeg frygtede for følgerne, hvis jeg gjorde mig til talsmand for noget så kunstigt som Danish oil.
Hvis jeg skal sige min uforgribelige mening, er der stort set INGEN olier, hvor de behandlede skåle ikke er sikre at æde fra, NÅR FØRST DE ER HÆRDET OP!!!
Okay, brænd mig så bare på bålet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 19:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
stig bredsgaard skrev:
Hallo Peter, kan du finde et eneste sted,hvor jeg har gjort mig til talsmand for foodsafe overfladebehandling?
Det tvivler jeg meget på.
Det eneste jeg sagde, var at jeg ikke bryder mig om olier, der ikke hærder op.Ideen om en skål, der står og søpper olie ud på underlaget tiltaler mig ikke. Det var i den forbindelse at jeg foreslog valnøddeolie, fordi debatten efter min mening var blevet så politisk korrekt, at jeg frygtede for følgerne, hvis jeg gjorde mig til talsmand for noget så kunstigt som Danish oil.
Hvis jeg skal sige min uforgribelige mening, er der stort set INGEN olier, hvor de behandlede skåle ikke er sikre at æde fra, NÅR FØRST DE ER HÆRDET OP!!!
Okay, brænd mig så bare på bålet.


Må jeg klappe mildt i hænderne, jeg er helt enig. For kort at vende tilbage til en tidligere kommentar omkring dette, er det politisk korrekte vel først at drejeren ikke kommer til skade af de midler der bruges.
dernæst var der en der kommenterede at de fleste oliebehandlinger som anvendes IKKE udgør nogen risiko, når først de er UDHÆRDET. :) :) :)

Ikke fordi vi skal starte denne debat forfra, men man har det vel bedst ved at være påpasselig.
(man skulle tro jeg havde en fortid som skolelærer af den gamle skole (uden spanskrør)) ;) ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 20:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
okay.. beklager Stig.. så var det alle de andre, der var helt vilde, men hvor kan man få valnødeolie?? Jeg føler nemlig ikke for DanishOil uden en Trend..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 21:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Trend'en hjælper kun mod støv.
Hvis du skal arbejde med organiske opløsningsmidler, skal du have en maske med gasfilter. De fås i snart sagt ethvrt byggemarked for ikke ret mange penge.
Valnøddeolie kan du købe i et velassorteret supermarked, Den er fin i salater eller som ekstra smagsgiver i valnøddebrøddet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2008, 21:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Peter:
En trend maske vil ikke hjælpe på dampene fra Danish oil. Den er "kun" virksom mod støv, ikke mod opløsningsmidler Der skal du have et A2 filter.
Hvis du vil have en maske der er til at betale men som beskytter mod det meste så har 3M en maske der hedder 4279. Den beskytter helt ned på vira niveau + opløsningsmidler + clor og cyanbrinte + ammoniak + svovldioxyd.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Senest rettet af BjørnB 08 jun 2008, 21:09, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team